Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Mentaal welbevinden en schoolprestaties: een survey bij holebi- en heteroleerlingen in het Vlaams secundair onderwijs

Saskia Aerts UGent, Mieke Van Houtte UGent, Alexis Dewaele UGent and Nele Cox UGent (2011) Dag van de sociologie (DVDS - 2011), Abstracts.
abstract
Internationaal onderzoek naar de schoolcarrières van holebileerlingen toont aan dat zij minder goed presteren op school dan heteroleerlingen. Vaak worden ervaringen met homofobe discriminatie en minder sociale steun van vrienden en familie aangehaald als mogelijke verklaringen voor deze verschillen. Zelden wordt er echter gekeken naar de mogelijke invloed van mentaal welbevinden op de schoolprestaties van holebileerlingen. Nochtans weten we uit onderzoek dat holebi-jongeren vaak een lager mentaal welbevinden hebben dan hetero-jongeren. In deze studie worden de schoolprestaties van holebi- en heteroleerlingen in Vlaamse secundaire scholen met elkaar vergeleken en wordt nagegaan of eventuele verschillen verklaard kunnen worden door verschillen in mentaal welbevinden. De data voor dit onderzoek zijn verzameld met behulp van een online survey bij 1745 leerlingen uit verschillende secundaire scholen in Vlaanderen. De meerderheid van deze respondenten is heteroseksueel (90.4%), 4,4% is biseksueel en 5,2% is lesbisch of homoseksueel. Met stapsgewijze logistische regressies werd de relatie tussen seksuele identificatie en schoolprestaties nagegaan. Hierbij werd onder andere gecontroleerd voor het geslacht, de leeftijd, het onderwijstype en het mentaal welbevinden van de respondenten. Schoolprestaties werden gemeten door te kijken naar het attest dat leerlingen gekregen hebben op het einde van elk schooljaar in het secundair onderwijs. Uit de analyses blijkt dat seksuele identificatie geen significante invloed heeft op de schoolprestaties van de jongens en de biseksuele meisjes in de steekproef, maar we vonden wel een effect voor de lesbische meisjes. Lesbische meisjes hebben drie keer meer kans dan heteroseksuele meisjes om ooit gefaald te hebben in het secundair onderwijs en dit effect werd niet gemedieerd door hun lager mentaal welbevinden. De kans om al eens gefaald te hebben in het secundair onderwijs is zelfs groter voor lesbische meisjes dan voor heteroseksuele jongens. Dit is verrassend omdat het al herhaaldelijk is aangetoond dat jongens doorgaans slechter presteren op school dan meisjes. Dit onderzoek geeft inzicht in de verschillen in schoolprestaties tussen holebi- en heterojongeren en tussen jongens en meisjes. Zowel vanuit de onderwijssociologie als vanuit de genderstudies kan op dit onderzoek voortgebouwd worden om deze verschillen te proberen verklaren.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
conference
publication status
submitted
subject
keyword
mentaal welbevinden, holebi, secundair onderwijs, schoolprestaties, gender
in
Dag van de sociologie (DVDS - 2011), Abstracts
conference name
Dag van de Sociologie (DVDS - 2011)
conference location
Gent
conference start
2011-05-26
conference end
2011-05-26
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
C3
id
1255484
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-1255484
date created
2011-06-07 09:27:54
date last changed
2011-06-14 13:01:15
@inproceedings{1255484,
  abstract     = {Internationaal onderzoek naar de schoolcarri{\`e}res van holebileerlingen toont aan dat zij minder goed presteren op school dan heteroleerlingen. Vaak worden ervaringen met homofobe discriminatie en minder sociale steun van vrienden en familie aangehaald als mogelijke verklaringen voor deze verschillen. Zelden wordt er echter gekeken naar de mogelijke invloed van mentaal welbevinden op de schoolprestaties van holebileerlingen. Nochtans weten we uit onderzoek dat holebi-jongeren vaak een lager mentaal welbevinden hebben dan hetero-jongeren. In deze studie worden de schoolprestaties van holebi- en heteroleerlingen in Vlaamse secundaire scholen met elkaar vergeleken en wordt nagegaan of eventuele verschillen verklaard kunnen worden door verschillen in mentaal welbevinden. De data voor dit onderzoek zijn verzameld met behulp van een online survey bij 1745 leerlingen uit verschillende secundaire scholen in Vlaanderen. De meerderheid van deze respondenten is heteroseksueel (90.4\%), 4,4\% is biseksueel en 5,2\% is lesbisch of homoseksueel. Met stapsgewijze logistische regressies werd de relatie tussen seksuele identificatie en schoolprestaties nagegaan. Hierbij werd onder andere gecontroleerd voor het geslacht, de leeftijd, het onderwijstype en het mentaal welbevinden van de respondenten. Schoolprestaties werden gemeten door te kijken naar het attest dat leerlingen gekregen hebben op het einde van elk schooljaar in het secundair onderwijs. Uit de analyses blijkt dat seksuele identificatie geen significante invloed heeft op de schoolprestaties van de jongens en de biseksuele meisjes in de steekproef, maar we vonden wel een effect voor de lesbische meisjes. Lesbische meisjes hebben drie keer meer kans dan heteroseksuele meisjes om ooit gefaald te hebben in het secundair onderwijs en  dit effect werd niet gemedieerd door hun lager mentaal welbevinden. De kans om  al eens gefaald te hebben in het secundair onderwijs is zelfs groter voor lesbische meisjes dan voor heteroseksuele jongens. Dit is verrassend omdat het al herhaaldelijk is aangetoond dat jongens doorgaans slechter presteren op school dan meisjes. Dit onderzoek geeft inzicht in de verschillen in schoolprestaties tussen holebi- en heterojongeren en tussen jongens en meisjes. Zowel vanuit de onderwijssociologie als vanuit de genderstudies kan op dit onderzoek voortgebouwd worden om deze verschillen te proberen verklaren.},
  author       = {Aerts, Saskia and Van Houtte, Mieke and Dewaele, Alexis and Cox, Nele},
  booktitle    = {Dag van de sociologie (DVDS - 2011), Abstracts},
  keyword      = {mentaal welbevinden,holebi,secundair onderwijs,schoolprestaties,gender},
  language     = {dut},
  location     = {Gent},
  title        = {Mentaal welbevinden en schoolprestaties: een survey bij holebi- en heteroleerlingen in het Vlaams secundair onderwijs},
  year         = {2011},
}

Chicago
Aerts, Saskia, Mieke Van Houtte, Alexis Dewaele, and Nele Cox. 2011. “Mentaal Welbevinden En Schoolprestaties: Een Survey Bij Holebi- En Heteroleerlingen in Het Vlaams Secundair Onderwijs.” In Dag Van De Sociologie (DVDS - 2011), Abstracts.
APA
Aerts, S., Van Houtte, M., Dewaele, A., & Cox, N. (2011). Mentaal welbevinden en schoolprestaties: een survey bij holebi- en heteroleerlingen in het Vlaams secundair onderwijs. Dag van de sociologie (DVDS - 2011), Abstracts. Presented at the Dag van de Sociologie (DVDS - 2011).
Vancouver
1.
Aerts S, Van Houtte M, Dewaele A, Cox N. Mentaal welbevinden en schoolprestaties: een survey bij holebi- en heteroleerlingen in het Vlaams secundair onderwijs. Dag van de sociologie (DVDS - 2011), Abstracts. 2011.
MLA
Aerts, Saskia, Mieke Van Houtte, Alexis Dewaele, et al. “Mentaal Welbevinden En Schoolprestaties: Een Survey Bij Holebi- En Heteroleerlingen in Het Vlaams Secundair Onderwijs.” Dag Van De Sociologie (DVDS - 2011), Abstracts. 2011. Print.