Advanced search
1 file | 107.10 KB

Leerkrachten LO appreciëren de workshop 'Hoe leerlingen motiveren!'

Author
Organization
Abstract
Universiteiten krijgen vaak de kritiek ivoren torens te zijn die weinig voeling hebben met de dagelijkse realiteit. Dat veranderingen niet zomaar van bovenaf kunnen doorgedrukt worden heeft het verleden al meermaals bewezen. Onderwijsonderzoek gebeurt dan ook steeds vaker met en door leerkrachten. Ook partnerschappen tussen universiteiten en hogescholen vormen steeds meer de basis voor onderwijsonderzoek, waarbij er een duidelijke link bestaat tussen het onderzoek en de onderwijspraktijk. Het project dat voorgesteld wordt in huidig artikel vond plaats binnen dergelijk partnerschap. Het expertisenetwerk van de Associatie UGent financierde een project waarbij de Vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen en de Vakgroep Ontwikkelings- Persoonlijkheid- en Sociale Psychologie van de Universiteit Gent samen met Lerarenopleidingen Lichamelijke Opvoeding van De Hogeschool West-Vlaanderen, Arteveldehogeschool en Hogeschool Gent samenwerkten om een workshop voor leerkrachten te ontwikkelen. Deze workshop rond het thema ‘Het motiveren van leerlingen voor de les Lichamelijke Opvoeding’ werd ontwikkeld samen met en door leerkrachten Lichamelijke Opvoeding. In dit artikel wordt beschreven hoe we deze workshop samen met leerkrachten ontwikkeld hebben. Bovendien wordt de inhoud van de workshop in grote lijnen weergegeven. In september wordt een grootschalige effectiviteitstudie gepland, waarbij de workshop gegeven wordt aan leerkrachten LO en waarbij een effectmeting gedaan wordt. Om niet te interfereren met dit onderzoek, bespreken we in huidig artikel de gedetailleerde inhoud van de workshop nog niet. Leerkrachten die interesse hebben om meer te weten te komen over de specifieke motiverende strategieën, kunnen zich kandidaat stellen om de workshop te volgen in het kader van de geplande studie of daarbuiten. In een later nummer van het BVLO tijdschrift zal de meer gedetailleerde inhoud van de workshop beschreven worden samen met de resultaten van het effectiviteitsonderzoek. Bent u nu al geïnteresseerd in welke motivatiestrategieën er bestaan en hoe deze kunnen toegepast worden binnen uw eigen lespraktijk? Contacteer dan Leen.Haerens@UGent.be.
Keywords
Praktijkgericht onderzoek, Motivatie, Behoefteondersteunende workshop, Workshop voor leerkrachten LO, ZDT/ Zelf-Determinatie Theorie

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 107.10 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
De Meyer, Jotie, Nathalie Aelterman, Maarten Vansteenkiste, Stefanie Verstraete, Régine Lannoo, Veerle Permentier, Greet Cardon, and Leen Haerens. 2011. “Leerkrachten LO Appreciëren De Workshop ‘Hoe Leerlingen Motiveren!’” Tijdschrift Voor Lichamelijke Opvoeding 230 (2): 6–11.
APA
De Meyer, Jotie, Aelterman, N., Vansteenkiste, M., Verstraete, S., Lannoo, R., Permentier, V., Cardon, G., et al. (2011). Leerkrachten LO appreciëren de workshop “Hoe leerlingen motiveren!” TIJDSCHRIFT VOOR LICHAMELIJKE OPVOEDING, 230(2), 6–11.
Vancouver
1.
De Meyer J, Aelterman N, Vansteenkiste M, Verstraete S, Lannoo R, Permentier V, et al. Leerkrachten LO appreciëren de workshop “Hoe leerlingen motiveren!”TIJDSCHRIFT VOOR LICHAMELIJKE OPVOEDING. 2011;230(2):6–11.
MLA
De Meyer, Jotie, Nathalie Aelterman, Maarten Vansteenkiste, et al. “Leerkrachten LO Appreciëren De Workshop ‘Hoe Leerlingen Motiveren!’” TIJDSCHRIFT VOOR LICHAMELIJKE OPVOEDING 230.2 (2011): 6–11. Print.
@article{1252930,
  abstract     = {Universiteiten krijgen vaak de kritiek ivoren torens te zijn die weinig voeling hebben met de dagelijkse realiteit. Dat veranderingen niet zomaar van bovenaf kunnen doorgedrukt worden heeft het verleden al meermaals bewezen. Onderwijsonderzoek gebeurt dan ook steeds vaker met en door leerkrachten. Ook partnerschappen tussen universiteiten en hogescholen vormen steeds meer de basis voor onderwijsonderzoek, waarbij er een duidelijke link bestaat tussen het onderzoek en de onderwijspraktijk. Het project dat voorgesteld wordt in huidig artikel vond plaats binnen dergelijk partnerschap. Het expertisenetwerk van de Associatie UGent financierde een project waarbij de Vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen en de Vakgroep Ontwikkelings- Persoonlijkheid- en Sociale Psychologie van de Universiteit Gent samen met Lerarenopleidingen Lichamelijke Opvoeding van De Hogeschool West-Vlaanderen, Arteveldehogeschool en Hogeschool Gent samenwerkten om een workshop voor leerkrachten te ontwikkelen. Deze workshop rond het thema {\textquoteleft}Het motiveren van leerlingen voor de les Lichamelijke Opvoeding{\textquoteright} werd ontwikkeld samen met en door leerkrachten Lichamelijke Opvoeding. In dit artikel wordt beschreven hoe we deze workshop samen met leerkrachten ontwikkeld hebben. Bovendien wordt de inhoud van de workshop in grote lijnen weergegeven. In september wordt een grootschalige effectiviteitstudie gepland, waarbij de workshop gegeven wordt aan leerkrachten LO en waarbij een effectmeting gedaan wordt. Om niet te interfereren met dit onderzoek, bespreken we in huidig artikel de gedetailleerde inhoud van de workshop nog niet. Leerkrachten die interesse hebben om meer te weten te komen over de specifieke motiverende strategie{\"e}n, kunnen zich kandidaat stellen om de workshop te volgen in het kader van de geplande studie of daarbuiten. In een later nummer van het BVLO tijdschrift zal de meer gedetailleerde inhoud van de workshop beschreven worden samen met de resultaten van het effectiviteitsonderzoek. Bent u nu al ge{\"i}nteresseerd in welke motivatiestrategie{\"e}n er bestaan en hoe deze kunnen toegepast worden binnen uw eigen lespraktijk? Contacteer dan Leen.Haerens@UGent.be.},
  author       = {De Meyer, Jotie and Aelterman, Nathalie and Vansteenkiste, Maarten and Verstraete, Stefanie and Lannoo, R{\'e}gine  and Permentier, Veerle and Cardon, Greet and Haerens, Leen},
  issn         = {1781-5614},
  journal      = {TIJDSCHRIFT VOOR LICHAMELIJKE OPVOEDING},
  keyword      = {Praktijkgericht onderzoek,Motivatie,Behoefteondersteunende workshop,Workshop voor leerkrachten LO,ZDT/ Zelf-Determinatie Theorie},
  language     = {dut},
  number       = {2},
  pages        = {6--11},
  title        = {Leerkrachten LO appreci{\"e}ren de workshop 'Hoe leerlingen motiveren!'},
  volume       = {230},
  year         = {2011},
}