Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Moeilijke onderwerpen in het wiskundecurriculum: een bevraging bij leerkrachten uit het Vlaamse basisonderwijs

Hendrik Van Steenbrugge UGent, Martin Valcke UGent and Annemie Desoete UGent (2010) Waardevol reken-wiskundeonderwijs : kenmerken van kwaliteit. p.197-210
abstract
In deze studie werd door middel van vragenlijsten aan 918 leerkrachten gevraagd wat volgens hen moeilijke onderwerpen zijn in het wiskundecurriculum van het basisonderwijs in Vlaanderen. Uit deze bevraging blijkt dat wiskunde beschouwd kan worden als een moeilijk leergebied in het basisonderwijs. De leerkrachten geven aan dat vooral breuken, delen, numerieke verhoudingen, schaal, volume, en strategieën en probleemoplossende vaardigheden moeilijke onderwerpen zijn. Er wordt ook per groep weergegeven welke de onderwerpen zijn die in het Vlaamse wiskundecurriculum voorkomen.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
conference
publication status
published
subject
in
Waardevol reken-wiskundeonderwijs : kenmerken van kwaliteit
pages
197 - 210
publisher
Fisme Universiteit Utrecht
place of publication
Utrecht, Nederland
conference name
28ste Panama-conferentie
conference location
Noordwijkerhout, Nederland
conference start
2010-01-20
conference end
2010-01-22
ISBN
9789070786106
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
C1
copyright statement
I have transferred the copyright for this publication to the publisher
id
1213315
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-1213315
date created
2011-04-27 16:46:35
date last changed
2017-01-02 09:53:16
@inproceedings{1213315,
  abstract     = {In deze studie werd door middel van vragenlijsten aan 918 leerkrachten gevraagd wat volgens hen moeilijke onderwerpen zijn in het wiskundecurriculum van het basisonderwijs in Vlaanderen. Uit deze bevraging blijkt dat wiskunde beschouwd kan worden als een moeilijk leergebied in het basisonderwijs. De leerkrachten geven aan dat vooral breuken, delen, numerieke verhoudingen, schaal, volume, en strategie{\"e}n en probleemoplossende vaardigheden moeilijke onderwerpen zijn. Er wordt ook per groep weergegeven welke de onderwerpen zijn die in het Vlaamse wiskundecurriculum voorkomen.},
  author       = {Van Steenbrugge, Hendrik and Valcke, Martin and Desoete, Annemie},
  booktitle    = {Waardevol reken-wiskundeonderwijs : kenmerken van kwaliteit},
  isbn         = {9789070786106},
  language     = {dut},
  location     = {Noordwijkerhout, Nederland},
  pages        = {197--210},
  publisher    = {Fisme Universiteit Utrecht},
  title        = {Moeilijke onderwerpen in het wiskundecurriculum: een bevraging bij leerkrachten uit het Vlaamse basisonderwijs},
  year         = {2010},
}

Chicago
Van Steenbrugge, Hendrik, Martin Valcke, and Annemie Desoete. 2010. “Moeilijke Onderwerpen in Het Wiskundecurriculum: Een Bevraging Bij Leerkrachten Uit Het Vlaamse Basisonderwijs.” In Waardevol Reken-wiskundeonderwijs : Kenmerken Van Kwaliteit, 197–210. Utrecht, Nederland: Fisme Universiteit Utrecht.
APA
Van Steenbrugge, H., Valcke, M., & Desoete, A. (2010). Moeilijke onderwerpen in het wiskundecurriculum: een bevraging bij leerkrachten uit het Vlaamse basisonderwijs. Waardevol reken-wiskundeonderwijs : kenmerken van kwaliteit (pp. 197–210). Presented at the 28ste Panama-conferentie, Utrecht, Nederland: Fisme Universiteit Utrecht.
Vancouver
1.
Van Steenbrugge H, Valcke M, Desoete A. Moeilijke onderwerpen in het wiskundecurriculum: een bevraging bij leerkrachten uit het Vlaamse basisonderwijs. Waardevol reken-wiskundeonderwijs : kenmerken van kwaliteit. Utrecht, Nederland: Fisme Universiteit Utrecht; 2010. p. 197–210.
MLA
Van Steenbrugge, Hendrik, Martin Valcke, and Annemie Desoete. “Moeilijke Onderwerpen in Het Wiskundecurriculum: Een Bevraging Bij Leerkrachten Uit Het Vlaamse Basisonderwijs.” Waardevol Reken-wiskundeonderwijs : Kenmerken Van Kwaliteit. Utrecht, Nederland: Fisme Universiteit Utrecht, 2010. 197–210. Print.