Advanced search
1 file | 340.72 KB

Moeilijke onderwerpen in het wiskundecurriculum: een bevraging bij leerkrachten uit het Vlaamse basisonderwijs

Author
Organization
Abstract
In deze studie werd door middel van vragenlijsten aan 918 leerkrachten gevraagd wat volgens hen moeilijke onderwerpen zijn in het wiskundecurriculum van het basisonderwijs in Vlaanderen. Uit deze bevraging blijkt dat wiskunde beschouwd kan worden als een moeilijk leergebied in het basisonderwijs. De leerkrachten geven aan dat vooral breuken, delen, numerieke verhoudingen, schaal, volume, en strategieën en probleemoplossende vaardigheden moeilijke onderwerpen zijn. Er wordt ook per groep weergegeven welke de onderwerpen zijn die in het Vlaamse wiskundecurriculum voorkomen.

Downloads

    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 340.72 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Van Steenbrugge, Hendrik, Martin Valcke, and Annemie Desoete. 2010. “Moeilijke Onderwerpen in Het Wiskundecurriculum: Een Bevraging Bij Leerkrachten Uit Het Vlaamse Basisonderwijs.” In Waardevol Reken-wiskundeonderwijs : Kenmerken Van Kwaliteit, 197–210. Utrecht, Nederland: Fisme Universiteit Utrecht.
APA
Van Steenbrugge, H., Valcke, M., & Desoete, A. (2010). Moeilijke onderwerpen in het wiskundecurriculum: een bevraging bij leerkrachten uit het Vlaamse basisonderwijs. Waardevol reken-wiskundeonderwijs : kenmerken van kwaliteit (pp. 197–210). Presented at the 28ste Panama-conferentie, Utrecht, Nederland: Fisme Universiteit Utrecht.
Vancouver
1.
Van Steenbrugge H, Valcke M, Desoete A. Moeilijke onderwerpen in het wiskundecurriculum: een bevraging bij leerkrachten uit het Vlaamse basisonderwijs. Waardevol reken-wiskundeonderwijs : kenmerken van kwaliteit. Utrecht, Nederland: Fisme Universiteit Utrecht; 2010. p. 197–210.
MLA
Van Steenbrugge, Hendrik, Martin Valcke, and Annemie Desoete. “Moeilijke Onderwerpen in Het Wiskundecurriculum: Een Bevraging Bij Leerkrachten Uit Het Vlaamse Basisonderwijs.” Waardevol Reken-wiskundeonderwijs : Kenmerken Van Kwaliteit. Utrecht, Nederland: Fisme Universiteit Utrecht, 2010. 197–210. Print.
@inproceedings{1213315,
  abstract     = {In deze studie werd door middel van vragenlijsten aan 918 leerkrachten gevraagd wat volgens hen moeilijke onderwerpen zijn in het wiskundecurriculum van het basisonderwijs in Vlaanderen. Uit deze bevraging blijkt dat wiskunde beschouwd kan worden als een moeilijk leergebied in het basisonderwijs. De leerkrachten geven aan dat vooral breuken, delen, numerieke verhoudingen, schaal, volume, en strategie{\"e}n en probleemoplossende vaardigheden moeilijke onderwerpen zijn. Er wordt ook per groep weergegeven welke de onderwerpen zijn die in het Vlaamse wiskundecurriculum voorkomen.},
  author       = {Van Steenbrugge, Hendrik and Valcke, Martin and Desoete, Annemie},
  booktitle    = {Waardevol reken-wiskundeonderwijs : kenmerken van kwaliteit},
  isbn         = {9789070786106},
  language     = {dut},
  location     = {Noordwijkerhout, Nederland},
  pages        = {197--210},
  publisher    = {Fisme Universiteit Utrecht},
  title        = {Moeilijke onderwerpen in het wiskundecurriculum: een bevraging bij leerkrachten uit het Vlaamse basisonderwijs},
  year         = {2010},
}