Advanced search

Het (veld)werk van de Camiel Van Breedam

Author
Organization
Abstract
2009 was voor Camiel Van Breedam een bijzonder jaar met grote tentoonstellingen in het Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, Flanders Fields en in het Middelheim. Als toemaatje volgt nu een minimalistische confrontatie van eigen werk met objecten uit de collectie Etnische Kunst van de Gentse Universiteit. De meeste van deze werken werden nooit eerder getoond. Van Breedam zocht zijn inspiratie in zowel de tentoongestelde collectie als in de reserves van de Etnografische Verzamelingen. Die laatste omschreef hij als ‘de zolder van Ali Baba’. Hij maakte een aantal objecten en kastjes als antwoord op de etnische kunstwerken. Deze boeiende dialoog bevestigt dat de som van twee kunstwerken meer is dan wat de wiskunde ons leert. Onbekendheid van voorwerpen maakt dat ze soms als onbelangrijk worden afgedaan. Toch blijken deze etnografische objecten een onverwachte rijkdom bezitten als je er oog voor hebt. De kunstenaar laat zien dat het erom gaat wat iemand zelf in een voorwerp legt en wat hij uit dat voorwerp haalt. Bij hem spelen verwantschappen in vorm een grote rol. Zij geven aanleiding tot een veelheid van associaties. Dit levert een boeiende confrontatie op die meerdere lagen omvat en juist daarin ligt de rijkdom van ‘(On)belangRIJKE dingen’. De relatie tussen de twee voorwerpen is een knipoog naar het artistieke concept ‘faux jumeaux’van Michel François.
Keywords
etnografica, world art, beeldende kunst, confrontatie

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
van der Zee, Paulina. 2009. “Het (veld)werk Van De Camiel Van Breedam.” Etnografische Verzamelingen Van De UGent. Gent: Universiteit Gent.
APA
van der Zee, Paulina. (2009). Het (veld)werk van de Camiel Van Breedam. Etnografische Verzamelingen van de UGent. Gent: Universiteit Gent.
Vancouver
1.
van der Zee P. Het (veld)werk van de Camiel Van Breedam. Etnografische Verzamelingen van de UGent. Gent: Universiteit Gent; 2009. p. 1–8.
MLA
van der Zee, Paulina. “Het (veld)werk Van De Camiel Van Breedam.” Etnografische Verzamelingen van de UGent 2009 : 1–8. Print.
@misc{1185368,
  abstract     = {2009 was voor Camiel Van Breedam een bijzonder jaar met grote tentoonstellingen in het Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, Flanders Fields en in het Middelheim. Als toemaatje volgt nu een minimalistische confrontatie van eigen werk met objecten uit de collectie Etnische Kunst van de Gentse Universiteit. De meeste van deze werken werden nooit eerder getoond. 
Van Breedam zocht zijn inspiratie in zowel de tentoongestelde collectie als in de reserves van de Etnografische Verzamelingen. Die laatste omschreef hij als {\textquoteleft}de zolder van Ali Baba{\textquoteright}. Hij maakte een aantal objecten en kastjes als antwoord op de etnische kunstwerken. Deze boeiende dialoog bevestigt dat de som van twee kunstwerken meer is dan wat de wiskunde ons leert.
Onbekendheid van voorwerpen maakt dat ze soms als onbelangrijk worden afgedaan. Toch blijken deze etnografische objecten een onverwachte rijkdom bezitten als je er oog voor hebt. De kunstenaar laat zien dat het erom gaat wat iemand zelf in een voorwerp legt en wat hij uit dat voorwerp haalt. Bij hem spelen verwantschappen in vorm een grote rol. Zij geven aanleiding tot een veelheid van associaties. Dit levert een boeiende confrontatie op die meerdere lagen omvat en juist daarin ligt de rijkdom van {\textquoteleft}(On)belangRIJKE dingen{\textquoteright}.
De relatie tussen de twee voorwerpen is een knipoog naar het artistieke concept {\textquoteleft}faux jumeaux{\textquoteright}van Michel Fran\c{c}ois.},
  author       = {van der Zee, Paulina},
  keyword      = {etnografica,world art,beeldende kunst,confrontatie},
  language     = {dut},
  pages        = {1--8},
  publisher    = {Universiteit Gent},
  series       = {Etnografische Verzamelingen van de UGent},
  title        = {Het (veld)werk van de Camiel Van Breedam},
  year         = {2009},
}