Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Een sociaal-cultureel traject in tijden van stadsvernieuwing: de rol van sociaal-culturele actoren in 'Ledeberg leeft'

Sven De Visscher UGent, Griet Verschelden UGent, Pascal Debruyne UGent and Greetje De Brauwere UGent (2010) TIENS TIENS (GENT).
abstract
Op 20 juni 2009 organiseerde Stad Gent een startdag sociaal-culturele vernieuwing in Ledeberg. De bedoeling van deze startdag was om in overleg met sociaal-culturele actoren die betrokken zijn op Ledeberg een denkmoment te organiseren waarop een sociaal-cultureel traject voor het stadsvernieuwingsprogramma “Ledeberg leeft!” wordt uitgewerkt. Deze startdag is het resultaat van voorafgaand beleidswerk door Stedelijke Vernieuwing in samenwerking met een speciaal daartoe opgericht projectteam sociaal-culturele vernieuwing met vertegenwoordigers van verschillende betrokken stadsdiensten en een vertegenwoordiger van Samenlevingsopbouw Gent. In dit team worden de krijtlijnen van het sociaal-culturele traject in Ledeberg Leeft uitgetekend. Als onderdeel van een ruimer actieonderzoekstraject waarin Hogeschool Gent (Departement Sociaal-Agogisch Werk) een sociaal-cultureel perspectief op stadsvernieuwing ontwikkelt in interactie met stadsbestuur, sociaal-culturele actoren en bewoners, wordt de rol en betekenis van de sociaal-culturele tussenkomst geanalyseerd in relatie tot processen van gemeenschapsvorming in een veranderende stad. Stadsvernieuwing komt vaak ingrijpend tussen in de alledaagse woonomgeving van mensen en de dagdagelijkse sociale en ruimtelijke praktijken die zij vormen en gevormd hebben. Deze interventies worden verantwoord vanuit bepaalde impliciete en expliciete opvattingen over stedelijkheid en gemeenschap die niet noodzakelijk overeenkomen met de opvattingen en praktijken die bewoners zelf ontwikkeld hebben. De vraag die we hier willen behandelen is welke rol sociaal-culturele praktijken innemen in de ondersteuning van de individuele en collectieve leerprocessen die gepaard mee gaan met stedelijke veranderingsprocessen. Deze leerprocessen hebben betrekking op de wijze waarop mensen de zich wijzigende stedelijke publieke ruimte toe-eigenen en omgaan met de sociale en ruimtelijke veranderingen hierin. Tijdens de bovengenoemde startdag analyseerde het onderzoeksteam de rol die sociaal-culturele actoren zichzelf toeschrijven (en hen toegeschreven wordt vanuit het beleid) in relatie tot het ruimere stadsvernieuwingsverhaal achter Ledeberg Leeft.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
journalArticle (original)
publication status
published
subject
keyword
S285-sociale-pedagogiek
journal title
TIENS TIENS (GENT)
Tiens Tiens (Gent)
issue
20
pages
6 pages
ISSN
1781-6831
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
A4
copyright statement
I have transferred the copyright for this publication to the publisher
id
1178779
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-1178779
date created
2011-03-01 13:20:08
date last changed
2012-04-03 12:55:47
@article{1178779,
  abstract     = {Op 20 juni 2009 organiseerde Stad Gent een startdag sociaal-culturele vernieuwing in Ledeberg. De bedoeling van deze startdag was om in overleg met sociaal-culturele actoren  die betrokken zijn op Ledeberg een denkmoment te organiseren waarop een sociaal-cultureel traject voor het stadsvernieuwingsprogramma {\textquotedblleft}Ledeberg leeft!{\textquotedblright} wordt uitgewerkt. Deze startdag is het resultaat van voorafgaand beleidswerk door Stedelijke Vernieuwing in samenwerking met een speciaal daartoe opgericht projectteam sociaal-culturele vernieuwing met vertegenwoordigers van verschillende betrokken stadsdiensten en een vertegenwoordiger van Samenlevingsopbouw Gent. In dit team worden de krijtlijnen van het sociaal-culturele traject in Ledeberg Leeft uitgetekend. Als onderdeel van een ruimer actieonderzoekstraject waarin Hogeschool Gent (Departement Sociaal-Agogisch Werk) een sociaal-cultureel perspectief op stadsvernieuwing ontwikkelt in interactie met stadsbestuur, sociaal-culturele actoren en bewoners, wordt de rol en betekenis van de sociaal-culturele tussenkomst geanalyseerd in relatie tot processen van gemeenschapsvorming in een veranderende stad. Stadsvernieuwing komt vaak ingrijpend tussen in de alledaagse woonomgeving van mensen en de dagdagelijkse sociale en ruimtelijke praktijken die zij vormen en gevormd hebben. Deze interventies worden verantwoord vanuit bepaalde impliciete en expliciete opvattingen over stedelijkheid en gemeenschap die niet noodzakelijk overeenkomen met de opvattingen en praktijken die bewoners zelf ontwikkeld hebben. De vraag die we hier willen behandelen is welke rol sociaal-culturele praktijken innemen in de ondersteuning van de individuele en collectieve leerprocessen die gepaard mee gaan met stedelijke veranderingsprocessen. Deze leerprocessen hebben betrekking op de wijze waarop mensen de zich wijzigende stedelijke publieke ruimte toe-eigenen en omgaan met de sociale en ruimtelijke veranderingen hierin. Tijdens de bovengenoemde startdag analyseerde het onderzoeksteam de rol die sociaal-culturele actoren zichzelf toeschrijven (en hen toegeschreven wordt vanuit het beleid) in relatie tot het ruimere stadsvernieuwingsverhaal achter Ledeberg Leeft.},
  author       = {De Visscher, Sven and Verschelden, Griet and Debruyne, Pascal and De Brauwere, Greetje},
  issn         = {1781-6831},
  journal      = {TIENS TIENS (GENT)},
  keyword      = {S285-sociale-pedagogiek},
  language     = {dut},
  number       = {20},
  pages        = {6},
  title        = {Een sociaal-cultureel traject in tijden van stadsvernieuwing: de rol van sociaal-culturele actoren in 'Ledeberg leeft'},
  year         = {2010},
}

Chicago
De Visscher, Sven, Griet Verschelden, Pascal Debruyne, and Greetje De Brauwere. 2010. “Een Sociaal-cultureel Traject in Tijden Van Stadsvernieuwing: De Rol Van Sociaal-culturele Actoren in ‘Ledeberg Leeft’.” Tiens Tiens (gent) (20).
APA
De Visscher, S., Verschelden, G., Debruyne, P., & De Brauwere, G. (2010). Een sociaal-cultureel traject in tijden van stadsvernieuwing: de rol van sociaal-culturele actoren in “Ledeberg leeft.” TIENS TIENS (GENT), (20).
Vancouver
1.
De Visscher S, Verschelden G, Debruyne P, De Brauwere G. Een sociaal-cultureel traject in tijden van stadsvernieuwing: de rol van sociaal-culturele actoren in “Ledeberg leeft.”TIENS TIENS (GENT). 2010;(20).
MLA
De Visscher, Sven, Griet Verschelden, Pascal Debruyne, et al. “Een Sociaal-cultureel Traject in Tijden Van Stadsvernieuwing: De Rol Van Sociaal-culturele Actoren in ‘Ledeberg Leeft’.” TIENS TIENS (GENT) 20 (2010): n. pag. Print.