Advanced search
1 file | 3.57 MB Add to list

De blijde intrede van de automobiel in België, 1895-1940

Donald Weber (UGent)
(2010)
Author
Organization
Abstract
De blijde intrede van de automobiel in België, 1895-1940 vertelt hoe de automobiel op het einde van de negentiende eeuw opduikt en langzaam maar zeker een plaats verovert in de openbare ruimte en in de levens van de Belgen. Eind 1895 richtten enkele Belgische cyclisten de Automobile Club de Belgique op. Dat was het startschot van het automobieltijdperk in ons land. Tussen 1900 en 1914 steeg het aantal motorvoertuigen van 1000 tot meer dan 13.000 en de confrontaties op de openbare weg namen steeds grimmigere vormen aan. De automobilisten vierden hun snelheidsobsessie bot op onaangepaste wegen, te midden van nog minder aangepaste, traditionele weggebruikers. Dat veroorzaakte ongevallen en een algemene sfeer van angst, verontwaardiging en geweld. Na de Eerste Wereldoorlog brak de automobiel door en werden motorvoertuigen het dominante transportmiddel op de weg. De Belgische regering achtte motorisering goed voor de economie en de algemene welvaart, en vond dat die dus steun verdiende. Maar de uitdagingen veranderden snel: de verkeersongevallen namen toe en werden een algemeen maatschappelijk probleem. Vanaf het einde van de jaren 1920 werden de wegen aangepast aan de normen van het gemotoriseerde verkeer en voorzien van nieuwe verkeerstoestellen en verkeersborden. Veiligheid was daarbij echter nauwelijks een bekommernis, efficiëntie gold als de meetwaarde van een succesvol verkeersbeleid. De blijde intrede van de automobiel in België, 1895-1940 vertelt een breed en vaak anekdotisch verhaal over West-Vlaamse stoomwagens aan het Chinese hof, de doodscultuur van automobilisten en eenrichtingsverkeer voor voetgangers in Brussel. Dit werk is gebaseerd op origineel onderzoek en beschrijft voor het eerst de vroegste geschiedenis van de automobilisering van de Belgische samenleving. De bezwaren en vaak verhitte debatten van de tijdgenoten over autovrije wegen, al dan niet ingebouwde snelheidsremmers, openbare ondergrondse parkeergarages …, klinken daarbij vaak verrassend actueel.
Keywords
transport, accidents, social conflict, pedestrians, tourism, train, motorised vehicles, mobility, automobile, traffic, bicycles, traffic regulations

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 3.57 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Weber, Donald. De Blijde Intrede Van De Automobiel in België, 1895-1940. 2de druk. Ghent: Academia Press ; Amsab-ISG, 2010. Print.
APA
Weber, D. (2010). De blijde intrede van de automobiel in België, 1895-1940 (2de druk.). Ghent: Academia Press ; Amsab-ISG.
Chicago author-date
Weber, Donald. 2010. De Blijde Intrede Van De Automobiel in België, 1895-1940. 2de druk. Ghent: Academia Press ; Amsab-ISG.
Chicago author-date (all authors)
Weber, Donald. 2010. De Blijde Intrede Van De Automobiel in België, 1895-1940. 2de druk. Ghent: Academia Press ; Amsab-ISG.
Vancouver
1.
Weber D. De blijde intrede van de automobiel in België, 1895-1940. 2de druk. Ghent: Academia Press ; Amsab-ISG; 2010.
IEEE
[1]
D. Weber, De blijde intrede van de automobiel in België, 1895-1940, 2de druk. Ghent: Academia Press ; Amsab-ISG, 2010.
@book{1151437,
  abstract     = {De blijde intrede van de automobiel in België, 1895-1940 vertelt hoe de automobiel op het einde van de negentiende eeuw opduikt en langzaam maar zeker een plaats verovert in de openbare ruimte en in de levens van de Belgen. Eind 1895 richtten enkele Belgische cyclisten de Automobile Club de Belgique op. Dat was het startschot van het automobieltijdperk in ons land. Tussen 1900 en 1914 steeg het aantal motorvoertuigen van 1000 tot meer dan 13.000 en de confrontaties op de openbare weg namen steeds grimmigere vormen aan. De automobilisten vierden hun snelheidsobsessie bot op onaangepaste wegen, te midden van nog minder aangepaste, traditionele weggebruikers. Dat veroorzaakte ongevallen en een algemene sfeer van angst, verontwaardiging en geweld. Na de Eerste Wereldoorlog brak de automobiel door en werden motorvoertuigen het dominante transportmiddel op de weg. De Belgische regering achtte motorisering goed voor de economie en de algemene welvaart, en vond dat die dus steun verdiende. Maar de uitdagingen veranderden snel: de verkeersongevallen namen toe en werden een algemeen maatschappelijk probleem. Vanaf het einde van de jaren 1920 werden de wegen aangepast aan de normen van het gemotoriseerde verkeer en voorzien van nieuwe verkeerstoestellen en verkeersborden. Veiligheid was daarbij echter nauwelijks een bekommernis, efficiëntie gold als de meetwaarde van een succesvol verkeersbeleid. De blijde intrede van de automobiel in België, 1895-1940 vertelt een breed en vaak anekdotisch verhaal over West-Vlaamse stoomwagens aan het Chinese hof, de doodscultuur van automobilisten en eenrichtingsverkeer voor voetgangers in Brussel. Dit werk is gebaseerd op origineel onderzoek en beschrijft voor het eerst de vroegste geschiedenis van de automobilisering van de Belgische samenleving. De bezwaren en vaak verhitte debatten van de tijdgenoten over autovrije wegen, al dan niet ingebouwde snelheidsremmers, openbare ondergrondse parkeergarages …, klinken daarbij vaak verrassend actueel.},
  author       = {Weber, Donald},
  isbn         = {9789038216591},
  keywords     = {transport,accidents,social conflict,pedestrians,tourism,train,motorised vehicles,mobility,automobile,traffic,bicycles,traffic regulations},
  language     = {dut},
  pages        = {294},
  publisher    = {Academia Press ; Amsab-ISG},
  title        = {De blijde intrede van de automobiel in België, 1895-1940},
  year         = {2010},
}