Advanced search
1 file | 192.61 KB Add to list

Consumptiecultuur revisited: Colin Campbells theorie van het moderne hedonisme

Donald Weber (UGent)
Author
Organization
Abstract
‘Consumptie’ of het verbruik van goederen en diensten is een in wezen ahistorisch begrip. Mensen hebben altijd al geconsumeerd. In de contemporaine Westerse samenlevingen is de intensiteit van de consumptie evenwel een sterk stijgende lijn gaan vertonen, in die mate dat onderzoekers zijn gaan spreken van een ‘consumptiecultuur’ of zelfs een 'consumptiemaatschappij’. De verklaring van dergelijk consumptiegedrag is evenwel tot nog toe problematisch gebleken. Factoren als de manipulatieve kracht van reclame, of de conspicious consumption van Veblen bieden interessante denkpistes, maar blijven beperkt in hun verklaringskracht. De Britse socioloog Colin Campbell is het in zijn in 1987 verschenen essay The Romantic Ethic and the Spirit of Consumerism in een geheel andere richting gaan zoeken. Campbell stelt dat de bewegingsgronden van een consument niet enkel in utilitaristische, maar eveneens in hedonistische zin kunnen ontleed worden. Hij ontwikkelt het begrip ‘modern autonoom imaginair hedonisme’. In de bijdrage wordt ingegaan op deze theorie en de wijze waarop Campbell deze toepast op de Engelse geschiedenis. Tenslotte wordt hierop een kritiek geformuleerd.
Keywords
hedonism, commodification, consumerism, material culture, consumption

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 192.61 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Weber, Donald. “Consumptiecultuur Revisited: Colin Campbells Theorie van Het Moderne Hedonisme.” Op Weg Naar Een Consumptiemaatschappij : Over Het Verbruik van Voeding, Kleding En Luxegoederen in België En Nederland (19de-20ste Eeuw), edited by Y Segers et al., Aksant, 2002, pp. 21–42.
APA
Weber, D. (2002). Consumptiecultuur revisited: Colin Campbells theorie van het moderne hedonisme. In Y. Segers, R. Loyen, G. Dejongh, & E. Buyst (Eds.), Op weg naar een consumptiemaatschappij : over het verbruik van voeding, kleding en luxegoederen in België en Nederland (19de-20ste eeuw) (pp. 21–42). Amsterdam: Aksant.
Chicago author-date
Weber, Donald. 2002. “Consumptiecultuur Revisited: Colin Campbells Theorie van Het Moderne Hedonisme.” In Op Weg Naar Een Consumptiemaatschappij : Over Het Verbruik van Voeding, Kleding En Luxegoederen in België En Nederland (19de-20ste Eeuw), edited by Y Segers, R Loyen, G Dejongh, and E Buyst, 21–42. Amsterdam: Aksant.
Chicago author-date (all authors)
Weber, Donald. 2002. “Consumptiecultuur Revisited: Colin Campbells Theorie van Het Moderne Hedonisme.” In Op Weg Naar Een Consumptiemaatschappij : Over Het Verbruik van Voeding, Kleding En Luxegoederen in België En Nederland (19de-20ste Eeuw), ed by. Y Segers, R Loyen, G Dejongh, and E Buyst, 21–42. Amsterdam: Aksant.
Vancouver
1.
Weber D. Consumptiecultuur revisited: Colin Campbells theorie van het moderne hedonisme. In: Segers Y, Loyen R, Dejongh G, Buyst E, editors. Op weg naar een consumptiemaatschappij : over het verbruik van voeding, kleding en luxegoederen in België en Nederland (19de-20ste eeuw). Amsterdam: Aksant; 2002. p. 21–42.
IEEE
[1]
D. Weber, “Consumptiecultuur revisited: Colin Campbells theorie van het moderne hedonisme,” in Op weg naar een consumptiemaatschappij : over het verbruik van voeding, kleding en luxegoederen in België en Nederland (19de-20ste eeuw), Y. Segers, R. Loyen, G. Dejongh, and E. Buyst, Eds. Amsterdam: Aksant, 2002, pp. 21–42.
@incollection{1151223,
  abstract     = {{‘Consumptie’ of het verbruik van goederen en diensten is een in wezen ahistorisch begrip. Mensen hebben altijd al geconsumeerd. In de contemporaine Westerse samenlevingen is de intensiteit van de consumptie evenwel een sterk stijgende lijn gaan vertonen, in die mate dat onderzoekers zijn gaan spreken van een ‘consumptiecultuur’ of zelfs een 'consumptiemaatschappij’. De verklaring van dergelijk consumptiegedrag is evenwel tot nog toe problematisch gebleken. Factoren als de manipulatieve kracht van reclame, of de conspicious consumption van Veblen bieden interessante denkpistes, maar blijven beperkt in hun verklaringskracht. De Britse socioloog Colin Campbell is het in zijn in 1987 verschenen essay The Romantic Ethic and the Spirit of Consumerism in een geheel andere richting gaan zoeken. Campbell stelt dat de bewegingsgronden van een consument niet enkel in utilitaristische, maar eveneens in hedonistische zin kunnen ontleed worden. Hij ontwikkelt het begrip ‘modern autonoom imaginair hedonisme’. In de bijdrage wordt ingegaan op deze theorie en de wijze waarop Campbell deze toepast op de Engelse geschiedenis. Tenslotte wordt hierop een kritiek geformuleerd.}},
  author       = {{Weber, Donald}},
  booktitle    = {{Op weg naar een consumptiemaatschappij : over het verbruik van voeding, kleding en luxegoederen in België en Nederland (19de-20ste eeuw)}},
  editor       = {{Segers, Y and Loyen, R and Dejongh, G and Buyst, E}},
  isbn         = {{9052600120}},
  keywords     = {{hedonism,commodification,consumerism,material culture,consumption}},
  language     = {{dut}},
  pages        = {{21--42}},
  publisher    = {{Aksant}},
  title        = {{Consumptiecultuur revisited: Colin Campbells theorie van het moderne hedonisme}},
  year         = {{2002}},
}