Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Het belang van (onderzoek naar) nieuwe mediageletterdheid

Hadewijch Vanwynsberghe, Steve Paulussen UGent and Pieter Verdegem (2011) Etmaal van de communicatiewetenschappen, Proceedings.
abstract
Hoewel mediageletterdheid uiteraard geen nieuw concept is in de academische literatuur, kan het vandaag rekenen op hernieuwde aandacht. De snelle opkomst van het internet en andere nieuwe media heeft de manier waarop mensen omgaan met media ingrijpend veranderd. De maatschappelijke gevolgen van de zich verder verspreidende digitale mediacultuur, en de nieuwe ongelijkheden die ze (potentieel) met zich meebrengt, verdienen grondige studie, zowel vanuit fundamenteel wetenschappelijk oogpunt als vanuit het standpunt van beleidsmakers. Het debat over mediageletterdheid is met name relevant omdat het ons attent maakt op de nieuwe digitale ongelijkheden die lijken te ontstaan tussen diegenen die voldoende competenties hebben om op een kritische en bewuste manier met nieuwe media om te gaan en diegenen die niet of in mindere mate beschikken over deze vaardigheden. Maar wat wordt precies bedoeld met mediageletterdheid? Hoe wordt het begrip in de academische literatuur geconceptualiseerd en welke definities van nieuwe mediageletterdheid vinden we terug in Europese beleidsteksten? En vooral: is de mediageletterdheid van een bevolking meetbaar? En hoe moeten we dit dan aanpakken? Deze paper presenteert de eerste stappen in een vierjarig doctoraatsonderzoek naar het meten en monitoren van (nieuwe) mediageletterdheid bij de Vlaamse bevolking.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
conference
publication status
published
subject
in
Etmaal van de communicatiewetenschappen, Proceedings
pages
14 pages
publisher
Universiteit Twente
place of publication
Twente, Nederland
conference name
Etmaal van de Communicatiewetenschappen
conference location
Enschede, Nederland
conference start
2011-01-24
conference end
2011-01-25
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
C1
copyright statement
I have transferred the copyright for this publication to the publisher
id
1112157
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-1112157
date created
2011-01-28 16:25:29
date last changed
2017-01-02 09:52:20
@inproceedings{1112157,
  abstract     = {Hoewel mediageletterdheid uiteraard geen nieuw concept is in de academische literatuur, kan het vandaag rekenen op hernieuwde aandacht. De snelle opkomst van het internet en andere nieuwe media heeft de manier waarop mensen omgaan met media ingrijpend veranderd. De maatschappelijke gevolgen van de zich verder verspreidende digitale mediacultuur, en de nieuwe ongelijkheden die ze (potentieel) met zich meebrengt, verdienen grondige studie, zowel vanuit fundamenteel wetenschappelijk oogpunt als vanuit het standpunt van beleidsmakers. Het debat over mediageletterdheid is met name relevant omdat het ons attent maakt op de nieuwe digitale ongelijkheden die lijken te ontstaan tussen diegenen die voldoende competenties hebben om op een kritische en bewuste manier met nieuwe media om te gaan en diegenen die niet of in mindere mate beschikken over deze vaardigheden. Maar wat wordt precies bedoeld met mediageletterdheid? Hoe wordt het begrip in de academische literatuur geconceptualiseerd en welke definities van nieuwe mediageletterdheid vinden we terug in Europese beleidsteksten? En vooral: is de mediageletterdheid van een bevolking meetbaar? En hoe moeten we dit dan aanpakken? Deze paper presenteert de eerste stappen in een vierjarig doctoraatsonderzoek naar het meten en monitoren van (nieuwe) mediageletterdheid bij de Vlaamse bevolking.},
  author       = {Vanwynsberghe, Hadewijch and Paulussen, Steve and Verdegem, Pieter},
  booktitle    = {Etmaal van de communicatiewetenschappen, Proceedings},
  language     = {dut},
  location     = {Enschede, Nederland},
  pages        = {14},
  publisher    = {Universiteit Twente},
  title        = {Het belang van (onderzoek naar) nieuwe mediageletterdheid},
  year         = {2011},
}

Chicago
Vanwynsberghe, Hadewijch, Steve Paulussen, and Pieter Verdegem. 2011. “Het Belang Van (onderzoek Naar) Nieuwe Mediageletterdheid.” In Etmaal Van De Communicatiewetenschappen, Proceedings. Twente, Nederland: Universiteit Twente.
APA
Vanwynsberghe, H., Paulussen, S., & Verdegem, P. (2011). Het belang van (onderzoek naar) nieuwe mediageletterdheid. Etmaal van de communicatiewetenschappen, Proceedings. Presented at the Etmaal van de Communicatiewetenschappen, Twente, Nederland: Universiteit Twente.
Vancouver
1.
Vanwynsberghe H, Paulussen S, Verdegem P. Het belang van (onderzoek naar) nieuwe mediageletterdheid. Etmaal van de communicatiewetenschappen, Proceedings. Twente, Nederland: Universiteit Twente; 2011.
MLA
Vanwynsberghe, Hadewijch, Steve Paulussen, and Pieter Verdegem. “Het Belang Van (onderzoek Naar) Nieuwe Mediageletterdheid.” Etmaal Van De Communicatiewetenschappen, Proceedings. Twente, Nederland: Universiteit Twente, 2011. Print.