Advanced search
1 file | 239.92 KB

Datageletterdheid versterken bij scholen: lessen uit het schoolfeedbackproject

Author
Organization
Project
IWT Grant number SBO 50194 (Schoolfeedbackproject)
Abstract
Het gebruik van data als een beleidsinstrument voor scholen is geen vanzelfsprekendheid; zowel de gebruikers als de datasystemen moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen om daadwerkelijk en succesvol met data aan de slag te gaan. In deze bijdrage ligt de focus op datageletterdheid van gebruikers. Er wordt onderzocht op welke manier scholen best kunnen ondersteund worden in hun groeiproces naar kennis, vaardigheden en attitudes met betrekking tot datagebruik. Het onderzoek richt zich op het gebruik van data over leerlingenprestaties die Vlaamse basisscholen ontvingen in het kader van het Schoolfeedbackproject. Op basis van 45 interviews met schoolleiders en twee focusgroepgesprekken worden verschillende ondersteuningsinitiatieven (zoals studiedagen, on-site nascholingen en collegiale consultaties) beschreven en geëvalueerd. De beschrijving van deze resultaten leidt tot concrete suggesties en aanknopingspunten voor (trajecten van) ondersteuningsactiviteiten die de datageletterdheid bij scholen willen versterken.
Keywords
Schoolfeedback, ondersteuning, datagebruik

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 239.92 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Vanhoof, Jan, Goedele Verhaeghe, Peter Van Petegem, and Martin Valcke. 2011. “Datageletterdheid Versterken Bij Scholen: Lessen Uit Het Schoolfeedbackproject.” In Kwaliteitszorg in Het Onderwijs. Mechelen: Wolters Plantyn.
APA
Vanhoof, J., Verhaeghe, G., Van Petegem, P., & Valcke, M. (2011). Datageletterdheid versterken bij scholen: lessen uit het schoolfeedbackproject. Kwaliteitszorg in het onderwijs. Mechelen: Wolters Plantyn.
Vancouver
1.
Vanhoof J, Verhaeghe G, Van Petegem P, Valcke M. Datageletterdheid versterken bij scholen: lessen uit het schoolfeedbackproject. Kwaliteitszorg in het onderwijs. Mechelen: Wolters Plantyn; 2011.
MLA
Vanhoof, Jan, Goedele Verhaeghe, Peter Van Petegem, et al. “Datageletterdheid Versterken Bij Scholen: Lessen Uit Het Schoolfeedbackproject.” Kwaliteitszorg in Het Onderwijs. Mechelen: Wolters Plantyn, 2011. Print.
@incollection{1109707,
  abstract     = {Het gebruik van data als een beleidsinstrument voor scholen is geen vanzelfsprekendheid; zowel de gebruikers als de datasystemen moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen om daadwerkelijk en succesvol met data aan de slag te gaan. In deze bijdrage ligt de focus op datageletterdheid van gebruikers. Er wordt onderzocht op welke manier scholen best kunnen ondersteund worden in hun groeiproces naar kennis, vaardigheden en attitudes met betrekking tot datagebruik. Het onderzoek richt zich op het gebruik van data over leerlingenprestaties die Vlaamse basisscholen ontvingen in het kader van het Schoolfeedbackproject. Op basis van 45 interviews met schoolleiders en twee focusgroepgesprekken worden verschillende ondersteuningsinitiatieven (zoals studiedagen, on-site nascholingen en collegiale consultaties) beschreven en ge{\"e}valueerd. De beschrijving van deze resultaten leidt tot concrete suggesties en aanknopingspunten voor (trajecten van) ondersteuningsactiviteiten die de datageletterdheid bij scholen willen versterken.},
  author       = {Vanhoof, Jan and Verhaeghe, Goedele and Van Petegem, Peter and Valcke, Martin},
  booktitle    = {Kwaliteitszorg in het onderwijs},
  isbn         = {9030117885},
  issn         = {1783-0613},
  language     = {dut},
  publisher    = {Wolters Plantyn},
  title        = {Datageletterdheid versterken bij scholen: lessen uit het schoolfeedbackproject},
  year         = {2011},
}