Advanced search
1 file | 165.15 KB

Effecten van ondersteuning bij schoolfeedbackgebruik

(2011) PEDAGOGISCHE STUDIEN. 88(2). p.90-106
Author
Organization
Project
IWT Grant number SBO 50194 (Schoolfeedbackproject)
Abstract
Gezien hun maatschappelijke rol, wordt van scholen verwacht dat hun benadering van schoolontwikkeling op een systematische manier gebeurt. Daarom worden ze ondermeer aangezet om het interne kwaliteitszorgbeleid te baseren op concrete data. Schoolfeedbackinitiatieven zijn een mogelijke bron van dergelijke data. Het gebruik van deze schoolfeedback blijkt echter niet vanzelfsprekend, ondermeer door een gebrek aan datageletterdheidscompetenties. Om op deze behoefte in te spelen worden verscheidene ondersteuningsactiviteiten opgezet, die ofwel binnen (ONSET) of buiten de school worden georganiseerd (INSET). In deze studie worden de resultaten gerapporteerd van een evaluatieonderzoek waarbij naast een INSET- en een ONSET-ondersteuningsopzet ook feedbackgebruikers in een controleconditie worden betrokken. Bijzondere aandacht wordt daarbij besteed aan het beïnvloeden van datageletterdheidscompetenties en het evalueren van effecten op vier niveaus. Onderzoeksgegevens werden verzameld via diepte-interviews met 18 schoolleiders uit de drie condities en werden verwerkt in een case ordered predictor-outcome meta-matrix. De resultaten tonen niet alleen een gebrek aan in kennis en vaardigheden om met schoolfeedback om te gaan, maar ook een verdeelde houding tussen schoolleiders en leerkrachten. Verder blijkt de ONSET-conditie tot de beste resultaten te leiden wat impliceert dat ondersteuning in functie van feedbackgebruik het best op maat van de school wordt aangeboden. School development by systematic data use requires schools to be provided with information-rich environments. However, providing school performance feedback does not guarantee a successful use. Limited data literacy competences of the users are one of the main stumbling blocks. Support initiatives were developed and evaluated to overcome this shortcoming. In a randomized field study, the effects of two experimental conditions related to inservice and onservice education and training (INSET and ONSET) are compared with a control group. This study examines the relationship between data-literacy competences, support provisions for data interpretation, actual usage of the feedback, and school improvements effects. The research was based on in-depth interviews involving 18 primary school principals. The results of a case ordered predictor-outcome meta-matrix do not only reveal difficulties in handling the information but also in-congruences in attitude towards feedback use between school principals and teachers. The ONSET-condition led to the most optimal results promoting a tailored support approach.
Keywords
ondersteuning, Schoolfeedback, datagebruik, kwalitatief onderzoek, INFORMATION LITERACY, IMPROVEMENT, EDUCATION, SYSTEMS

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 165.15 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Verhaeghe, Goedele, Jan Vanhoof, Martin Valcke, and Peter Van Petegem. 2011. “Effecten Van Ondersteuning Bij Schoolfeedbackgebruik.” Pedagogische Studien 88 (2): 90–106.
APA
Verhaeghe, Goedele, Vanhoof, J., Valcke, M., & Van Petegem, P. (2011). Effecten van ondersteuning bij schoolfeedbackgebruik. PEDAGOGISCHE STUDIEN, 88(2), 90–106.
Vancouver
1.
Verhaeghe G, Vanhoof J, Valcke M, Van Petegem P. Effecten van ondersteuning bij schoolfeedbackgebruik. PEDAGOGISCHE STUDIEN. 2011;88(2):90–106.
MLA
Verhaeghe, Goedele, Jan Vanhoof, Martin Valcke, et al. “Effecten Van Ondersteuning Bij Schoolfeedbackgebruik.” PEDAGOGISCHE STUDIEN 88.2 (2011): 90–106. Print.
@article{1109688,
  abstract     = {Gezien hun maatschappelijke rol, wordt van scholen verwacht dat hun benadering van schoolontwikkeling op een systematische manier gebeurt. Daarom worden ze ondermeer aangezet om het interne kwaliteitszorgbeleid te baseren op concrete data. Schoolfeedbackinitiatieven zijn een mogelijke bron van dergelijke data. Het gebruik van deze schoolfeedback blijkt echter niet vanzelfsprekend, ondermeer door een gebrek aan datageletterdheidscompetenties. Om op deze behoefte in te spelen worden verscheidene ondersteuningsactiviteiten opgezet, die ofwel binnen (ONSET) of buiten de school worden georganiseerd (INSET). In deze studie worden de resultaten gerapporteerd van een evaluatieonderzoek waarbij naast een INSET- en een ONSET-ondersteuningsopzet ook feedbackgebruikers in een controleconditie worden betrokken. Bijzondere aandacht wordt daarbij besteed aan het be{\"i}nvloeden van datageletterdheidscompetenties en het evalueren van effecten op vier niveaus. Onderzoeksgegevens werden verzameld via diepte-interviews met 18 schoolleiders uit de drie condities en werden verwerkt in een case ordered predictor-outcome meta-matrix. De resultaten tonen niet alleen een gebrek aan in kennis en vaardigheden om met schoolfeedback om te gaan, maar ook een verdeelde houding tussen schoolleiders en leerkrachten. Verder blijkt de ONSET-conditie tot de beste resultaten te leiden wat impliceert dat ondersteuning in functie van feedbackgebruik het best op maat van de school wordt aangeboden.
School development by systematic data use requires schools to be provided with information-rich environments. However, providing school performance feedback does not guarantee a successful use. Limited data literacy competences of the users are one of the main stumbling blocks. Support initiatives were developed and evaluated to overcome this shortcoming. In a randomized field study, the effects of two experimental conditions related to inservice and onservice education and training (INSET and ONSET) are compared with a control group. This study examines the relationship between data-literacy competences, support provisions for data interpretation, actual usage of the feedback, and school improvements effects. The research was based on in-depth interviews involving 18 primary school principals. The results of a case ordered predictor-outcome meta-matrix do not only reveal difficulties in handling the information but also in-congruences in attitude towards feedback use between school principals and teachers. The ONSET-condition led to the most optimal results promoting a tailored support approach.},
  author       = {Verhaeghe, Goedele and Vanhoof, Jan and Valcke, Martin and Van Petegem, Peter},
  issn         = {0165-0645},
  journal      = {PEDAGOGISCHE STUDIEN},
  language     = {dut},
  number       = {2},
  pages        = {90--106},
  title        = {Effecten van ondersteuning bij schoolfeedbackgebruik},
  volume       = {88},
  year         = {2011},
}

Web of Science
Times cited: