Advanced search
1 file | 1.05 MB

Het gebruik van outputgegevens in basisscholen: concretiseringen en illustraties uit het Schoolfeedbackproject

Author
Organization
Project
IWT Grant number SBO 50194 (Schoolfeedbackproject)
Abstract
Van scholen wordt meer en meer verwacht dat ze expliciet aandacht besteden aan hun resultaten. Vanuit verschillende hoeken wordt dan ook gezocht naar manieren om scholen over dergelijke aspecten van hun functioneren te informeren. Het Schoolfeedbackproject is daar een voorbeeld van. Dit project wil scholen feedback geven over de prestaties van hun leerlingen op een aantal v(l)akken. De verwachting is dat scholen deze feedback aanwenden als een van de mogelijke startpunten voor zelfevaluatie en kwaliteitszorg binnen de school. In deze bijdrage rapporteren de onderzoekers van het Schoolfeedbackproject over hun ervaringen en hun ontwikkelwerk. Ze illustreren hun werkwijze om de output van scholen in kaart te brengen. Daarnaast beschrijven ze een mogelijk stappenplan om met feedback over dergelijke outputgegevens – of andere gegevens – aan de slag te gaan. Ook de concrete ervaringen van scholen die van de feedback binnen het Schoolfeedbackproject gebruikmaakten, komen aan bod. De ambitie van de onderzoekers bij het schrijven van deze bijdrage was om een houvast te bieden aan schoolteams die met (output)gegevens aan de slag wensen te gaan.
Keywords
Schoolfeedback, datagebruik

Downloads

  • (...).pdf
    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 1.05 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
Verhaeghe, Goedele, Jan Vanhoof, Peter Van Petegem, Jean Verhaeghe, and Jan Van Damme. 2010. “Het Gebruik Van Outputgegevens in Basisscholen: Concretiseringen En Illustraties Uit Het Schoolfeedbackproject.” In Kwaliteitszorg in Het Onderwijs, 27:29–57. Mechelen: Wolters Plantyn.
APA
Verhaeghe, Goedele, Vanhoof, J., Van Petegem, P., Verhaeghe, J., & Van Damme, J. (2010). Het gebruik van outputgegevens in basisscholen: concretiseringen en illustraties uit het Schoolfeedbackproject. Kwaliteitszorg in het onderwijs (Vol. 27, pp. 29–57). Mechelen: Wolters Plantyn.
Vancouver
1.
Verhaeghe G, Vanhoof J, Van Petegem P, Verhaeghe J, Van Damme J. Het gebruik van outputgegevens in basisscholen: concretiseringen en illustraties uit het Schoolfeedbackproject. Kwaliteitszorg in het onderwijs. Mechelen: Wolters Plantyn; 2010. p. 29–57.
MLA
Verhaeghe, Goedele, Jan Vanhoof, Peter Van Petegem, et al. “Het Gebruik Van Outputgegevens in Basisscholen: Concretiseringen En Illustraties Uit Het Schoolfeedbackproject.” Kwaliteitszorg in Het Onderwijs. Vol. 27. Mechelen: Wolters Plantyn, 2010. 29–57. Print.
@incollection{1100612,
  abstract     = {Van scholen wordt meer en meer verwacht dat ze expliciet aandacht besteden aan hun resultaten. Vanuit verschillende hoeken wordt dan ook gezocht naar manieren om scholen over dergelijke aspecten van hun functioneren te informeren. Het Schoolfeedbackproject is daar een voorbeeld van. Dit project wil scholen feedback geven over de prestaties van hun leerlingen op een aantal v(l)akken. De verwachting is dat scholen deze feedback aanwenden als een van de mogelijke startpunten voor zelfevaluatie en kwaliteitszorg binnen de school. In deze bijdrage rapporteren de onderzoekers van het Schoolfeedbackproject over hun ervaringen en hun ontwikkelwerk. Ze illustreren hun werkwijze om de output van scholen in kaart te brengen. Daarnaast beschrijven ze een mogelijk stappenplan om met feedback over dergelijke outputgegevens -- of andere gegevens -- aan de slag te gaan. Ook de concrete ervaringen van scholen die van de feedback binnen het Schoolfeedbackproject gebruikmaakten, komen aan bod. De ambitie van de onderzoekers bij het schrijven van deze bijdrage was om een houvast te bieden aan schoolteams die met (output)gegevens aan de slag wensen te gaan.},
  author       = {Verhaeghe, Goedele and Vanhoof, Jan and Van Petegem, Peter and Verhaeghe, Jean and Van Damme, Jan},
  booktitle    = {Kwaliteitszorg in het onderwijs},
  isbn         = {9030115890},
  issn         = {1783-0613},
  language     = {dut},
  number       = {27},
  pages        = {29--57},
  publisher    = {Wolters Plantyn},
  title        = {Het gebruik van outputgegevens in basisscholen: concretiseringen en illustraties uit het Schoolfeedbackproject},
  volume       = {27},
  year         = {2010},
}