Ghent University Academic Bibliography

Advanced

Wat we (niet) weten over het brein van een kind met DCD

Julie Debrabant UGent, Hilde Van Waelvelde UGent and Guy Vingerhoets UGent (2010) SIGNAAL. 19(4). p.4-18
abstract
Developmental Coordination Disorder (DCD) is een stoornis van de motorische coördinatie zonder duidelijke medisch aanwijsbare oorzaak die niet kan worden verklaard door een verminderde intelligentie. Omwille van het heterogeen klinisch beeld van DCD en de hoge comorbiditeit met ADHD, dyslexie en taalstoornissen kan worden verondersteld dat diverse neurale systemen aan de basis van deze stoornis liggen. Recent onderzoek wijst op de mogelijke betrokkenheid van het cerebellum, de pariëtale cortex, het corpus callosum en/of de basale ganglia (Zwicker, Missiuna & Boyd, 2009). Onderzoek met geavanceerde beeldvormingstechnieken is nodig om beter te begrijpen hoe de neurale structuur en/of het functioneel netwerk van kinderen met DCD afwijkt en hoe deze veranderen als gevolg van ontwikkeling en oefening.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
journalArticle (original)
publication status
published
subject
keyword
developmental coordination disorder
journal title
SIGNAAL
Signaal
volume
19
issue
4
pages
4 - 18
ISSN
0778-6026
language
Dutch
UGent publication?
yes
classification
A4
copyright statement
I have transferred the copyright for this publication to the publisher
id
1096775
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-1096775
date created
2011-01-11 08:41:07
date last changed
2012-01-20 10:41:13
@article{1096775,
  abstract     = {Developmental Coordination Disorder (DCD) is een stoornis van de motorische co{\"o}rdinatie zonder duidelijke medisch aanwijsbare oorzaak die niet kan worden verklaard door een verminderde intelligentie. Omwille van het heterogeen klinisch beeld van DCD en de hoge comorbiditeit met ADHD, dyslexie en taalstoornissen kan worden verondersteld dat diverse neurale systemen aan de basis van deze stoornis liggen. Recent onderzoek wijst op de mogelijke betrokkenheid van het cerebellum, de pari{\"e}tale cortex, het corpus callosum en/of de basale ganglia (Zwicker, Missiuna \& Boyd, 2009). Onderzoek met geavanceerde beeldvormingstechnieken is nodig om beter te begrijpen hoe de neurale structuur en/of het functioneel netwerk van kinderen met DCD afwijkt en hoe deze veranderen als gevolg van ontwikkeling en oefening.},
  author       = {Debrabant, Julie and Van Waelvelde, Hilde and Vingerhoets, Guy},
  issn         = {0778-6026},
  journal      = {SIGNAAL},
  keyword      = {developmental coordination disorder},
  language     = {dut},
  number       = {4},
  pages        = {4--18},
  title        = {Wat we (niet) weten over het brein van een kind met DCD},
  volume       = {19},
  year         = {2010},
}

Chicago
Debrabant, Julie, Hilde Van Waelvelde, and Guy Vingerhoets. 2010. “Wat We (niet) Weten over Het Brein Van Een Kind Met DCD.” Signaal 19 (4): 4–18.
APA
Debrabant, J., Van Waelvelde, H., & Vingerhoets, G. (2010). Wat we (niet) weten over het brein van een kind met DCD. SIGNAAL, 19(4), 4–18.
Vancouver
1.
Debrabant J, Van Waelvelde H, Vingerhoets G. Wat we (niet) weten over het brein van een kind met DCD. SIGNAAL. 2010;19(4):4–18.
MLA
Debrabant, Julie, Hilde Van Waelvelde, and Guy Vingerhoets. “Wat We (niet) Weten over Het Brein Van Een Kind Met DCD.” SIGNAAL 19.4 (2010): 4–18. Print.