Advanced search
1 file | 292.84 KB

Op weg naar/met een duurzame navigatie: is er een harmonie tussen routeplanners en de beleidsprincipes van wegencategorisering?

Author
Organization
Abstract
Aan de hand van een routeplanner bereikt een automobilist snel zijn bestemming. De voorgestelde route houdt echter maar weinig rekening met omgevingsfactoren en werkt sluipverkeer in de hand. Om verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid in Vlaanderen te verbeteren, wordt in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen geopteerd voor de optimalisering van het bestaande wegennet. Het resultaat is de bestaande wegencategorisering. In dit artikel wordt onderzocht in welke mate routeplanners de principes van de wegencategorisering hanteren in hun voorgestelde routes. Hierbij wordt nagegaan welke wegen de routeplanners gebruiken en tot welke categorieën deze wegen behoren. Voor elk van deze routes tussen twee punten bestaat een - al dan niet andere - ‘gewenste’ route die de principes van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen toepast. Door routes van routeplanners te vergelijken met de overeenkomstige gewenste routes ontstaat een beeld van de mate waarin routeplanners het gewenste gebruik van het wegennet ondersteunen. De resultaten van het onderzoek wijzen enerzijds op een verschil tussen routeplanners onderling, en anderzijds op een verschil van routeplanners ten opzichte van de gewenste routering op basis van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. De gewenste routes wijken niet zozeer af qua afstand of tijdsduur, maar verschillen vooral in het gebruik van wegen van de laagste en hoogste categorieën. Vooral wegen van de laagste categorie - lokaal type III - die enkel toegang dienen te verlenen en niet bedoeld zijn voor doorgaand verkeer, worden frequenter bennut door routeplanners voor het samenstellen van een route, zonder daarbij rekening te houden met de functie van deze wegen. Sommige van deze routes maken voor doorstromend verkeer gebruik van lokale wegen, terwijl volgens het RSV haalbare alternatieven mogelijk zijn. De implementatie van het RSV bij routeringsalgoritmen zou een bijdrage kunnen leveren aan het stimuleren van duurzaam rijgedrag met duurzame routekeuzes.

Downloads

    • full text
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 292.84 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

Chicago
De Baets, Koen, Dirk Lauwers, and Georges Allaert. 2010. “Op Weg Naar/met Een Duurzame Navigatie: Is Er Een Harmonie Tussen Routeplanners En De Beleidsprincipes Van Wegencategorisering?” In Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, Papers. Stichting Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS).
APA
De Baets, Koen, Lauwers, D., & Allaert, G. (2010). Op weg naar/met een duurzame navigatie: is er een harmonie tussen routeplanners en de beleidsprincipes van wegencategorisering? Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, Papers. Presented at the CVS 2010 : De stad van straks : decor voor beweging, Stichting Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS).
Vancouver
1.
De Baets K, Lauwers D, Allaert G. Op weg naar/met een duurzame navigatie: is er een harmonie tussen routeplanners en de beleidsprincipes van wegencategorisering? Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, Papers. Stichting Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS); 2010.
MLA
De Baets, Koen, Dirk Lauwers, and Georges Allaert. “Op Weg Naar/met Een Duurzame Navigatie: Is Er Een Harmonie Tussen Routeplanners En De Beleidsprincipes Van Wegencategorisering?” Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, Papers. Stichting Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS), 2010. Print.
@inproceedings{1086516,
  abstract     = {Aan de hand van een routeplanner bereikt een automobilist snel zijn bestemming. De voorgestelde route houdt echter maar weinig rekening met omgevingsfactoren en werkt sluipverkeer in de hand. Om verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid in Vlaanderen te verbeteren, wordt in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen geopteerd voor de optimalisering van het bestaande wegennet. Het resultaat is de bestaande wegencategorisering. In dit artikel wordt onderzocht in welke mate routeplanners de principes van de wegencategorisering hanteren in hun voorgestelde routes. Hierbij wordt nagegaan welke wegen de routeplanners gebruiken en tot welke categorie{\"e}n deze wegen behoren. Voor elk van deze routes tussen twee punten bestaat een - al dan niet andere - {\textquoteleft}gewenste{\textquoteright} route die de principes van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen toepast. Door routes van routeplanners te vergelijken met de overeenkomstige gewenste routes ontstaat een beeld van de mate waarin routeplanners het gewenste gebruik van het wegennet ondersteunen. De resultaten van het onderzoek wijzen enerzijds op een verschil tussen routeplanners onderling, en anderzijds op een verschil van routeplanners ten opzichte van de gewenste routering op basis van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. De gewenste routes wijken niet zozeer af qua afstand of tijdsduur, maar verschillen vooral in het gebruik van wegen van de laagste en hoogste categorie{\"e}n. Vooral wegen van de laagste categorie - lokaal type III - die enkel toegang dienen te verlenen en niet bedoeld zijn voor doorgaand verkeer, worden frequenter bennut door routeplanners voor het samenstellen van een route, zonder daarbij rekening te houden met de functie van deze wegen. Sommige van deze routes maken voor doorstromend verkeer gebruik van lokale wegen, terwijl volgens het RSV haalbare alternatieven mogelijk zijn. De implementatie van het RSV bij routeringsalgoritmen zou een bijdrage kunnen leveren aan het stimuleren van duurzaam rijgedrag met duurzame routekeuzes.},
  author       = {De Baets, Koen and Lauwers, Dirk and Allaert, Georges},
  booktitle    = {Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk, Papers},
  language     = {dut},
  location     = {Roermond, Nederland},
  pages        = {15},
  publisher    = {Stichting Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS)},
  title        = {Op weg naar/met een duurzame navigatie: is er een harmonie tussen routeplanners en de beleidsprincipes van wegencategorisering?},
  url          = {http://www.cvs-congres.nl/cvspdfdocs/cvs10\_033.pdf},
  year         = {2010},
}