Ghent University Academic Bibliography

Advanced

De Helaasheid der Kringen: naar een beter begrip en nieuwe praktijk van vrij onderzoek

Pieter Bonte (2010) SAMENLEVING EN POLITIEK (BRUSSEL). 17(3). p.12-20
abstract
“Waar blíjven ze?” Misnoegd dat hij nergens een nieuwe lichting van denkend jong volk zag opduiken, richtte Hugo Camps zijn open vraag aan De Morgen-lezend Vlaanderen. Steek je licht eens op aan de universiteit, zou je denken. Maar wie op deze beredeneerde gok ingaat en in het studentenleven neust naar broeihaarden van bevlogenheid en diepe gedachten, stoot al snel op twee pijnpunten. Enerzijds verschraalt het oorspronkelijke universitaire motief onder studenten, in één woord de leerlust: de begeestering en het doorzettingsvermogen om grondige inzichten te verwerven; anderzijds verschrompelt ook het oorspronkelijke universitaire objectief, namelijk de persoonlijke groei tot homo universalis: iemand te worden met - naast een eigen specialisme - een robuust basisinzicht in alle kennisvelden, van psychologie tot kosmologie. Unisono met Camps stijgen zowel uit restauratieve als progressieve kringen geregeld klaagzangen op, variërend op dit thema van teloorgang. Ook ik beween dit verval en zal me straks vastbijten in enkele hardnekkige misverstanden omtrent het vrijdenkersbeginsel ‘Vrij Onderzoek’, op zoek naar het mauvaise foi van wat ooit ‘vrijzinnigheid’ werd gedoopt. Maar dat slechts om daarna een ontwerp van oplossing voor te leggen. Een ‘Honours Programme’: een aanvullende traject waarin gefascineerde, capabele studenten hun gedeelde verlangen tot universele vorming kunnen waarmaken. De creatie hiervan is een gedroomd scenario voor de (min of meer Vrije) Universiteiten ’s lands om hun verwaterde Verlichtingsidealen in een praktijk om te smeden die opnieuw het verschil maakt. Hoewel minister van onderwijs Pascal Smet bij dergelijke programma’s (terechte) reserves koestert, ligt hierin een uitgelezen kans om de sprong te maken van 20e-eeuws socialisme naar 21e-eeuwse sociaaldemocratie.
Please use this url to cite or link to this publication:
author
organization
year
type
journalArticle (original)
publication status
published
subject
keyword
Universitair onderwijs, Bildung, Honour Programme
journal title
SAMENLEVING EN POLITIEK (BRUSSEL)
Samenlev. politiek (Bruss.)
volume
17
issue
3
issue title
Bijlage - Emile Zola Essaywedstrijd
pages
12 - 20
ISSN
1372-0740
language
Dutch
UGent publication?
no
classification
A4
copyright statement
I have transferred the copyright for this publication to the publisher
id
1048787
handle
http://hdl.handle.net/1854/LU-1048787
alternative location
http://www.stichtinggerritkreveld.be/ECMS_CLIENT/configuration/pages/artikel.php?aid=1062&PHPSESSID=7acdaffebe30f07f44d9158c99da7545
date created
2010-10-04 12:18:57
date last changed
2016-12-19 15:44:33
@article{1048787,
  abstract     = {{\textquotedblleft}Waar bl{\'i}jven ze?{\textquotedblright} Misnoegd dat hij nergens een nieuwe lichting van denkend jong volk zag opduiken, richtte Hugo Camps zijn open vraag aan De Morgen-lezend Vlaanderen. Steek je licht eens op aan de universiteit, zou je denken. Maar wie op deze beredeneerde gok ingaat en in het studentenleven neust naar broeihaarden van bevlogenheid en diepe gedachten, stoot al snel op twee pijnpunten. Enerzijds verschraalt het oorspronkelijke universitaire motief onder studenten, in {\'e}{\'e}n woord de leerlust: de begeestering en het doorzettingsvermogen om grondige inzichten te verwerven; anderzijds verschrompelt ook het oorspronkelijke universitaire objectief, namelijk de persoonlijke groei tot homo universalis: iemand te worden met - naast een eigen specialisme - een robuust basisinzicht in alle kennisvelden, van psychologie tot kosmologie. Unisono  met Camps stijgen zowel uit restauratieve als progressieve kringen geregeld klaagzangen op, vari{\"e}rend op dit thema van teloorgang. Ook ik beween dit verval en zal me straks vastbijten in enkele hardnekkige misverstanden omtrent het vrijdenkersbeginsel {\textquoteleft}Vrij Onderzoek{\textquoteright}, op zoek naar het mauvaise foi van wat ooit {\textquoteleft}vrijzinnigheid{\textquoteright} werd gedoopt. Maar dat slechts om daarna een ontwerp van oplossing voor te leggen. Een {\textquoteleft}Honours Programme{\textquoteright}: een aanvullende traject waarin gefascineerde, capabele studenten hun gedeelde verlangen tot universele vorming kunnen waarmaken. De creatie hiervan is een gedroomd scenario voor de (min of meer Vrije) Universiteiten {\textquoteright}s lands om hun verwaterde Verlichtingsidealen in een praktijk om te smeden die opnieuw het verschil maakt. Hoewel minister van onderwijs Pascal Smet bij dergelijke programma{\textquoteright}s (terechte) reserves koestert, ligt hierin een uitgelezen kans om de sprong te maken van 20e-eeuws socialisme naar 21e-eeuwse sociaaldemocratie.},
  author       = {Bonte, Pieter},
  issn         = {1372-0740},
  journal      = {SAMENLEVING EN POLITIEK (BRUSSEL)},
  keyword      = {Universitair onderwijs,Bildung,Honour Programme},
  language     = {dut},
  number       = {3},
  pages        = {12--20},
  title        = {De Helaasheid der Kringen: naar een beter begrip en nieuwe praktijk van vrij onderzoek},
  url          = {http://www.stichtinggerritkreveld.be/ECMS\_CLIENT/configuration/pages/artikel.php?aid=1062\&PHPSESSID=7acdaffebe30f07f44d9158c99da7545},
  volume       = {17},
  year         = {2010},
}

Chicago
Bonte, Pieter. 2010. “De Helaasheid Der Kringen: Naar Een Beter Begrip En Nieuwe Praktijk Van Vrij Onderzoek.” Samenleving En Politiek (brussel) 17 (3): 12–20.
APA
Bonte, P. (2010). De Helaasheid der Kringen: naar een beter begrip en nieuwe praktijk van vrij onderzoek. SAMENLEVING EN POLITIEK (BRUSSEL), 17(3), 12–20.
Vancouver
1.
Bonte P. De Helaasheid der Kringen: naar een beter begrip en nieuwe praktijk van vrij onderzoek. SAMENLEVING EN POLITIEK (BRUSSEL). 2010;17(3):12–20.
MLA
Bonte, Pieter. “De Helaasheid Der Kringen: Naar Een Beter Begrip En Nieuwe Praktijk Van Vrij Onderzoek.” SAMENLEVING EN POLITIEK (BRUSSEL) 17.3 (2010): 12–20. Print.