- Author
- An Verdiere (UGent)
- Promoter
- Roumen Petrov (UGent) and Leo Kestens (UGent)
- Organization
- Abstract
- Het brandstofverbruik en bijgevolg de CO2-uitstoot in de automobielsector kan onder andere verlaagd worden door het gebruik van een continu variabele transmissie (CVT). De duwband is het hoofdonderdeel van de CVT voor personenauto's. Deze bestaat uit ongeveer 400 elementen (gemaakt uit gereedschapsstaal) bij elkaar gehouden door twee sets van loops/ringen met 6 tot 12 afzonderlijke loops (gemaakt uit genitreerd maraging staal). Tijdens het gebruik van de CVT wordt de duwband onderworpen aan zeer hoge cyclusvermoeiing (VHCF). Het doel van dit doctoraat is om bij te dragen aan een beter begrip van de microstructuurvorming van genitreerde maraging staalsoorten en gereedschapsstaal en hun verband met de verwerkingsparameters en eigenschappen, voornamelijk vermoeiingseigenschappen. Voor het gereedschapsstaal werd gevonden dat de verdeling van Cr en Mn tussen carbiden en austeniet de snelheid van het oplossen van de Cr-gelegeerde carbide bepaalt. De verstevigende intermetallische precipitaten en nitrides van het genitreerd maraging staal werden uitgebreid bestudeerd met transmissie elektronenmicroscopie en atom probe tomografie. Door het gebruik van verschillende microstructurele karakterisatietechnieken en vermoeiingstesten, wordt vastgesteld dat een dunne diffusiezone en de afwezigheid, of zeer beperkte hoeveelheid van ' (Fe4N), leidt tot de beste vermoeiingseigenschappen van de loops.
Downloads
-
(...).pdf
- full text (Published version)
- |
- UGent only (changes to open access on 2029-10-25)
- |
- |
- 4.99 MB
Citation
Please use this url to cite or link to this publication: http://hdl.handle.net/1854/LU-01JTJX8K729FRTV0Q19K7P1W18
- MLA
- Verdiere, An. High-Resolution Characterization and Fatigue Behavior of Steel Grades Used for CVT Pushbelts. Ghent University. Faculty of Engineering and Architecture, 2024.
- APA
- Verdiere, A. (2024). High-resolution characterization and fatigue behavior of steel grades used for CVT pushbelts. Ghent University. Faculty of Engineering and Architecture, Ghent, Belgium.
- Chicago author-date
- Verdiere, An. 2024. “High-Resolution Characterization and Fatigue Behavior of Steel Grades Used for CVT Pushbelts.” Ghent, Belgium: Ghent University. Faculty of Engineering and Architecture.
- Chicago author-date (all authors)
- Verdiere, An. 2024. “High-Resolution Characterization and Fatigue Behavior of Steel Grades Used for CVT Pushbelts.” Ghent, Belgium: Ghent University. Faculty of Engineering and Architecture.
- Vancouver
- 1.Verdiere A. High-resolution characterization and fatigue behavior of steel grades used for CVT pushbelts. [Ghent, Belgium]: Ghent University. Faculty of Engineering and Architecture; 2024.
- IEEE
- [1]A. Verdiere, “High-resolution characterization and fatigue behavior of steel grades used for CVT pushbelts,” Ghent University. Faculty of Engineering and Architecture, Ghent, Belgium, 2024.
@phdthesis{01JTJX8K729FRTV0Q19K7P1W18, abstract = {{Het brandstofverbruik en bijgevolg de CO2-uitstoot in de automobielsector kan onder andere verlaagd worden door het gebruik van een continu variabele transmissie (CVT). De duwband is het hoofdonderdeel van de CVT voor personenauto's. Deze bestaat uit ongeveer 400 elementen (gemaakt uit gereedschapsstaal) bij elkaar gehouden door twee sets van loops/ringen met 6 tot 12 afzonderlijke loops (gemaakt uit genitreerd maraging staal). Tijdens het gebruik van de CVT wordt de duwband onderworpen aan zeer hoge cyclusvermoeiing (VHCF). Het doel van dit doctoraat is om bij te dragen aan een beter begrip van de microstructuurvorming van genitreerde maraging staalsoorten en gereedschapsstaal en hun verband met de verwerkingsparameters en eigenschappen, voornamelijk vermoeiingseigenschappen. Voor het gereedschapsstaal werd gevonden dat de verdeling van Cr en Mn tussen carbiden en austeniet de snelheid van het oplossen van de Cr-gelegeerde carbide bepaalt. De verstevigende intermetallische precipitaten en nitrides van het genitreerd maraging staal werden uitgebreid bestudeerd met transmissie elektronenmicroscopie en atom probe tomografie. Door het gebruik van verschillende microstructurele karakterisatietechnieken en vermoeiingstesten, wordt vastgesteld dat een dunne diffusiezone en de afwezigheid, of zeer beperkte hoeveelheid van ' (Fe4N), leidt tot de beste vermoeiingseigenschappen van de loops.}}, author = {{Verdiere, An}}, isbn = {{9789463559133}}, language = {{eng}}, pages = {{XX, 145}}, publisher = {{Ghent University. Faculty of Engineering and Architecture}}, school = {{Ghent University}}, title = {{High-resolution characterization and fatigue behavior of steel grades used for CVT pushbelts}}, year = {{2024}}, }