
Openbaar vervoer als instrument tegen vervoersarmoede
- Author
- Johan De Mol (UGent) , Luc Desmedt, Marc Brouckaert and Jan Pelckmans
- Organization
- Abstract
- Vervoersarmoede kan het best worden omschreven als het moeilijk bereiken van locaties als gevolg van beperktevervoersmogelijkheden. Daarbij spelen zowel sociaaleconomische als ruimtelijke omgevingsfactoren een rol. De keuze voor een vervoermiddel, speelt zowel in de mogelijkheid tot het gebruik ervan tijdens de volledige verplaatsing als in het zogenaamde voor/natransport. Bij het vervoersaanbod van openbaar vervoer (OV) dient niet alleen de infrastructuur, het vervoermiddel (lopen, fiets, auto, trein, bus/tram) bekeken te worden, maar vooral hoe de toegang –in termen van toe-gankelijkheid en bereikbaarheid– is voorzien. Daarnaast spelen ook de kostprijs/ticketing, info, ticket-automaten en digitale vaardigheden een belangrijke rol. Persoonlijke mobiliteit, of verplaatsingsgedrag, stoelt op de behoefte aan verplaatsingen, en op de moge-lijkheden om zich te verplaatsen. Vanuit deze zienswijze komt vervoersarmoede erop neer dat een persoon zijn/haar verplaatsingsbehoeften niet, of erg moeilijk, kan invullen. Maatregelen om vervoersarmoede te verminderen, moeten worden gezocht zowel op het niveau van de ver-plaatsingsbehoeften als op dat van de mogelijkheden. Beide niveaus vormen op zich een veelomvattend probleemveld. Het is zaak voor zowel de zich verplaatsende burger als voor de bevoegde overheid om maatregelen te treffen. De verschillende overheidsniveaus hebben talrijke mogelijkheden om vervoersarmoede te beperken. Het uit-bouwen van een goed functionerende ‘mobiliteitsinfrastructuur’ is één van de basistaken van de overheid: in-frastructurele netwerken komen alle tot stand op initiatief en onder het beheer van de overheid, en dit is met-een ook een principiële stellingname. De wijze waarop het vervoer op de dragers kan tot stand komen en er efficiënt gebruik van maken, hangt af van het organisatorische kader dat de overheid daartoe opzet. Het daadwerkelijke vervoer kan worden ver-zekerd door private, commerciële of publieke vervoerders gemaakt tarief. Het hoeft nauwelijks te verwonderen dat continuïteit in het vervoersbeleid, of het gebrek eraan, een belangrijk aandachtspunt is. Wijzigingen aan vervoersplannen op vlak van reisweg, frequentie, amplitude, ligging haltes, toegankelijke stations, ticketing, ...kunnen de mobiliteitsarmoede juist versterken of milderen.
- Keywords
- Vervoersarmoede, kostprijs, ticketing, haltes, loopafstand, toegankelijkheid
Downloads
-
(...).pdf
- full text (Published version)
- |
- UGent only
- |
- |
- 243.75 KB
Citation
Please use this url to cite or link to this publication: http://hdl.handle.net/1854/LU-01JJERNZDFASV3BBZ278R6QFA8
- MLA
- De Mol, Johan, et al. “Openbaar Vervoer Als Instrument Tegen Vervoersarmoede.” SAMENLEVING EN POLITIEK (BRUSSEL), edited by Stichting Gerrit Kreveld [missing], vol. 32, no. 1, 2025, pp. 49–54.
- APA
- De Mol, J., Desmedt, L., Brouckaert, M., & Pelckmans, J. (2025). Openbaar vervoer als instrument tegen vervoersarmoede. SAMENLEVING EN POLITIEK (BRUSSEL), 32(1), 49–54.
- Chicago author-date
- De Mol, Johan, Luc Desmedt, Marc Brouckaert, and Jan Pelckmans. 2025. “Openbaar Vervoer Als Instrument Tegen Vervoersarmoede.” Edited by Stichting Gerrit Kreveld [missing]. SAMENLEVING EN POLITIEK (BRUSSEL) 32 (1): 49–54.
- Chicago author-date (all authors)
- De Mol, Johan, Luc Desmedt, Marc Brouckaert, and Jan Pelckmans. 2025. “Openbaar Vervoer Als Instrument Tegen Vervoersarmoede.” Ed by. Stichting Gerrit Kreveld [missing]. SAMENLEVING EN POLITIEK (BRUSSEL) 32 (1): 49–54.
- Vancouver
- 1.De Mol J, Desmedt L, Brouckaert M, Pelckmans J. Openbaar vervoer als instrument tegen vervoersarmoede. [missing] SGK, editor. SAMENLEVING EN POLITIEK (BRUSSEL). 2025;32(1):49–54.
- IEEE
- [1]J. De Mol, L. Desmedt, M. Brouckaert, and J. Pelckmans, “Openbaar vervoer als instrument tegen vervoersarmoede,” SAMENLEVING EN POLITIEK (BRUSSEL), vol. 32, no. 1, pp. 49–54, 2025.
@article{01JJERNZDFASV3BBZ278R6QFA8, abstract = {{Vervoersarmoede kan het best worden omschreven als het moeilijk bereiken van locaties als gevolg van beperktevervoersmogelijkheden. Daarbij spelen zowel sociaaleconomische als ruimtelijke omgevingsfactoren een rol. De keuze voor een vervoermiddel, speelt zowel in de mogelijkheid tot het gebruik ervan tijdens de volledige verplaatsing als in het zogenaamde voor/natransport. Bij het vervoersaanbod van openbaar vervoer (OV) dient niet alleen de infrastructuur, het vervoermiddel (lopen, fiets, auto, trein, bus/tram) bekeken te worden, maar vooral hoe de toegang –in termen van toe-gankelijkheid en bereikbaarheid– is voorzien. Daarnaast spelen ook de kostprijs/ticketing, info, ticket-automaten en digitale vaardigheden een belangrijke rol. Persoonlijke mobiliteit, of verplaatsingsgedrag, stoelt op de behoefte aan verplaatsingen, en op de moge-lijkheden om zich te verplaatsen. Vanuit deze zienswijze komt vervoersarmoede erop neer dat een persoon zijn/haar verplaatsingsbehoeften niet, of erg moeilijk, kan invullen. Maatregelen om vervoersarmoede te verminderen, moeten worden gezocht zowel op het niveau van de ver-plaatsingsbehoeften als op dat van de mogelijkheden. Beide niveaus vormen op zich een veelomvattend probleemveld. Het is zaak voor zowel de zich verplaatsende burger als voor de bevoegde overheid om maatregelen te treffen. De verschillende overheidsniveaus hebben talrijke mogelijkheden om vervoersarmoede te beperken. Het uit-bouwen van een goed functionerende ‘mobiliteitsinfrastructuur’ is één van de basistaken van de overheid: in-frastructurele netwerken komen alle tot stand op initiatief en onder het beheer van de overheid, en dit is met-een ook een principiële stellingname. De wijze waarop het vervoer op de dragers kan tot stand komen en er efficiënt gebruik van maken, hangt af van het organisatorische kader dat de overheid daartoe opzet. Het daadwerkelijke vervoer kan worden ver-zekerd door private, commerciële of publieke vervoerders gemaakt tarief. Het hoeft nauwelijks te verwonderen dat continuïteit in het vervoersbeleid, of het gebrek eraan, een belangrijk aandachtspunt is. Wijzigingen aan vervoersplannen op vlak van reisweg, frequentie, amplitude, ligging haltes, toegankelijke stations, ticketing, ...kunnen de mobiliteitsarmoede juist versterken of milderen.}}, author = {{De Mol, Johan and Desmedt, Luc and Brouckaert, Marc and Pelckmans, Jan}}, editor = {{[missing], Stichting Gerrit Kreveld}}, issn = {{1372-0740}}, journal = {{SAMENLEVING EN POLITIEK (BRUSSEL)}}, keywords = {{Vervoersarmoede, kostprijs, ticketing, haltes, loopafstand, toegankelijkheid}}, language = {{dut}}, number = {{1}}, pages = {{49--54}}, title = {{Openbaar vervoer als instrument tegen vervoersarmoede}}, url = {{https://www.kimnet.nl/publicaties/rapporten/2018/10/31/mobiliteitsarmoede-vaag-begrip-of-concreet-probleem}}, volume = {{32}}, year = {{2025}}, }