Advanced search
Add to list

‘Lees onze advertenties!’ Nederlandse architectuurtijdschriften als spreekbuis en onderneming, 1929-1940

(2024)
Author
Promoter
(UGent) and (UGent)
Organization
Abstract
Deze dissertatie beslaat Nederlandse architectuurtijdschriften uit de jaren dertig van de twintigste eeuw. Centraal staan de katholieke bladen R.K. Bouwblad en Van bouwen en sieren en het modernistische orgaan de 8 en Opbouw, maar ook andere uitgaven komen uitgebreid aan bod. Enerzijds wordt gekeken naar hoe deze tijdschriften voor meewerkende architecten en architectenorganisaties fungeerden als toegangspoort tot het levendige publieke architectuurdebat van die periode. Via bladen brachten architecten hun eigen ideeën in circulatie en bestookten zij vijandige architectuuropvattingen. Anderzijds probeert de dissertatie ook andere partijen in beeld te brengen die in onderzoek naar architectuurmedia vaak buiten zicht blijven. Niet alleen schrijvende architecten manifesteerden zich op de pagina’s van een blad, maar ook adverteerders, uitgevers, drukkers en zelfs lezers. Het tijdschrift wist als medium de veelvoud aan (soms ogenschijnlijk tegengestelde) belangen wonderwel te accommoderen. Het medieerde in de uitwisseling tussen architecten onderling maar ook tussen architecten en de buitenwereld, de bouwindustrie en maatschappij. Vanzelfsprekend verliep die bemiddeling niet altijd zonder horten en stoten. Door het precaire samenspel tussen ideële en commerciële publiciteit in historische casussen in beeld te brengen, hoopt deze dissertatie ook aan te zetten tot een kritische analyse van de economie van het architectuurdiscours in onze eigen tijd.
Keywords
Periodical Studies, Architecture magazines, Interwar Architecture, Publishing

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Griffioen, Roelof. “Lees Onze Advertenties!” Nederlandse Architectuurtijdschriften Als Spreekbuis En Onderneming, 1929-1940. Universiteit Gent. Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, 2024.
APA
Griffioen, R. (2024). “Lees onze advertenties!” Nederlandse architectuurtijdschriften als spreekbuis en onderneming, 1929-1940. Universiteit Gent. Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, Gent.
Chicago author-date
Griffioen, Roelof. 2024. “‘Lees Onze Advertenties!’ Nederlandse Architectuurtijdschriften Als Spreekbuis En Onderneming, 1929-1940.” Gent: Universiteit Gent. Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur.
Chicago author-date (all authors)
Griffioen, Roelof. 2024. “‘Lees Onze Advertenties!’ Nederlandse Architectuurtijdschriften Als Spreekbuis En Onderneming, 1929-1940.” Gent: Universiteit Gent. Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur.
Vancouver
1.
Griffioen R. “Lees onze advertenties!” Nederlandse architectuurtijdschriften als spreekbuis en onderneming, 1929-1940. [Gent]: Universiteit Gent. Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur; 2024.
IEEE
[1]
R. Griffioen, “‘Lees onze advertenties!’ Nederlandse architectuurtijdschriften als spreekbuis en onderneming, 1929-1940,” Universiteit Gent. Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, Gent, 2024.
@phdthesis{01JH5JW98BFJ5X0N6FAV03SBAA,
  abstract     = {{Deze dissertatie beslaat Nederlandse architectuurtijdschriften uit de jaren dertig van de twintigste eeuw. Centraal staan de katholieke bladen R.K. Bouwblad en Van bouwen en sieren en het modernistische orgaan de 8 en Opbouw, maar ook andere uitgaven komen uitgebreid aan bod. Enerzijds wordt gekeken naar hoe deze tijdschriften voor meewerkende architecten en architectenorganisaties fungeerden als toegangspoort tot het levendige publieke architectuurdebat van die periode. Via bladen brachten architecten hun eigen ideeën in circulatie en bestookten zij vijandige architectuuropvattingen. Anderzijds probeert de dissertatie ook andere partijen in beeld te brengen die in onderzoek naar architectuurmedia vaak buiten zicht blijven. Niet alleen schrijvende architecten manifesteerden zich op de pagina’s van een blad, maar ook adverteerders, uitgevers, drukkers en zelfs lezers. Het tijdschrift wist als medium de veelvoud aan (soms ogenschijnlijk tegengestelde) belangen wonderwel te accommoderen. Het medieerde in de uitwisseling tussen architecten onderling maar ook tussen architecten en de buitenwereld, de bouwindustrie en maatschappij. Vanzelfsprekend verliep die bemiddeling niet altijd zonder horten en stoten. Door het precaire samenspel tussen ideële en commerciële publiciteit in historische casussen in beeld te brengen, hoopt deze dissertatie ook aan te zetten tot een kritische analyse van de economie van het architectuurdiscours in onze eigen tijd.}},
  author       = {{Griffioen, Roelof}},
  isbn         = {{9789463559201}},
  keywords     = {{Periodical Studies,Architecture magazines,Interwar Architecture,Publishing}},
  language     = {{dut}},
  pages        = {{var. p.}},
  publisher    = {{Universiteit Gent. Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur}},
  school       = {{Ghent University}},
  title        = {{‘Lees onze advertenties!’ Nederlandse architectuurtijdschriften als spreekbuis en onderneming, 1929-1940}},
  year         = {{2024}},
}