Advanced search
Add to list

Professionaliseren tot diversiteitsresponsieve lerarenopleiders

Benjamin Ponet (UGent) , Wendelien Vantieghem (UGent) and Ruben Vanderlinde (UGent)
Author
Organization
Abstract
Lerarenopleiders hebben inherent een modellerende functie ten aanzien van hun student-leraren: alles wat ze doen heeft een educatieve waarde. Vanuit deze vaststelling kunnen ze een belangrijke maatschappelijke rol spelen in de manier waarop het huidige en vooral toekomstig onderwijsveld omgaat met diversiteit. Dragen ze ertoe bij dat bestaande sociale en onderwijsongelijkheden in stand gehouden of zelfs versterkt worden? Of slagen ze erin om model te staan voor onderwijs dat dit probeert te reduceren, ook wel omschreven als ‘diversiteitsresponsief onderwijs’? Ondanks het onmiskenbare belang van diversiteitsresponsief onderwijs, was onderzoek naar de rol van lerarenopleiders en hoe we ze hierin kunnen professionaliseren tot voor kort haast onbestaande in Vlaanderen en over het algemeen eerder beperkt wereldwijd. Het doctoraatsproject ‘Professionaliseren tot diversiteitsresponsieve lerarenopleiders’ dat nu ten einde loopt heeft hier verandering in gebracht. Binnen dit FWO-NRF-project werd vervolgens stilgestaan bij (a) het creëren van een conceptueel raamwerk omtrent diversiteitsresponsieve lerarenopleiders; (b) het empirisch exploreren van de percepties en praktijken van Vlaamse lerarenopleiders t.a.v. diversiteitsresponsief onderwijs; en (c) het ontwerpen van een evidence-informed professionalisering op maat om lerarenopleiders te versterken bij het realiseren van diversiteitsresponsief onderwijs. Alle inzichten van het doctoraatsproject werden vorig academiejaar samengebracht in een interventiestudie bij wijze van sluitstuk: de uitvoering van het professionaliseringstraject aan twee hogescholen (n1=10; n2=9). De mixed-method onderzoeksmethode wijst op positieve resultaten. Om zowel lerarenopleidingen als lerarenopleiders te inspireren om deze succesvolle professionalisering te reproduceren, zal de opbouw van de professionalisering, de impact ervan op de deelnemers en het concreet materiaal dat gebruikt werd, gedeeld worden met het publiek. Eerst wordt ingegaan op de drie fases van de professionalisering: (1) een inhoudelijk verdiepende tweedaagse a.d.h.v. het raamwerk en zelfinschaling op verschillende dimensies; (2) een peer-coachingsperiode waarin zelfstandig verkend en geëxperimenteerd wordt; (3) een collectief reflectiemoment met terugkoppeling naar actoren op het beleidsniveau ter verduurzaming. Vervolgens worden de belangrijkste uitkomsten van de professionalisering toegelicht: een versterkte kritische en diversiteitsresponsieve basishouding, een toegenomen bewustzijn en zelfzekerheid omtrent wat bijdraagt tot diversiteitsresponsief onderwijs, de implementatie van meer diversiteitsresponsieve praktijken, en het hoger agenderen van het thema op opleidings- en instellingsniveau. Tot slot wordt via QR-codes directe toegang verleend tot het reflectie-instrument dat voor de zelfinschaling heeft gediend, de presentatie die als rode draad fungeerde tijdens de professionalisering en het online platform met concrete inspiratie om zelfstandig te verdiepen.

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Ponet, Benjamin, et al. “Professionaliseren Tot Diversiteitsresponsieve Lerarenopleiders.” Velov-Conferentie, Abstracts, 2024.
APA
Ponet, B., Vantieghem, W., & Vanderlinde, R. (2024). Professionaliseren tot diversiteitsresponsieve lerarenopleiders. Velov-Conferentie, Abstracts. Presented at the Velov-conferentie, Brussels, Belgium.
Chicago author-date
Ponet, Benjamin, Wendelien Vantieghem, and Ruben Vanderlinde. 2024. “Professionaliseren Tot Diversiteitsresponsieve Lerarenopleiders.” In Velov-Conferentie, Abstracts.
Chicago author-date (all authors)
Ponet, Benjamin, Wendelien Vantieghem, and Ruben Vanderlinde. 2024. “Professionaliseren Tot Diversiteitsresponsieve Lerarenopleiders.” In Velov-Conferentie, Abstracts.
Vancouver
1.
Ponet B, Vantieghem W, Vanderlinde R. Professionaliseren tot diversiteitsresponsieve lerarenopleiders. In: Velov-conferentie, Abstracts. 2024.
IEEE
[1]
B. Ponet, W. Vantieghem, and R. Vanderlinde, “Professionaliseren tot diversiteitsresponsieve lerarenopleiders,” in Velov-conferentie, Abstracts, Brussels, Belgium, 2024.
@inproceedings{01J7XN22HPN85XMEY0E7E6EY8E,
  abstract     = {{Lerarenopleiders hebben inherent een modellerende functie ten aanzien van hun student-leraren: alles wat ze doen heeft een educatieve waarde. Vanuit deze vaststelling kunnen ze een belangrijke maatschappelijke rol spelen in de manier waarop het huidige en vooral toekomstig onderwijsveld omgaat met diversiteit. Dragen ze ertoe bij dat bestaande sociale en onderwijsongelijkheden in stand gehouden of zelfs versterkt worden? Of slagen ze erin om model te staan voor onderwijs dat dit probeert te reduceren, ook wel omschreven als ‘diversiteitsresponsief onderwijs’? Ondanks het onmiskenbare belang van diversiteitsresponsief onderwijs, was onderzoek naar de rol van lerarenopleiders en hoe we ze hierin kunnen professionaliseren tot voor kort haast onbestaande in Vlaanderen en over het algemeen eerder beperkt wereldwijd. 

Het doctoraatsproject ‘Professionaliseren tot diversiteitsresponsieve lerarenopleiders’ dat nu ten einde loopt heeft hier verandering in gebracht. Binnen dit FWO-NRF-project werd vervolgens stilgestaan bij (a) het creëren van een conceptueel raamwerk omtrent diversiteitsresponsieve lerarenopleiders; (b) het empirisch exploreren van de percepties en praktijken van Vlaamse lerarenopleiders t.a.v. diversiteitsresponsief onderwijs; en (c) het ontwerpen van een evidence-informed professionalisering op maat om lerarenopleiders te versterken bij het realiseren van diversiteitsresponsief onderwijs. Alle inzichten van het doctoraatsproject werden vorig academiejaar samengebracht in een interventiestudie bij wijze van sluitstuk: de uitvoering van het professionaliseringstraject aan twee hogescholen (n1=10; n2=9). De mixed-method onderzoeksmethode wijst op positieve resultaten. 

Om zowel lerarenopleidingen als lerarenopleiders te inspireren om deze succesvolle professionalisering te reproduceren, zal de opbouw van de professionalisering, de impact ervan op de deelnemers en het concreet materiaal dat gebruikt werd, gedeeld worden met het publiek. Eerst wordt ingegaan op de drie fases van de professionalisering: (1) een inhoudelijk verdiepende tweedaagse a.d.h.v. het raamwerk en zelfinschaling op verschillende dimensies; (2) een peer-coachingsperiode waarin zelfstandig verkend en geëxperimenteerd wordt; (3) een collectief reflectiemoment met terugkoppeling naar actoren op het beleidsniveau ter verduurzaming. Vervolgens worden de belangrijkste uitkomsten van de professionalisering toegelicht: een versterkte kritische en diversiteitsresponsieve basishouding, een toegenomen bewustzijn en zelfzekerheid omtrent wat bijdraagt tot diversiteitsresponsief onderwijs, de implementatie van meer diversiteitsresponsieve praktijken, en het hoger agenderen van het thema op opleidings- en instellingsniveau. Tot slot wordt via QR-codes directe toegang verleend tot het reflectie-instrument dat voor de zelfinschaling heeft gediend, de presentatie die als rode draad fungeerde tijdens de professionalisering en het online platform met concrete inspiratie om zelfstandig te verdiepen.}},
  author       = {{Ponet, Benjamin and Vantieghem, Wendelien and Vanderlinde, Ruben}},
  booktitle    = {{Velov-conferentie, Abstracts}},
  language     = {{dut}},
  location     = {{Brussels, Belgium}},
  title        = {{Professionaliseren tot diversiteitsresponsieve lerarenopleiders}},
  year         = {{2024}},
}