
Fatigue classification of stiffener-to-deck plate joint in orthotropic steel decks : a structural hot-spot stress approach
(2024)
- Author
- Nouman Iqbal (UGent)
- Promoter
- Hans De Backer (UGent)
- Organization
- Abstract
- Orthotrope stalen dekken (OSD's) spelen een cruciale rol bij de constructie van langspanbruggen vanwege hun snelle bouw, lichtgewicht en efficiënt structureel systeem. Deze dekken bestaan uit dunne stalen platen versterkt met langsliggers en dwarsbalken, vertonend complex gedrag beïnvloed door structurele stijfheid in beide richtingen. OSD's zijn vatbaar voor vermoeiingsscheuren, vooral bij gelaste verbindingen, wat risico's met zich meebrengt voor de bruikbaarheid van bruggen. Ondanks aanzienlijk onderzoek ontbreken updates in ontwerpcodes, wat leidt tot een industriële behoefte aan robuuste methoden om lokale spanningen te evalueren en vermoeiingsklassen opnieuw te definiëren voor effectief ontwerp van OSD-bruggen. Een uitgebreid onderzoek combineert uitgebreide wereldwijde experimentele gegevens van 1970 tot 2020 met numerieke simulaties om het gelokaliseerde vermoeidheidsgedrag bij ligger-naar-dekplaatverbindingen te begrijpen. Het onderzoek onthult de invloed van laspenetratie, lasmethoden en plaatdikte op de vermoeiingsbestendigheid. De automatische ondergedompelde booglas-techniek verbetert de vermoeiingssterkte, waarbij wordt betwist dat laspenetratie de enige bepalende factor is. Het onderzoek identificeert ook kritieke beladingsposities op OSD-specimens en beveelt geoptimaliseerde geometrische parameters aan voor verbeterde vermoeiingsbestendigheid. Aangepaste nominale spanning en hot-spot spanningbereiken worden voorgesteld voor ontwerpingenieurs, waarbij wordt benadrukt hoe belangrijk nauwkeurige referentiepunten zijn bij het beoordelen van vermoeiingsklassen. De bevindingen benadrukken de noodzaak van bijgewerkte ontwerpmethodologieën om de betrouwbaarheid van OSD-bruggen onder verschillende omstandigheden te waarborge
Downloads
-
(...).pdf
- full text (Published version)
- |
- UGent only (changes to open access on 2029-01-26)
- |
- |
- 57.79 MB
Citation
Please use this url to cite or link to this publication: http://hdl.handle.net/1854/LU-01HZF7DGGB1EBCD497VXWNCQ0B
- MLA
- Iqbal, Nouman. Fatigue Classification of Stiffener-to-Deck Plate Joint in Orthotropic Steel Decks : A Structural Hot-Spot Stress Approach. Ghent University. Faculty of Engineering and Architecture, 2024.
- APA
- Iqbal, N. (2024). Fatigue classification of stiffener-to-deck plate joint in orthotropic steel decks : a structural hot-spot stress approach. Ghent University. Faculty of Engineering and Architecture, Ghent, Belgium.
- Chicago author-date
- Iqbal, Nouman. 2024. “Fatigue Classification of Stiffener-to-Deck Plate Joint in Orthotropic Steel Decks : A Structural Hot-Spot Stress Approach.” Ghent, Belgium: Ghent University. Faculty of Engineering and Architecture.
- Chicago author-date (all authors)
- Iqbal, Nouman. 2024. “Fatigue Classification of Stiffener-to-Deck Plate Joint in Orthotropic Steel Decks : A Structural Hot-Spot Stress Approach.” Ghent, Belgium: Ghent University. Faculty of Engineering and Architecture.
- Vancouver
- 1.Iqbal N. Fatigue classification of stiffener-to-deck plate joint in orthotropic steel decks : a structural hot-spot stress approach. [Ghent, Belgium]: Ghent University. Faculty of Engineering and Architecture; 2024.
- IEEE
- [1]N. Iqbal, “Fatigue classification of stiffener-to-deck plate joint in orthotropic steel decks : a structural hot-spot stress approach,” Ghent University. Faculty of Engineering and Architecture, Ghent, Belgium, 2024.
@phdthesis{01HZF7DGGB1EBCD497VXWNCQ0B, abstract = {{Orthotrope stalen dekken (OSD's) spelen een cruciale rol bij de constructie van langspanbruggen vanwege hun snelle bouw, lichtgewicht en efficiënt structureel systeem. Deze dekken bestaan uit dunne stalen platen versterkt met langsliggers en dwarsbalken, vertonend complex gedrag beïnvloed door structurele stijfheid in beide richtingen. OSD's zijn vatbaar voor vermoeiingsscheuren, vooral bij gelaste verbindingen, wat risico's met zich meebrengt voor de bruikbaarheid van bruggen. Ondanks aanzienlijk onderzoek ontbreken updates in ontwerpcodes, wat leidt tot een industriële behoefte aan robuuste methoden om lokale spanningen te evalueren en vermoeiingsklassen opnieuw te definiëren voor effectief ontwerp van OSD-bruggen. Een uitgebreid onderzoek combineert uitgebreide wereldwijde experimentele gegevens van 1970 tot 2020 met numerieke simulaties om het gelokaliseerde vermoeidheidsgedrag bij ligger-naar-dekplaatverbindingen te begrijpen. Het onderzoek onthult de invloed van laspenetratie, lasmethoden en plaatdikte op de vermoeiingsbestendigheid. De automatische ondergedompelde booglas-techniek verbetert de vermoeiingssterkte, waarbij wordt betwist dat laspenetratie de enige bepalende factor is. Het onderzoek identificeert ook kritieke beladingsposities op OSD-specimens en beveelt geoptimaliseerde geometrische parameters aan voor verbeterde vermoeiingsbestendigheid. Aangepaste nominale spanning en hot-spot spanningbereiken worden voorgesteld voor ontwerpingenieurs, waarbij wordt benadrukt hoe belangrijk nauwkeurige referentiepunten zijn bij het beoordelen van vermoeiingsklassen. De bevindingen benadrukken de noodzaak van bijgewerkte ontwerpmethodologieën om de betrouwbaarheid van OSD-bruggen onder verschillende omstandigheden te waarborge}}, author = {{Iqbal, Nouman}}, isbn = {{9789463558037}}, language = {{eng}}, pages = {{XXXII, 378}}, publisher = {{Ghent University. Faculty of Engineering and Architecture}}, school = {{Ghent University}}, title = {{Fatigue classification of stiffener-to-deck plate joint in orthotropic steel decks : a structural hot-spot stress approach}}, year = {{2024}}, }