Advanced search
1 file | 18.07 MB Add to list

'Werk in eigen streek!' Ontstaan en evolutie van een economisch beleid op maat van streken en regio's (België, tweede helft van de 20ste eeuw)

Ophelia Ongena (UGent)
(2024)
Author
Promoter
(UGent) and Dirk Luyten
Organization
Abstract
In every country there are regions doing less well economically and socially than others with a higher average level of prosperity. Within Flanders, the regional differences in this respect have become relatively small today and there is mainly a wealth discrepancy with large parts of Wallonia which lost its 19th-century economic supremacy within Belgium from the 1960s onwards. However, until the end of the 1990s also within Flanders high unemployment rates and unequal employment opportunities continued to exist and became an increasing concern for policymakers. Even though, as we studied, the demand for government intervention to increase employment possibilities in all regions already was going up before the Second World War, it was only from the 1950s onwards that there was a more structural policy in this respect. In Belgium the first initiatives were largely shaped bottom up. Policymakers became increasingly convinced that specific measures (e.g. financial support for companies or the reduction of taxes) for certain sectors and regions could reduce regional wealth and income inequality. In this research we studied the origin of that policy. We looked how the regional economic policy strategies were interpreted by policy makers, from local/sub-regional governments to the European policy level that became increasingly important in defining regional policy lines. We also studied which political strategies have tightened or weakened those policy, to what results they led to and which actors (with or without a political mandate) played an important role in it. By reconstructing the different policy strategies and visions, each with its own long-term emphasis and underlying ideas, certain fault lines and/or continuities became visible, which gave us a nuanced picture of the most important shifts and policy mechanisms. We were able to clearly demonstrate that such a policy process was not at all evolving in a linear way: there were ups and downs and often a lot of time elapsed between the initial ideas and proposals and their actual implementation. Much depended on the shifting political constellations. Specific for Belgium the complexity of this process increased, because regional economic awareness was part of an important nation-building undercurrent. Each regionally differentiated economic policy initiative was viewed through a state reform lens and was strongly influenced by it. We also investigated the extent to which the gradual transfer of economic policy to Flanders since the 1970s has led to different, more or less effective results to eliminate regional socio-economic inequalities. The study ends in the mid-1990s, when Flanders' 'own' economic policy had come to full development and when an important part of new bottom-up initiatives stimulating regional economic development now were taken by the companies themselves.
In elk land zijn er regio’s/streken die het op economisch en sociaal vlak minder goed doen dan andere met een gemiddeld hoger welvaartsniveau. Binnen Vlaanderen zijn de regionale verschillen vandaag de dag relatief klein geworden en is er vooral sprake van een welvaartsdiscrepantie met grote delen van Wallonië, dat vanaf de jaren 1960 zijn 19de-eeuwse economische suprematie binnen België verloor. Toch was er ook binnen Vlaanderen tot het einde van de jaren 1990 sprake van een regionaal-economisch onevenwicht. Deze vaststelling was ook in het verleden een zorg voor beleidsmakers. Vaak lagen hoge werkloosheidscijfers en ongelijke tewerkstellingsmogelijkheden in de eigen streek aan de basis van deze regionale verschillen. Ook al nam, zoals we in dit onderzoek aantoonden, reeds voor de Tweede Wereldoorlog de vraag naar overheidsingrijpen op dat vlak toe, pas vanaf de jaren 1950 was er sprake van een meer structureel beleid, dat in België in belangrijke mate van onderuit vorm kreeg. Beleidsmakers geraakten meer en meer overtuigd van de idee dat specifieke maatregelen (o.m. financiële en fiscale steun aan bedrijven) voor bepaalde sectoren en regio’s de welvaartsongelijkheid kon doen afnemen. Een dergelijk beleid was er op gericht alle regio’s gelijke ontwikkelingskansen te geven en hun economisch potentieel te verzilveren. In dit onderzoek bestudeerden we hoe een dergelijk beleid is ontstaan, hoe de regionaal-economische beleidsstrategieën door de beleidsmakers – van de lokale/subregionale overheden tot Europa, dat steeds belangrijker werd in het vastleggen van de beleidslijnen – werden ingevuld, welke politieke strategieën dat beleid hebben aangescherpt of afgezwakt, tot welke resultaten het heeft geleid en welke actoren (al dan niet met een politiek mandaat) er de voornaamste rol in hebben gespeeld. Door de verschillende beleidsstrategieën en -visies, met elk hun eigen klemtonen en achterliggende ideeën op lange termijn te reconstrueren, werden bepaalde breuklijnen en/of continuïteiten zichtbaar en kregen we een genuanceerd beeld van de inhoudelijke verschuivingen en beleidsmechanismen. We konden duidelijk aantonen dat een dergelijk beleidsproces dus zeker niet rechtlijnig verliep. Het verliep met ups en downs en vaak verliep er heel wat tijd tussen de initiële ideeën en voorstellen en de eigenlijke toepassing ervan. Veel hing af van de politieke constellatie van dat moment. Specifiek voor België nam de complexiteit van dit proces nog toe en wel omdat de regionaal-economische bewustwording hier onderdeel was van een belangrijke natievormende onderstroom; elk regionaal gedifferentieerd economisch beleidsinitiatief werd bekeken door een communautaire bril en werd hierdoor sterk beïnvloed. We onderzochten tevens in hoeverre de geleidelijke overdracht van het economisch beleid naar Vlaanderen sinds de jaren 1970 geleid heeft tot andere, al dan niet meer performante resultaten in het wegwerken van regionale socio-economische ongelijkheden. De studie eindigt midden jaren 1990, toen een ‘eigen’ economisch beleid in Vlaanderen tot volle wasdom was gekomen en toen ook steeds meer initiatieven tot het wegwerken van regionale werkloosheid uitgingen van de bedrijven zelf, onder meer via opleiding en lokale rekrutering.
Keywords
regional economic policy

Downloads

  • (...).pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 18.07 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Ongena, Ophelia. “Werk in Eigen Streek!” Ontstaan En Evolutie van Een Economisch Beleid Op Maat van Streken En Regio’s (België, Tweede Helft van de 20ste Eeuw). Universiteit Gent. Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, 2024.
APA
Ongena, O. (2024). “Werk in eigen streek!” Ontstaan en evolutie van een economisch beleid op maat van streken en regio’s (België, tweede helft van de 20ste eeuw). Universiteit Gent. Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, Gent.
Chicago author-date
Ongena, Ophelia. 2024. “‘Werk in Eigen Streek!’ Ontstaan En Evolutie van Een Economisch Beleid Op Maat van Streken En Regio’s (België, Tweede Helft van de 20ste Eeuw).” Gent: Universiteit Gent. Faculteit Letteren en Wijsbegeerte.
Chicago author-date (all authors)
Ongena, Ophelia. 2024. “‘Werk in Eigen Streek!’ Ontstaan En Evolutie van Een Economisch Beleid Op Maat van Streken En Regio’s (België, Tweede Helft van de 20ste Eeuw).” Gent: Universiteit Gent. Faculteit Letteren en Wijsbegeerte.
Vancouver
1.
Ongena O. “Werk in eigen streek!” Ontstaan en evolutie van een economisch beleid op maat van streken en regio’s (België, tweede helft van de 20ste eeuw). [Gent]: Universiteit Gent. Faculteit Letteren en Wijsbegeerte; 2024.
IEEE
[1]
O. Ongena, “‘Werk in eigen streek!’ Ontstaan en evolutie van een economisch beleid op maat van streken en regio’s (België, tweede helft van de 20ste eeuw),” Universiteit Gent. Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, Gent, 2024.
@phdthesis{01HN32A232DPQK3GGTJW0PKQ8H,
  abstract     = {{In every country there are regions doing less well economically and socially than others with a higher average level of prosperity. Within Flanders, the regional differences in this respect have become relatively small today and there is mainly a wealth discrepancy with large parts of Wallonia which lost its 19th-century economic supremacy within Belgium from the 1960s onwards. However, until the end of the 1990s also within Flanders high unemployment rates and unequal employment opportunities continued to exist and became an increasing concern for policymakers. Even though, as we studied, the demand for government intervention to increase employment possibilities in all regions already was going up before the Second World War, it was only from the 1950s onwards that there was a more structural policy in this respect. In Belgium the first initiatives were largely shaped bottom up. Policymakers became increasingly convinced that specific measures (e.g. financial support for companies or the reduction of taxes) for certain sectors and regions could reduce regional wealth and income inequality. 
In this research we studied the origin of that policy. We looked how the regional economic policy strategies were interpreted by policy makers, from local/sub-regional governments to the European policy level that became increasingly important in defining regional policy lines. We also studied which political strategies have tightened or weakened those policy, to what results they led to and which actors (with or without a political mandate) played an important role in it. By reconstructing the different policy strategies and visions, each with its own long-term emphasis and underlying ideas, certain fault lines and/or continuities became visible, which gave us a nuanced picture of the most important shifts and policy mechanisms. We were able to clearly demonstrate that such a policy process was not at all evolving in a linear way: there were ups and downs and often a lot of time elapsed between the initial ideas and proposals and their actual implementation. Much depended on the shifting political constellations. Specific for Belgium the complexity of this process increased, because regional economic awareness was part of an important nation-building undercurrent. Each regionally differentiated economic policy initiative was viewed through a state reform lens and was strongly influenced by it. We also investigated the extent to which the gradual transfer of economic policy to Flanders since the 1970s has led to different, more or less effective results to eliminate regional socio-economic inequalities. The study ends in the mid-1990s, when Flanders' 'own' economic policy had come to full development and when an important part of new bottom-up initiatives stimulating regional economic development now were taken by the companies themselves.}},
  author       = {{Ongena, Ophelia}},
  keywords     = {{regional economic policy}},
  language     = {{dut}},
  pages        = {{XXII, 732}},
  publisher    = {{Universiteit Gent. Faculteit Letteren en Wijsbegeerte}},
  school       = {{Ghent University}},
  title        = {{'Werk in eigen streek!' Ontstaan en evolutie van een economisch beleid op maat van streken en regio's (België, tweede helft van de 20ste eeuw)}},
  year         = {{2024}},
}