
De metro als energiebedrijf : de juridische randvoorwaarden voor de inpassing van de E-OV-Hub als accelerator van de energie- en mobiliteitstransitie
- Author
- Lien Stolle (UGent) , Saskia Lavrijssen and Julia Schefman
- Organization
- Abstract
- Om de klimaatdoelen te behalen en de energietransitie te versnellen zijn innovatieve oplossingen nodig om de ontstane congestie op het elektriciteitsnet tegen te gaan. Energiehubs zoals de E-OV-Hub kunnen een belangrijke rol spelen in de oplossing van dit probleem door elektriciteit binnen een lokaal energiesysteem te produceren, te distribueren en te gebruiken. Alhoewel een E-OV-Hub technisch gezien mogelijk is, is de vraag gerezen hoe de E-OV-Hub zich verhoudt tot Europese en nationale regels voor de regulering van de energienetwerken en gesloten distributiesystemen. Dit artikel analyseert of de E-OV-Hub past binnen de randvoorwaarden van het Europees recht en het voorstel voor de Energiewet (Raad van State) ten aanzien van het beheer van gesloten distributiesystemen.
Downloads
-
SEW 2023 1 De metro als energiebedrijf.pdf
- full text (Accepted manuscript)
- |
- open access
- |
- |
- 300.39 KB
-
(...).pdf
- full text (Published version)
- |
- UGent only
- |
- |
- 1.69 MB
Citation
Please use this url to cite or link to this publication: http://hdl.handle.net/1854/LU-01HJ3S1R8BBWKB2TPJ0R84JEHP
- MLA
- Stolle, Lien, et al. “De Metro Als Energiebedrijf : De Juridische Randvoorwaarden Voor de Inpassing van de E-OV-Hub Als Accelerator van de Energie- En Mobiliteitstransitie.” SEW, TIJDSCHRIFT VOOR EUROPEES EN ECONOMISCH RECHT, vol. 71, no. 1, 2023, pp. 2–16.
- APA
- Stolle, L., Lavrijssen, S., & Schefman, J. (2023). De metro als energiebedrijf : de juridische randvoorwaarden voor de inpassing van de E-OV-Hub als accelerator van de energie- en mobiliteitstransitie. SEW, TIJDSCHRIFT VOOR EUROPEES EN ECONOMISCH RECHT, 71(1), 2–16.
- Chicago author-date
- Stolle, Lien, Saskia Lavrijssen, and Julia Schefman. 2023. “De Metro Als Energiebedrijf : De Juridische Randvoorwaarden Voor de Inpassing van de E-OV-Hub Als Accelerator van de Energie- En Mobiliteitstransitie.” SEW, TIJDSCHRIFT VOOR EUROPEES EN ECONOMISCH RECHT 71 (1): 2–16.
- Chicago author-date (all authors)
- Stolle, Lien, Saskia Lavrijssen, and Julia Schefman. 2023. “De Metro Als Energiebedrijf : De Juridische Randvoorwaarden Voor de Inpassing van de E-OV-Hub Als Accelerator van de Energie- En Mobiliteitstransitie.” SEW, TIJDSCHRIFT VOOR EUROPEES EN ECONOMISCH RECHT 71 (1): 2–16.
- Vancouver
- 1.Stolle L, Lavrijssen S, Schefman J. De metro als energiebedrijf : de juridische randvoorwaarden voor de inpassing van de E-OV-Hub als accelerator van de energie- en mobiliteitstransitie. SEW, TIJDSCHRIFT VOOR EUROPEES EN ECONOMISCH RECHT. 2023;71(1):2–16.
- IEEE
- [1]L. Stolle, S. Lavrijssen, and J. Schefman, “De metro als energiebedrijf : de juridische randvoorwaarden voor de inpassing van de E-OV-Hub als accelerator van de energie- en mobiliteitstransitie,” SEW, TIJDSCHRIFT VOOR EUROPEES EN ECONOMISCH RECHT, vol. 71, no. 1, pp. 2–16, 2023.
@article{01HJ3S1R8BBWKB2TPJ0R84JEHP, abstract = {{Om de klimaatdoelen te behalen en de energietransitie te versnellen zijn innovatieve oplossingen nodig om de ontstane congestie op het elektriciteitsnet tegen te gaan. Energiehubs zoals de E-OV-Hub kunnen een belangrijke rol spelen in de oplossing van dit probleem door elektriciteit binnen een lokaal energiesysteem te produceren, te distribueren en te gebruiken. Alhoewel een E-OV-Hub technisch gezien mogelijk is, is de vraag gerezen hoe de E-OV-Hub zich verhoudt tot Europese en nationale regels voor de regulering van de energienetwerken en gesloten distributiesystemen. Dit artikel analyseert of de E-OV-Hub past binnen de randvoorwaarden van het Europees recht en het voorstel voor de Energiewet (Raad van State) ten aanzien van het beheer van gesloten distributiesystemen.}}, author = {{Stolle, Lien and Lavrijssen, Saskia and Schefman, Julia}}, issn = {{0165-098X}}, journal = {{SEW, TIJDSCHRIFT VOOR EUROPEES EN ECONOMISCH RECHT}}, language = {{dut}}, number = {{1}}, pages = {{2--16}}, title = {{De metro als energiebedrijf : de juridische randvoorwaarden voor de inpassing van de E-OV-Hub als accelerator van de energie- en mobiliteitstransitie}}, url = {{https://www.uitgeverijparis.nl/nl/reader/212055/1001656196}}, volume = {{71}}, year = {{2023}}, }