Advanced search
2 files | 196.95 KB Add to list

Continue professionalisering van leraren als aanpak voor het lerarentekort : inzichten vanuit de onderzoeksgroep LOPO

Aron Decuyper (UGent) , Benjamin Ponet (UGent) , Lien Dorme (UGent) , Pieter Flamand (UGent) , Delphine Franco (UGent) , Tina Gryson (UGent) , Lisa Herman (UGent) , Karolien Keppens (UGent) , Hanne Tack (UGent) , Laura Thomas (UGent) , et al.
Author
Organization
Abstract
De onderzoeksgroep ‘Lerarenopleiding & Professionele Ontwikkeling’ (LOPO) verbonden aan de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Gent, presenteert in dit beschouwend artikel evidence-informed strategieën die een mogelijk antwoord kunnen bieden op het huidige lerarentekort. Deze niet allesomvattende strategieën zijn in grote mate gebaseerd op meer dan tien jaar eigen onderzoek binnen het onderzoeksdomein van de opleidingsdidactiek. De hoofdgedachte bij alle voorgestelde strategieën is dat inzetten op de continue professionalisering van leraren kan helpen bij het behouden van leraren in het beroep. Dit vraagt om de gehele loopbaan van leraren in beschouwing te nemen. In het bijzonder worden drie fases onderscheiden, de zogenaamde drie I’s: de (1) initiële opleiding, de (2) inductiefase, en de (3) in-service professionele ontwikkeling. Met betrekking tot de (1) initiële opleiding, richten de strategieën zich enerzijds op het betekenisvol competentiegericht opleiden van student-leraren en anderzijds op het stimuleren van modelling bij lerarenopleiders. Binnen de (2) inductiefase wordt de aandacht gevestigd op een voldoende en afgestemde ondersteuning van beginnende leraren. Tot slot, gerelateerd aan de (3) in-service professionalisering van leraren, wordt de aangetoonde meerwaarde van structurele samenwerkingen besproken zoals professionele leergemeenschappen, teacher design teams, en teamteaching. Zonder te claimen dat inzetten op de professionalisering van leraren het lerarentekort volledig kan oplossen, besluit het artikel dat weldoordachte keuzes voor opleidingsinitiatieven in elke fase alvast een belangrijke tegemoetkoming zijn aan het huidige lerarentekort.
Keywords
Lerarentekort, Professionalisering

Downloads

  • (...).pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 126.95 KB
  • (...).docx
    • full text (Accepted manuscript)
    • |
    • UGent only (changes to open access on 2025-01-01)
    • |
    • Word
    • |
    • 70.00 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Decuyper, Aron, et al. “Continue Professionalisering van Leraren Als Aanpak Voor Het Lerarentekort : Inzichten Vanuit de Onderzoeksgroep LOPO.” TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS, vol. 44, no. 4, 2023, pp. 7–25.
APA
Decuyper, A., Ponet, B., Dorme, L., Flamand, P., Franco, D., Gryson, T., … Vanderlinde, R. (2023). Continue professionalisering van leraren als aanpak voor het lerarentekort : inzichten vanuit de onderzoeksgroep LOPO. TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS, 44(4), 7–25.
Chicago author-date
Decuyper, Aron, Benjamin Ponet, Lien Dorme, Pieter Flamand, Delphine Franco, Tina Gryson, Lisa Herman, et al. 2023. “Continue Professionalisering van Leraren Als Aanpak Voor Het Lerarentekort : Inzichten Vanuit de Onderzoeksgroep LOPO.” TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS 44 (4): 7–25.
Chicago author-date (all authors)
Decuyper, Aron, Benjamin Ponet, Lien Dorme, Pieter Flamand, Delphine Franco, Tina Gryson, Lisa Herman, Karolien Keppens, Hanne Tack, Laura Thomas, Jasja Valckx, Nele Van Doren, and Ruben Vanderlinde. 2023. “Continue Professionalisering van Leraren Als Aanpak Voor Het Lerarentekort : Inzichten Vanuit de Onderzoeksgroep LOPO.” TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS 44 (4): 7–25.
Vancouver
1.
Decuyper A, Ponet B, Dorme L, Flamand P, Franco D, Gryson T, et al. Continue professionalisering van leraren als aanpak voor het lerarentekort : inzichten vanuit de onderzoeksgroep LOPO. TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS. 2023;44(4):7–25.
IEEE
[1]
A. Decuyper et al., “Continue professionalisering van leraren als aanpak voor het lerarentekort : inzichten vanuit de onderzoeksgroep LOPO,” TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS, vol. 44, no. 4, pp. 7–25, 2023.
@article{01HHS002HXVP7B70VF0768HC77,
  abstract     = {{De onderzoeksgroep ‘Lerarenopleiding & Professionele Ontwikkeling’ (LOPO) verbonden aan de Vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Gent, presenteert in dit beschouwend artikel evidence-informed strategieën die een mogelijk antwoord kunnen bieden op het huidige lerarentekort. Deze niet allesomvattende strategieën zijn in grote mate gebaseerd op meer dan tien jaar eigen onderzoek binnen het onderzoeksdomein van de opleidingsdidactiek. De hoofdgedachte bij alle voorgestelde strategieën is dat inzetten op de continue professionalisering van leraren kan helpen bij het behouden van leraren in het beroep. Dit vraagt om de gehele loopbaan van leraren in beschouwing te nemen. In het bijzonder worden drie fases onderscheiden, de zogenaamde drie I’s: de (1) initiële opleiding, de (2) inductiefase, en de (3) in-service professionele ontwikkeling. Met betrekking tot de (1) initiële opleiding, richten de strategieën zich enerzijds op het betekenisvol competentiegericht opleiden van student-leraren en anderzijds op het stimuleren van modelling bij lerarenopleiders. Binnen de (2) inductiefase wordt de aandacht gevestigd op een voldoende en afgestemde ondersteuning van beginnende leraren. Tot slot, gerelateerd aan de (3) in-service professionalisering van leraren, wordt de aangetoonde meerwaarde van structurele samenwerkingen besproken zoals professionele leergemeenschappen, teacher design teams, en teamteaching. Zonder te claimen dat inzetten op de professionalisering van leraren het lerarentekort volledig kan oplossen, besluit het artikel dat weldoordachte keuzes voor opleidingsinitiatieven in elke fase alvast een belangrijke tegemoetkoming zijn aan het huidige lerarentekort.}},
  author       = {{Decuyper, Aron and Ponet, Benjamin and Dorme, Lien and Flamand, Pieter and Franco, Delphine and Gryson, Tina and Herman, Lisa and Keppens, Karolien and Tack, Hanne and Thomas, Laura and Valckx, Jasja and Van Doren, Nele and Vanderlinde, Ruben}},
  issn         = {{1876-4622}},
  journal      = {{TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS}},
  keywords     = {{Lerarentekort,Professionalisering}},
  language     = {{dut}},
  number       = {{4}},
  pages        = {{7--25}},
  title        = {{Continue professionalisering van leraren als aanpak voor het lerarentekort : inzichten vanuit de onderzoeksgroep LOPO}},
  volume       = {{44}},
  year         = {{2023}},
}