Advanced search
1 file | 455.94 KB Add to list

Agglotrein, tram en bus voorkomen verstikking Genève door wegverkeer : kantonale OV-regie succesvoller dan privébedrijf

Author
Organization
Abstract
Ooit was Genève een autovriendelijke stad. Na decennialange stagnatie van het spoor en bijna ver-dwijning van de tram kwam het tot een renaissance en een gestage uitbreiding van het openbaar vervoer (OV). De versmachtende druk van het gemotoriseerde wegverkeer overtuigde de stemgerechtigde bur-gers om te kiezen voor de herontplooiing van het tram- en treinnet. De overal nabijgelegen haltes en de geringe wachttijden overtuigen alsmaar meer bewoners en grensarbeiders om agglomeratietrein, tram en (trolley)bus te nemen. De Vlaamse overheid, De Lijn en de Vlaamse en Brusselse wegbeheerders kunnen inspiratie opdoen met de volgende tips. - De wettelijk geregelde, medebeslissende beleidsinbreng van de stemgerechtigde burgers. - Doordachte verhoging van het OV-aanbod, gekoppeld aan beperking van het autoverkeer, resulteert in hoger OV-gebruik. - Korte, wettelijk bepaalde, wandelafstand naar de meest nabije tram- of bushalte. - Alle tramdeuren mogen worden gebruikt. Aan de halte onder de treinsporen van het hoofdtreinstation Cornavin mogen reizigers aan beide kanten van de tram in- en uitstappen: de zestien tramdeurtoegangen korten de haltetijd in tot een minimum.
Keywords
aanbodgestuurd, Frankrijk, Genève, grensoverschrijdend, marktaandeel, openbaar vervoer, participatie, regie, stadsrondweg,, tram, trolleybus, volksraadpleging.

Downloads

  • VSP 300 Genève met kader.pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 455.94 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Broeckaert, Marc, et al. “Agglotrein, Tram En Bus Voorkomen Verstikking Genève Door Wegverkeer : Kantonale OV-Regie Succesvoller Dan Privébedrijf.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), vol. 300, 2023, pp. 12–17.
APA
Broeckaert, M., Claes, D., Desmedt, L., Van Daele, E., & De Mol, J. (2023). Agglotrein, tram en bus voorkomen verstikking Genève door wegverkeer : kantonale OV-regie succesvoller dan privébedrijf. VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), 300, 12–17.
Chicago author-date
Broeckaert, Marc, Dirk Claes, Luc Desmedt, Etienne Van Daele, and Johan De Mol. 2023. “Agglotrein, Tram En Bus Voorkomen Verstikking Genève Door Wegverkeer : Kantonale OV-Regie Succesvoller Dan Privébedrijf.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN) 300: 12–17.
Chicago author-date (all authors)
Broeckaert, Marc, Dirk Claes, Luc Desmedt, Etienne Van Daele, and Johan De Mol. 2023. “Agglotrein, Tram En Bus Voorkomen Verstikking Genève Door Wegverkeer : Kantonale OV-Regie Succesvoller Dan Privébedrijf.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN) 300: 12–17.
Vancouver
1.
Broeckaert M, Claes D, Desmedt L, Van Daele E, De Mol J. Agglotrein, tram en bus voorkomen verstikking Genève door wegverkeer : kantonale OV-regie succesvoller dan privébedrijf. VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN). 2023;300:12–7.
IEEE
[1]
M. Broeckaert, D. Claes, L. Desmedt, E. Van Daele, and J. De Mol, “Agglotrein, tram en bus voorkomen verstikking Genève door wegverkeer : kantonale OV-regie succesvoller dan privébedrijf,” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), vol. 300, pp. 12–17, 2023.
@article{01HD9476MH69EDE0BNPZYV70HJ,
  abstract     = {{Ooit was Genève een autovriendelijke stad. Na decennialange stagnatie van het spoor en bijna ver-dwijning van de tram kwam het tot een renaissance en een gestage uitbreiding van het openbaar vervoer (OV). De versmachtende druk van het gemotoriseerde wegverkeer overtuigde de stemgerechtigde bur-gers om te kiezen voor de herontplooiing van het tram- en treinnet. De overal nabijgelegen haltes en de geringe wachttijden overtuigen alsmaar meer bewoners en grensarbeiders om agglomeratietrein, tram en (trolley)bus te nemen.
De Vlaamse overheid, De Lijn en de Vlaamse en Brusselse wegbeheerders kunnen inspiratie opdoen met de volgende tips.
 - De wettelijk geregelde, medebeslissende beleidsinbreng van de stemgerechtigde burgers. 
- Doordachte verhoging van het OV-aanbod, gekoppeld aan beperking van het autoverkeer, resulteert in hoger OV-gebruik. 
- Korte, wettelijk bepaalde, wandelafstand naar de meest nabije tram- of bushalte. 
- Alle tramdeuren mogen worden gebruikt. Aan de halte onder de treinsporen van het hoofdtreinstation Cornavin mogen reizigers aan beide kanten van de tram in- en uitstappen: de zestien tramdeurtoegangen korten de haltetijd in tot een minimum.}},
  author       = {{Broeckaert, Marc and Claes, Dirk and Desmedt, Luc and Van Daele, Etienne and De Mol, Johan}},
  issn         = {{1379-4922}},
  journal      = {{VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN)}},
  keywords     = {{aanbodgestuurd, Frankrijk, Genève, grensoverschrijdend, marktaandeel, openbaar vervoer, participatie, regie, stadsrondweg,,tram, trolleybus, volksraadpleging.}},
  language     = {{dut}},
  pages        = {{12--17}},
  title        = {{Agglotrein, tram en bus voorkomen verstikking Genève door wegverkeer : kantonale OV-regie succesvoller dan privébedrijf}},
  volume       = {{300}},
  year         = {{2023}},
}