Advanced search
1 file | 574.42 KB Add to list

Let’s talk about sex… in advertising! De impact van het niveau van naaktheid van de influencer op de advertising likeability

Bo Dhondt (UGent) , Marijke De Veirman (UGent) and Dieneke Van de Sompel (UGent)
Author
Organization
Abstract
Influencers gebruiken naaktheid geregeld als contentstrategie op Instagram om producten aan te prijzen. Deze studie toonde aan de hand van een online experiment aan dat er geen direct effect is van expliciete en impliciete naaktheid op de likeability van de advertentie. Er is echter wel een positief significant indirect effect van impliciete naaktheid van de influencer op de ad likeability via opwaartse sociale vergelijking en het zelfvertrouwen van de kijker. De naaktheid van de influencer had geen indirect effect op de ad likeability via brongeloofwaardigheid en scepticisme, noch was er een modererende rol van productcongruentie.
A specific content strategy we see emerging on Instagram, is an influencer leveraging one's own body. This study aimed to examine the impact of nudity of the influencer on advertising likeability via a dual mediation process. Firstly, via the impact of exposure to nudity on the viewer, more specifically through upward social comparison with the influencer affecting one's self-confidence. Secondly, via the impact of nudity on the evaluation of the influencer, more specifically through source credibility and skepticism. An online experiment was set up and showed no direct impact on ad likeability. However, a positive significant indirect effect of the influencers' implicit nudity on ad likeability via upward social comparison and the viewers' self-confidence was found. The influencers' nudity had no indirect effect on ad likeability via source credibility and skepticism, neither was there a moderating role of product congruence.
Keywords
persuasion knowledge, advertising likeability, naked appeals, sexfluencer, influencer marketing

Downloads

  • published version.pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 574.42 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Dhondt, Bo, et al. “Let’s Talk about Sex… in Advertising! De Impact van Het Niveau van Naaktheid van de Influencer Op de Advertising Likeability.” TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP, vol. 52, no. 1, 2024, pp. 55–82, doi:10.5117/TCW2023.X.005.DHON.
APA
Dhondt, B., De Veirman, M., & Van de Sompel, D. (2024). Let’s talk about sex… in advertising! De impact van het niveau van naaktheid van de influencer op de advertising likeability. TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP, 52(1), 55–82. https://doi.org/10.5117/TCW2023.X.005.DHON
Chicago author-date
Dhondt, Bo, Marijke De Veirman, and Dieneke Van de Sompel. 2024. “Let’s Talk about Sex… in Advertising! De Impact van Het Niveau van Naaktheid van de Influencer Op de Advertising Likeability.” TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP 52 (1): 55–82. https://doi.org/10.5117/TCW2023.X.005.DHON.
Chicago author-date (all authors)
Dhondt, Bo, Marijke De Veirman, and Dieneke Van de Sompel. 2024. “Let’s Talk about Sex… in Advertising! De Impact van Het Niveau van Naaktheid van de Influencer Op de Advertising Likeability.” TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP 52 (1): 55–82. doi:10.5117/TCW2023.X.005.DHON.
Vancouver
1.
Dhondt B, De Veirman M, Van de Sompel D. Let’s talk about sex… in advertising! De impact van het niveau van naaktheid van de influencer op de advertising likeability. TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP. 2024;52(1):55–82.
IEEE
[1]
B. Dhondt, M. De Veirman, and D. Van de Sompel, “Let’s talk about sex… in advertising! De impact van het niveau van naaktheid van de influencer op de advertising likeability,” TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP, vol. 52, no. 1, pp. 55–82, 2024.
@article{01HB8QPAHDWEEH0REVS7T87SH3,
  abstract     = {{Influencers gebruiken naaktheid geregeld als contentstrategie op Instagram
om producten aan te prijzen. Deze studie toonde aan de hand van een online
experiment aan dat er geen direct effect is van expliciete en impliciete
naaktheid op de likeability van de advertentie. Er is echter wel een positief
significant indirect effect van impliciete naaktheid van de influencer op
de ad likeability via opwaartse sociale vergelijking en het zelfvertrouwen
van de kijker. De naaktheid van de influencer had geen indirect effect op
de ad likeability via brongeloofwaardigheid en scepticisme, noch was er
een modererende rol van productcongruentie.}},
  author       = {{Dhondt, Bo and De Veirman, Marijke and Van de Sompel, Dieneke}},
  issn         = {{1384-6930}},
  journal      = {{TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP}},
  keywords     = {{persuasion knowledge,advertising likeability,naked appeals,sexfluencer,influencer marketing}},
  language     = {{dut}},
  number       = {{1}},
  pages        = {{55--82}},
  title        = {{Let’s talk about sex… in advertising! De impact van het niveau van naaktheid van de influencer op de advertising likeability}},
  url          = {{http://doi.org/10.5117/TCW2023.X.005.DHON}},
  volume       = {{52}},
  year         = {{2024}},
}

Altmetric
View in Altmetric
Web of Science
Times cited: