Advanced search
1 file | 937.87 KB Add to list

Zelfcompassie versus uiterlijke focus : de impact van fitfluencerboodschappen op de lichaamstevredenheid en sportintenties van jongvolwassenen

Author
Organization
Abstract
Jongvolwassenen vergelijken zichzelf vaak met ‘ideale’ lichamen op sociale media. Zeker content van fitfluencers, die sterk geïdealiseerd is, zorgt regelmatig voor lichaamsontevredenheid en demotivatie om te sporten bij hun publiek. Deze experimentele studie (18-29 jaar, N = 211) vond geen directe noch indirecte effecten (via uiterlijke vergelijking en gemoedstoestand) van onderschriften die zelfcompassie promoten als buffer tegen deze negatieve effecten.
Fitfluencers often portray their idealized bodies on social media. This can, however, lead to appearance comparisons among young adults, leading to a negative mood and body dissatisfaction. In addition, current evidence on the ability of fitfluencers to stimulate exercise intentions of young adults is mixed. This study (N = 211) used a one -factor experimental design with three conditions (self -compassion vs. fitspiration vs. control caption) to investigate the potential of self -compassion captions to avoid negative effects on young adults' (18-29 years) body satisfaction and stimulate exercise intentions. Results, however, show no significant direct effect of self -compassion captions (vs. fitspiration vs. control) on body satisfaction nor on exercise intentions. Furthermore, indirect effects via upward appearance comparison and mood were also not significant for both dependent variables. Nevertheless, the absence of the expected effects gives interesting insights for future research, as well as for theoretical and practical implications, which are thoroughly discussed.
Keywords
fitfluencers, young adults, body satisfaction, exercise intent, self-compassion, IDEAL INTERNALIZATION, FITSPIRATION IMAGERY, MEDIA IMAGES, MOOD, BEHAVIOR, NUMBER, DISSATISFACTION, MOTIVATION, THINNESS, ESTEEM

Downloads

  • Publisher version.pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 937.87 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
de Brabandere, Marloes, et al. “Zelfcompassie versus Uiterlijke Focus : De Impact van Fitfluencerboodschappen Op de Lichaamstevredenheid En Sportintenties van Jongvolwassenen.” TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP, vol. 52, no. 1, 2024, pp. 29–54, doi:10.5117/TCW2023.X.003.BRAB.
APA
de Brabandere, M., Beuckels, E., Goossens, L., & Bequé, K. (2024). Zelfcompassie versus uiterlijke focus : de impact van fitfluencerboodschappen op de lichaamstevredenheid en sportintenties van jongvolwassenen. TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP, 52(1), 29–54. https://doi.org/10.5117/TCW2023.X.003.BRAB
Chicago author-date
Brabandere, Marloes de, Emma Beuckels, Lien Goossens, and Kyara Bequé. 2024. “Zelfcompassie versus Uiterlijke Focus : De Impact van Fitfluencerboodschappen Op de Lichaamstevredenheid En Sportintenties van Jongvolwassenen.” TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP 52 (1): 29–54. https://doi.org/10.5117/TCW2023.X.003.BRAB.
Chicago author-date (all authors)
de Brabandere, Marloes, Emma Beuckels, Lien Goossens, and Kyara Bequé. 2024. “Zelfcompassie versus Uiterlijke Focus : De Impact van Fitfluencerboodschappen Op de Lichaamstevredenheid En Sportintenties van Jongvolwassenen.” TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP 52 (1): 29–54. doi:10.5117/TCW2023.X.003.BRAB.
Vancouver
1.
de Brabandere M, Beuckels E, Goossens L, Bequé K. Zelfcompassie versus uiterlijke focus : de impact van fitfluencerboodschappen op de lichaamstevredenheid en sportintenties van jongvolwassenen. TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP. 2024;52(1):29–54.
IEEE
[1]
M. de Brabandere, E. Beuckels, L. Goossens, and K. Bequé, “Zelfcompassie versus uiterlijke focus : de impact van fitfluencerboodschappen op de lichaamstevredenheid en sportintenties van jongvolwassenen,” TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP, vol. 52, no. 1, pp. 29–54, 2024.
@article{01HAY0GJ5KQ2TAF0FQKPSTJGFV,
  abstract     = {{Jongvolwassenen vergelijken zichzelf vaak met ‘ideale’ lichamen op sociale media. Zeker content van fitfluencers, die sterk geïdealiseerd is, zorgt regelmatig voor lichaamsontevredenheid en demotivatie om te sporten bij hun publiek. Deze experimentele studie (18-29 jaar, N = 211) vond geen directe noch indirecte effecten (via uiterlijke vergelijking en gemoedstoestand) van onderschriften die zelfcompassie promoten als buffer tegen deze negatieve effecten.}},
  author       = {{de Brabandere, Marloes and Beuckels, Emma and Goossens, Lien and Bequé, Kyara}},
  issn         = {{1384-6930}},
  journal      = {{TIJDSCHRIFT VOOR COMMUNICATIEWETENSCHAP}},
  keywords     = {{fitfluencers,young adults,body satisfaction,exercise intent,self-compassion,IDEAL INTERNALIZATION,FITSPIRATION IMAGERY,MEDIA IMAGES,MOOD,BEHAVIOR,NUMBER,DISSATISFACTION,MOTIVATION,THINNESS,ESTEEM}},
  language     = {{dut}},
  number       = {{1}},
  pages        = {{29--54}},
  title        = {{Zelfcompassie versus uiterlijke focus : de impact van fitfluencerboodschappen op de lichaamstevredenheid en sportintenties van jongvolwassenen}},
  url          = {{http://doi.org/10.5117/TCW2023.X.003.BRAB}},
  volume       = {{52}},
  year         = {{2024}},
}

Altmetric
View in Altmetric
Web of Science
Times cited: