Advanced search
2 files | 371.02 KB Add to list

Over de metaforische kloof : een reflectie vanuit een dubbelrol tussen onderzoek en praktijk

Author
Organization
Abstract
Er lijkt een spanningsveld merkbaar tussen onderzoek en praktijk in het Vlaamse onderwijslandschap. Aangezien dit fenomeen in het verleden empirisch is vastgesteld en er dit jaar een kenniscentrum wordt opgericht dat zich hierop zal toespitsen, kan verondersteld worden dat dit een reële uitdaging voor de toekomst vormt. In deze beschouwende bijdrage verken ik de kloof tussen wetenschappelijk onderzoek en de praktijk in de klas. Om de reflectie te ondersteunen, vertrouw ik op het concept kennismobilisatie (Levin, 2013). Het hoofddoel van deze beschouwende bijdrage is te ijveren voor een sterkere verbinding tussen kennisinstellingen, zoals hogescholen en universiteiten, en scholen in het lager en secundair onderwijs. Het uitgangspunt van dit pleidooi is dat een actieve leraar formeel aangesteld als onderzoeker, zoals via een halftijds doctoraatstraject, ook de rol kan opnemen van brugfiguur.

Downloads

  • (...).pdf
    • full text (Accepted manuscript)
    • |
    • UGent only (changes to open access on 2024-08-19)
    • |
    • PDF
    • |
    • 269.42 KB
  • (...).pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 101.60 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Van Doorsselaere, Joris. “Over de Metaforische Kloof : Een Reflectie Vanuit Een Dubbelrol Tussen Onderzoek En Praktijk.” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID, vol. 2022–2023, no. 4, 2023, pp. 280–87.
APA
Van Doorsselaere, J. (2023). Over de metaforische kloof : een reflectie vanuit een dubbelrol tussen onderzoek en praktijk. TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID, 2022–2023(4), 280–287.
Chicago author-date
Van Doorsselaere, Joris. 2023. “Over de Metaforische Kloof : Een Reflectie Vanuit Een Dubbelrol Tussen Onderzoek En Praktijk.” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID 2022–2023 (4): 280–87.
Chicago author-date (all authors)
Van Doorsselaere, Joris. 2023. “Over de Metaforische Kloof : Een Reflectie Vanuit Een Dubbelrol Tussen Onderzoek En Praktijk.” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID 2022–2023 (4): 280–287.
Vancouver
1.
Van Doorsselaere J. Over de metaforische kloof : een reflectie vanuit een dubbelrol tussen onderzoek en praktijk. TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID. 2023;2022–2023(4):280–7.
IEEE
[1]
J. Van Doorsselaere, “Over de metaforische kloof : een reflectie vanuit een dubbelrol tussen onderzoek en praktijk,” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID, vol. 2022–2023, no. 4, pp. 280–287, 2023.
@article{01H8467QHKYAM66YW8EVFPKKYA,
  abstract     = {{Er lijkt een spanningsveld merkbaar tussen onderzoek en praktijk in het Vlaamse onderwijslandschap. Aangezien dit fenomeen in het verleden empirisch is vastgesteld en er dit jaar een kenniscentrum wordt opgericht dat zich hierop zal toespitsen, kan verondersteld worden dat dit een reële uitdaging voor de toekomst vormt. In deze beschouwende bijdrage verken ik de kloof tussen wetenschappelijk onderzoek en de praktijk in de klas. Om de reflectie te ondersteunen, vertrouw ik op het concept kennismobilisatie (Levin, 2013). Het hoofddoel van deze beschouwende bijdrage is te ijveren voor een sterkere verbinding tussen kennisinstellingen, zoals hogescholen en universiteiten, en scholen in het lager en secundair onderwijs. Het uitgangspunt van dit pleidooi is dat een actieve leraar formeel aangesteld als onderzoeker, zoals via een halftijds doctoraatstraject, ook de rol kan opnemen van brugfiguur.}},
  author       = {{Van Doorsselaere, Joris}},
  issn         = {{0778-0443}},
  journal      = {{TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID}},
  language     = {{dut}},
  number       = {{4}},
  pages        = {{280--287}},
  title        = {{Over de metaforische kloof : een reflectie vanuit een dubbelrol tussen onderzoek en praktijk}},
  volume       = {{2022-2023}},
  year         = {{2023}},
}