Advanced search
2 files | 243.11 KB Add to list

Delegatie van normerende bevoegdheden aan onderwijsactoren : grondwettelijke autonomie bevestigen of normerende bevoegdheden uitbesteden?

Dylan Couck (UGent)
Author
Organization
Abstract
Delegatie van regelgevende of normerende bevoegdheden aan niet-politiek verantwoordelijke actoren is een thema dat recent aandacht gekregen heeft in de rechtsleer. Dit is bijzonder relevant voor de onderwijscontext daar vele onderwijsactoren zoals inrichtende machten, onderwijskoepels, lokale overlegcomités … zulke actoren zijn en regelmatig besteedt de decreetgever bevoegdheden aan hen uit. De decreetgever maakt daarvoor gebruik van drie verschillende technieken: delegatie, verwijzing naar externe standaarden en receptie. Wanneer de decreetgever deze technieken gebruikt voor de delegatie van onderwijsbevoegdheden, moet rekening worden gehouden met twee belangrijke beginselen uit de Grondwet die uitbesteding van onderwijsbevoegdheden compliceren: de vrijheid van onderwijs en het legaliteitsbeginsel in onderwijszaken. Deze bijdrage gaat daar nader op in. Ten eerste komen de algemene principes en voorwaarden aan bod dewelke de wetgever in acht moet nemen bij het uitbesteden van bevoegdheden aan de politiek en niet-politiek verantwoordelijke actoren. Ten tweede komt de delegatie van onderwijsbevoegdheden aan niet-politiek verantwoordelijke actoren aan bod. De wijze waarop de decreetgever dit doet, blijkt niet steeds in overeenstemming te zijn met wat de Raad van State en het Grondwettelijk Hof vooropstellen over de uitbesteding van bevoegdheden en bovendien worden de onderwijsvrijheid en het legaliteitsbeginsel in onderwijszaken niet steeds correct toegepast.

Downloads

  • (...).docx
    • full text (Accepted manuscript)
    • |
    • UGent only (changes to open access on 2024-08-18)
    • |
    • ZIP archive
    • |
    • 77.87 KB
  • (...).pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • UGent only
    • |
    • PDF
    • |
    • 165.23 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Couck, Dylan. “Delegatie van Normerende Bevoegdheden Aan Onderwijsactoren : Grondwettelijke Autonomie Bevestigen of Normerende Bevoegdheden Uitbesteden?” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID, vol. 2022–2023, no. 4, 2023, pp. 266–79.
APA
Couck, D. (2023). Delegatie van normerende bevoegdheden aan onderwijsactoren : grondwettelijke autonomie bevestigen of normerende bevoegdheden uitbesteden? TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID, 2022–2023(4), 266–279.
Chicago author-date
Couck, Dylan. 2023. “Delegatie van Normerende Bevoegdheden Aan Onderwijsactoren : Grondwettelijke Autonomie Bevestigen of Normerende Bevoegdheden Uitbesteden?” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID 2022–2023 (4): 266–79.
Chicago author-date (all authors)
Couck, Dylan. 2023. “Delegatie van Normerende Bevoegdheden Aan Onderwijsactoren : Grondwettelijke Autonomie Bevestigen of Normerende Bevoegdheden Uitbesteden?” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID 2022–2023 (4): 266–279.
Vancouver
1.
Couck D. Delegatie van normerende bevoegdheden aan onderwijsactoren : grondwettelijke autonomie bevestigen of normerende bevoegdheden uitbesteden? TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID. 2023;2022–2023(4):266–79.
IEEE
[1]
D. Couck, “Delegatie van normerende bevoegdheden aan onderwijsactoren : grondwettelijke autonomie bevestigen of normerende bevoegdheden uitbesteden?,” TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID, vol. 2022–2023, no. 4, pp. 266–279, 2023.
@article{01H845QSNN3MPK155P137YAH33,
  abstract     = {{Delegatie van regelgevende of normerende bevoegdheden aan niet-politiek verantwoordelijke actoren is een thema dat recent aandacht gekregen heeft in de rechtsleer. Dit is bijzonder relevant voor de onderwijscontext daar vele onderwijsactoren zoals inrichtende machten, onderwijskoepels, lokale overlegcomités … zulke actoren zijn en regelmatig besteedt de decreetgever bevoegdheden aan hen uit. De decreetgever maakt daarvoor gebruik van drie verschillende technieken: delegatie, verwijzing naar externe standaarden en receptie. Wanneer de decreetgever deze technieken gebruikt voor de delegatie van onderwijsbevoegdheden, moet rekening worden gehouden met twee belangrijke beginselen uit de Grondwet die uitbesteding van onderwijsbevoegdheden compliceren: de vrijheid van onderwijs en het legaliteitsbeginsel in onderwijszaken. Deze bijdrage gaat daar nader op in. Ten eerste komen de algemene principes en voorwaarden aan bod dewelke de wetgever in acht moet nemen bij het uitbesteden van bevoegdheden aan de politiek en niet-politiek verantwoordelijke actoren. Ten tweede komt de delegatie van onderwijsbevoegdheden aan niet-politiek verantwoordelijke actoren aan bod. De wijze waarop de decreetgever dit doet, blijkt niet steeds in overeenstemming te zijn met wat de Raad van State en het Grondwettelijk Hof vooropstellen over de uitbesteding van bevoegdheden en bovendien worden de onderwijsvrijheid en het legaliteitsbeginsel in onderwijszaken niet steeds correct toegepast.}},
  author       = {{Couck, Dylan}},
  issn         = {{0778-0443}},
  journal      = {{TIJDSCHRIFT VOOR ONDERWIJSRECHT EN ONDERWIJSBELEID}},
  language     = {{dut}},
  number       = {{4}},
  pages        = {{266--279}},
  title        = {{Delegatie van normerende bevoegdheden aan onderwijsactoren : grondwettelijke autonomie bevestigen of normerende bevoegdheden uitbesteden?}},
  volume       = {{2022-2023}},
  year         = {{2023}},
}