Advanced search
Add to list

Yvonne Serruys : beeldhouwer van de nieuwe vrouw

Marjan Sterckx (UGent)
(2023)
Editor
(UGent)
Organization
Abstract
Tijdens de eerste helft van de 20e eeuw maakte de Frans-Belgische kunstenaar Yvonne Serruys (1873–1953) carrière in Parijs. Afkomstig uit een kunstminnend burgergezin in Menen kreeg ze een degelijke intellectuele, muzikale en artistieke scholing. Die werd vervolledigd bij de luminist Emile Claus in Astene en bij pointillist Georges Lemmen in Brussel. Vanaf 1898 stelde ze haast jaarlijks tentoon op de Parijse salons. Vanaf haar dertigste betrok ze er een eigen atelier en woonst. Omstreeks 1905, na een succesvolle eerste solotentoonstelling in Parijs, maakte ze voorgoed de overstap naar de beeldhouwkunst. Ze realiseerde nu vooral statuettes van naakte jonge vrouwen in spontane poses. Tegelijk ontwierp ze honderden modellen voor decoratieve objecten in glas(pasta), en nog voor de Eerste Wereldoorlog twee monumentale beeldengroepen voor de Parijse openbare ruimte. Tijdens het interbellum kwamen daar nog opdrachten voor publieke monumenten bij, in België, Frankrijk en Tunesië, en enkele kunstintegratieprojecten in de Atlantische Pyreneeën, alle in een art-decostijl. Yvonne Serruys wilde nu ook de ‘nieuwe vrouw’ weergeven vanuit haar eigen vrouwelijke blik en ervaring, en zo bijdragen aan de vrouwenemancipatie. Wellicht geïnspireerd door haar indrukwekkende netwerk in Parijs en de salons du samedi die ze er organiseerde met haar man, de Franse schrijver Pierre Mille, hield ze er uitgesproken opvattingen over lichamelijkheid en gender op na. Onder meer gebaseerd op haar nieuw ontdekte memoires, belicht dit boek diverse aspecten van het leven en werk van deze veelzijdige kunstenaar, die een scharnierperiode in de moderne tijd beleefde en mee vormgaf.
Durant la première moitié du XXe siècle, l’artiste franco-belge Yvonne Serruys (1873–1953) fait carrière à Paris. Issue d’une famille bourgeoise de Menin passionnée d’art, elle bénéficie d’une solide formation intellectuelle, musicale et artistique, qu’elle complète auprès du luministe Émile Claus à Astene et du pointilliste Georges Lemmen à Bruxelles. À partir de 1898, elle participe presque chaque année aux Salons parisiens. Dès ses 30 ans, elle s’y trouve un logement et un atelier à elle. Vers 1905, après le succès de sa première exposition personnelle à Paris, elle passe définitivement à la sculpture, réalisant surtout des statuettes de jeunes femmes nues dans des poses spontanées. Parallèlement, elle conçoit des centaines de modèles d’objets décoratifs en (pâte de) verre et, avant la Première Guerre mondiale, deux groupes sculptés monumentaux pour l’espace public parisien. Dans l’entre-deux-guerres, elle exécute d’autres commandes de monuments publics en Belgique, France et Tunisie, ainsi que quelques projets d’intégration d’œuvres d’art dans les Pyrénées-Atlantiques, le tout dans un style Art déco. Pour contribuer à l’émancipation féminine, elle aspire désormais à représenter la « femme nouvelle ». Peut-être inspirée par son réseau parisien et les « salons du samedi » organisés avec son époux, l’écrivain Pierre Mille, elle exprime des opinions bien arrêtées sur le physique et le genre. Cet ouvrage, basé entre autres sur ses mémoires récemment découverts, met en lumière différents aspects de la vie et de l’œuvre de cette artiste, qui a vécu et contribué à façonner une période charnière de l’art moderne.
Keywords
sculpture, women artists, woman sculptor, interbellum, Paris, France, Belgium, studio, monument, 19th century, 20th century, body, femme nouvelle, gender

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Sterckx, Marjan, editor. Yvonne Serruys : Beeldhouwer van de Nieuwe Vrouw. Snoeck, 2023.
APA
Sterckx, M. (Ed.). (2023). Yvonne Serruys : beeldhouwer van de nieuwe vrouw. Gent: Snoeck.
Chicago author-date
Sterckx, Marjan, ed. 2023. “Yvonne Serruys : Beeldhouwer van de Nieuwe Vrouw.” Gent: Snoeck.
Chicago author-date (all authors)
Sterckx, Marjan, ed. 2023. “Yvonne Serruys : Beeldhouwer van de Nieuwe Vrouw.” Gent: Snoeck.
Vancouver
1.
Sterckx M, editor. Yvonne Serruys : beeldhouwer van de nieuwe vrouw. Gent: Snoeck; 2023.
IEEE
[1]
M. Sterckx, Ed., “Yvonne Serruys : beeldhouwer van de nieuwe vrouw.” Snoeck, Gent, 2023.
@book{01H50QC8DDEXSXFSJ6JTGMFJTZ,
  abstract     = {{Tijdens de eerste helft van de 20e eeuw maakte de Frans-Belgische kunstenaar Yvonne Serruys (1873–1953) carrière in Parijs. Afkomstig uit een kunstminnend burgergezin in Menen kreeg ze een degelijke intellectuele, muzikale en artistieke scholing. Die werd vervolledigd bij de luminist Emile Claus in 
Astene en bij pointillist Georges Lemmen in Brussel. Vanaf 1898 stelde ze haast jaarlijks tentoon op de Parijse salons. Vanaf haar dertigste betrok ze er een eigen atelier en woonst. Omstreeks 1905, na een succesvolle eerste solotentoonstelling in Parijs, maakte ze voorgoed de overstap naar de beeldhouwkunst. Ze realiseerde nu vooral statuettes van naakte jonge vrouwen in spontane poses. 
Tegelijk ontwierp ze honderden modellen voor decoratieve objecten in glas(pasta), en nog voor de Eerste Wereldoorlog twee monumentale beeldengroepen voor de Parijse openbare ruimte. Tijdens het interbellum kwamen daar nog opdrachten voor publieke monumenten bij, in België, Frankrijk en Tunesië, en enkele kunstintegratieprojecten in de Atlantische Pyreneeën, alle in een art-decostijl. Yvonne Serruys wilde nu ook de ‘nieuwe vrouw’ weergeven vanuit haar eigen vrouwelijke blik en 
ervaring, en zo bijdragen aan de vrouwenemancipatie. Wellicht geïnspireerd door haar indrukwekkende netwerk in Parijs en de salons du samedi die ze er organiseerde met haar man, de Franse schrijver Pierre Mille, hield ze er uitgesproken opvattingen over lichamelijkheid en gender op na. Onder meer gebaseerd op haar nieuw ontdekte memoires, belicht dit boek diverse aspecten van het leven en werk van deze veelzijdige kunstenaar, die een scharnierperiode in de moderne tijd beleefde en mee vormgaf.}},
  editor       = {{Sterckx, Marjan}},
  isbn         = {{9789461617972}},
  keywords     = {{sculpture,women artists,woman sculptor,interbellum,Paris,France,Belgium,studio,monument,19th century,20th century,body,femme nouvelle,gender}},
  language     = {{dut}},
  pages        = {{288}},
  publisher    = {{Snoeck}},
  title        = {{Yvonne Serruys : beeldhouwer van de nieuwe vrouw}},
  year         = {{2023}},
}