- Author
- Marc Broeckaert, Dirk Claes, Luc Desmedt, Etienne Van Daele and Johan De Mol (UGent)
- Organization
- Abstract
- In 1987 legde Grenoble de basis voor het concept van de Tramway à la française en gaf het startschot voor de renaissance van de tram. Het systeem werd van meet af aan geconcipieerd als een stadsvernieuwingsproject. De integraal toegankelijke tram rijdt door het historisch waardevolle stadshart. Doelbewust werden de tramroutes gelijkgrondsaangelegd en werd het autoverkeer gereduceerd. De aanvankelijk verdeelde bevolking omarmde de tram zodra die reed, en aanvaardde de bijbehorende autoafremmende maatregelen. Uit de wijze waarop een tramlijn in Grenoble werd aangelegd zijn enorme lessen voor Vlaanderen te trekken - Een nabije tramhalte verleidt meer reizigers dan de hogere commerciële snelheid van tram of bus. - Ook nieuwe tramlijnen kunnen zorgvuldig worden ingepast in een historische omgeving. - Tijdige participatie mondt uit in een integraal toegankelijk en breed gedragen vervoersysteem. - Een permanente financieringsbron voor De Lijn, MIVB en OTW/TEC is onmisbaar, ter aanvulling van de jaarlijkse exploitatie- en investeringsdotaties die afhangen van wisselende beleidsprioriteiten. Een aangepaste vorm van de Versement Transport zou een oplossing vormen voor de structurele onderfinanciering van de regionale OV-maatschappijen in België. - De korte realisatietermijnen voor tramlijnen in Frankrijk zouden de regionale overheden in België moeten aansporen tot de oplegging van een kortere bouwwerfduur aan de geselecteerde bouwbedrijven. - Een fijnmazige stadsontsluiting met halten op korte onderlinge afstand én op geringe wandelaf-stand verleidt automobilisten beduidend meer dan een hogere voertuigsnelheid met gespreide halten op grotere onderlinge afstand én wandelafstand. - Schrijf op afstand bediende, uitklapbare oprijplaten aan alle tramdeuren voor in het eerstvolgende lastenboek voor nieuwe trams.
- Keywords
- autobus, financieringsbron, openbaar vervoer, participatie, stadsvernieuwing, toegankelijkheid, tram, verkeerscirculatieplan,, volksraadpleging, wandelafstand.
Downloads
-
VSP 297 Grenoble gepubliceerde pdf.pdf
- full text (Published version)
- |
- open access
- |
- |
- 277.99 KB
Citation
Please use this url to cite or link to this publication: http://hdl.handle.net/1854/LU-01H3KN8AZSK9JZWCQHSB7R7DZ0
- MLA
- Broeckaert, Marc, et al. “Grenoble : Futuristische Tram in Historisch Hart.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), vol. 297, 2023, pp. 8–12.
- APA
- Broeckaert, M., Claes, D., Desmedt, L., Van Daele, E., & De Mol, J. (2023). Grenoble : futuristische tram in historisch hart. VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), 297, 8–12.
- Chicago author-date
- Broeckaert, Marc, Dirk Claes, Luc Desmedt, Etienne Van Daele, and Johan De Mol. 2023. “Grenoble : Futuristische Tram in Historisch Hart.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN) 297: 8–12.
- Chicago author-date (all authors)
- Broeckaert, Marc, Dirk Claes, Luc Desmedt, Etienne Van Daele, and Johan De Mol. 2023. “Grenoble : Futuristische Tram in Historisch Hart.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN) 297: 8–12.
- Vancouver
- 1.Broeckaert M, Claes D, Desmedt L, Van Daele E, De Mol J. Grenoble : futuristische tram in historisch hart. VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN). 2023;297:8–12.
- IEEE
- [1]M. Broeckaert, D. Claes, L. Desmedt, E. Van Daele, and J. De Mol, “Grenoble : futuristische tram in historisch hart,” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), vol. 297, pp. 8–12, 2023.
@article{01H3KN8AZSK9JZWCQHSB7R7DZ0, abstract = {{In 1987 legde Grenoble de basis voor het concept van de Tramway à la française en gaf het startschot voor de renaissance van de tram. Het systeem werd van meet af aan geconcipieerd als een stadsvernieuwingsproject. De integraal toegankelijke tram rijdt door het historisch waardevolle stadshart. Doelbewust werden de tramroutes gelijkgrondsaangelegd en werd het autoverkeer gereduceerd. De aanvankelijk verdeelde bevolking omarmde de tram zodra die reed, en aanvaardde de bijbehorende autoafremmende maatregelen. Uit de wijze waarop een tramlijn in Grenoble werd aangelegd zijn enorme lessen voor Vlaanderen te trekken - Een nabije tramhalte verleidt meer reizigers dan de hogere commerciële snelheid van tram of bus. - Ook nieuwe tramlijnen kunnen zorgvuldig worden ingepast in een historische omgeving. - Tijdige participatie mondt uit in een integraal toegankelijk en breed gedragen vervoersysteem. - Een permanente financieringsbron voor De Lijn, MIVB en OTW/TEC is onmisbaar, ter aanvulling van de jaarlijkse exploitatie- en investeringsdotaties die afhangen van wisselende beleidsprioriteiten. Een aangepaste vorm van de Versement Transport zou een oplossing vormen voor de structurele onderfinanciering van de regionale OV-maatschappijen in België. - De korte realisatietermijnen voor tramlijnen in Frankrijk zouden de regionale overheden in België moeten aansporen tot de oplegging van een kortere bouwwerfduur aan de geselecteerde bouwbedrijven. - Een fijnmazige stadsontsluiting met halten op korte onderlinge afstand én op geringe wandelaf-stand verleidt automobilisten beduidend meer dan een hogere voertuigsnelheid met gespreide halten op grotere onderlinge afstand én wandelafstand. - Schrijf op afstand bediende, uitklapbare oprijplaten aan alle tramdeuren voor in het eerstvolgende lastenboek voor nieuwe trams.}}, author = {{Broeckaert, Marc and Claes, Dirk and Desmedt, Luc and Van Daele, Etienne and De Mol, Johan}}, issn = {{1379-4922}}, journal = {{VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN)}}, keywords = {{autobus, financieringsbron, openbaar vervoer, participatie, stadsvernieuwing, toegankelijkheid, tram, verkeerscirculatieplan,,volksraadpleging, wandelafstand.}}, language = {{dut}}, pages = {{8--12}}, title = {{Grenoble : futuristische tram in historisch hart}}, volume = {{297}}, year = {{2023}}, }