Advanced search
1 file | 259.41 KB Add to list

Inclusief onderwijs : hoe, wat en waarom?

(2023) WELWIJS (LEUVEN). 34(1). p.16-20
Author
Organization
Abstract
Diversiteit en inclusie zijn tegenwoordig buzzwords. Maar wat betekenen ze nu eigenlijk? Kort gezegd: diversiteit is het erkennen van de verschillen die bestaan tussen mensen, inclusie is omgaan met deze verschillen. Onderwijs is de hoeksteen van onze samenleving en van scholen en leerkrachten wordt vandaag verwacht dat ze positief omgaan met de aanwezige diversiteit. We merken echter dat sommige jongeren uit de boot dreigen te vallen. De aandacht gaat nog te vaak naar het wegwerken van het verschil, terwijl inclusief onderwijs juist als doelstelling heeft om MET het verschil te werken. Dit artikel tracht een antwoord te bieden op wat inclusief onderwijs is en hoe we dat nu eigenlijk aanpakken.
Keywords
Steunpunt Diversiteit & Leren, inclusion, student diversity, diversity, diversity approaches, inclusive education, education for all, educational inequality, inequality, education, beliefs, competences

Downloads

  • welwijs 23 - introductie-artikel Inclusief Onderwijs hoe wat en waarom - na review.pdf
    • full text (Accepted manuscript)
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 259.41 KB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Vantieghem, Wendelien, et al. “Inclusief Onderwijs : Hoe, Wat En Waarom?” WELWIJS (LEUVEN), vol. 34, no. 1, 2023, pp. 16–20.
APA
Vantieghem, W., Van de Putte, I., & De Coninck, J. (2023). Inclusief onderwijs : hoe, wat en waarom? WELWIJS (LEUVEN), 34(1), 16–20.
Chicago author-date
Vantieghem, Wendelien, Inge Van de Putte, and Jente De Coninck. 2023. “Inclusief Onderwijs : Hoe, Wat En Waarom?” WELWIJS (LEUVEN) 34 (1): 16–20.
Chicago author-date (all authors)
Vantieghem, Wendelien, Inge Van de Putte, and Jente De Coninck. 2023. “Inclusief Onderwijs : Hoe, Wat En Waarom?” WELWIJS (LEUVEN) 34 (1): 16–20.
Vancouver
1.
Vantieghem W, Van de Putte I, De Coninck J. Inclusief onderwijs : hoe, wat en waarom? WELWIJS (LEUVEN). 2023;34(1):16–20.
IEEE
[1]
W. Vantieghem, I. Van de Putte, and J. De Coninck, “Inclusief onderwijs : hoe, wat en waarom?,” WELWIJS (LEUVEN), vol. 34, no. 1, pp. 16–20, 2023.
@article{01GXTBGFAH8MJ2NZ7N3HPGVFWE,
  abstract     = {{Diversiteit en inclusie zijn tegenwoordig buzzwords. Maar wat betekenen ze nu eigenlijk? Kort gezegd: diversiteit is het erkennen van de verschillen die bestaan tussen mensen, inclusie is omgaan met deze verschillen. Onderwijs is de hoeksteen van onze samenleving en van scholen en leerkrachten wordt vandaag verwacht dat ze positief omgaan met de aanwezige diversiteit. We merken echter dat sommige jongeren uit de boot dreigen te vallen. De aandacht gaat nog te vaak naar het wegwerken van het verschil, terwijl inclusief onderwijs juist als doelstelling heeft om MET het verschil te werken. Dit artikel tracht een antwoord te bieden op wat inclusief onderwijs is en hoe we dat nu eigenlijk aanpakken.}},
  author       = {{Vantieghem, Wendelien and Van de Putte, Inge and De Coninck, Jente}},
  issn         = {{1378-6121}},
  journal      = {{WELWIJS (LEUVEN)}},
  keywords     = {{Steunpunt Diversiteit & Leren,inclusion,student diversity,diversity,diversity approaches,inclusive education,education for all,educational inequality,inequality,education,beliefs,competences}},
  language     = {{dut}},
  number       = {{1}},
  pages        = {{16--20}},
  title        = {{Inclusief onderwijs : hoe, wat en waarom?}},
  volume       = {{34}},
  year         = {{2023}},
}