- Author
- Wendelien Vantieghem (UGent) , Inge Van de Putte (UGent) and Jente De Coninck (UGent)
- Organization
- Abstract
- Diversiteit en inclusie zijn tegenwoordig buzzwords. Maar wat betekenen ze nu eigenlijk? Kort gezegd: diversiteit is het erkennen van de verschillen die bestaan tussen mensen, inclusie is omgaan met deze verschillen. Onderwijs is de hoeksteen van onze samenleving en van scholen en leerkrachten wordt vandaag verwacht dat ze positief omgaan met de aanwezige diversiteit. We merken echter dat sommige jongeren uit de boot dreigen te vallen. De aandacht gaat nog te vaak naar het wegwerken van het verschil, terwijl inclusief onderwijs juist als doelstelling heeft om MET het verschil te werken. Dit artikel tracht een antwoord te bieden op wat inclusief onderwijs is en hoe we dat nu eigenlijk aanpakken.
- Keywords
- Steunpunt Diversiteit & Leren, inclusion, student diversity, diversity, diversity approaches, inclusive education, education for all, educational inequality, inequality, education, beliefs, competences
Downloads
-
welwijs 23 - introductie-artikel Inclusief Onderwijs hoe wat en waarom - na review.pdf
- full text (Accepted manuscript)
- |
- open access
- |
- |
- 259.41 KB
Citation
Please use this url to cite or link to this publication: http://hdl.handle.net/1854/LU-01GXTBGFAH8MJ2NZ7N3HPGVFWE
- MLA
- Vantieghem, Wendelien, et al. “Inclusief Onderwijs : Hoe, Wat En Waarom?” WELWIJS (LEUVEN), vol. 34, no. 1, 2023, pp. 16–20.
- APA
- Vantieghem, W., Van de Putte, I., & De Coninck, J. (2023). Inclusief onderwijs : hoe, wat en waarom? WELWIJS (LEUVEN), 34(1), 16–20.
- Chicago author-date
- Vantieghem, Wendelien, Inge Van de Putte, and Jente De Coninck. 2023. “Inclusief Onderwijs : Hoe, Wat En Waarom?” WELWIJS (LEUVEN) 34 (1): 16–20.
- Chicago author-date (all authors)
- Vantieghem, Wendelien, Inge Van de Putte, and Jente De Coninck. 2023. “Inclusief Onderwijs : Hoe, Wat En Waarom?” WELWIJS (LEUVEN) 34 (1): 16–20.
- Vancouver
- 1.Vantieghem W, Van de Putte I, De Coninck J. Inclusief onderwijs : hoe, wat en waarom? WELWIJS (LEUVEN). 2023;34(1):16–20.
- IEEE
- [1]W. Vantieghem, I. Van de Putte, and J. De Coninck, “Inclusief onderwijs : hoe, wat en waarom?,” WELWIJS (LEUVEN), vol. 34, no. 1, pp. 16–20, 2023.
@article{01GXTBGFAH8MJ2NZ7N3HPGVFWE, abstract = {{Diversiteit en inclusie zijn tegenwoordig buzzwords. Maar wat betekenen ze nu eigenlijk? Kort gezegd: diversiteit is het erkennen van de verschillen die bestaan tussen mensen, inclusie is omgaan met deze verschillen. Onderwijs is de hoeksteen van onze samenleving en van scholen en leerkrachten wordt vandaag verwacht dat ze positief omgaan met de aanwezige diversiteit. We merken echter dat sommige jongeren uit de boot dreigen te vallen. De aandacht gaat nog te vaak naar het wegwerken van het verschil, terwijl inclusief onderwijs juist als doelstelling heeft om MET het verschil te werken. Dit artikel tracht een antwoord te bieden op wat inclusief onderwijs is en hoe we dat nu eigenlijk aanpakken.}}, author = {{Vantieghem, Wendelien and Van de Putte, Inge and De Coninck, Jente}}, issn = {{1378-6121}}, journal = {{WELWIJS (LEUVEN)}}, keywords = {{Steunpunt Diversiteit & Leren,inclusion,student diversity,diversity,diversity approaches,inclusive education,education for all,educational inequality,inequality,education,beliefs,competences}}, language = {{dut}}, number = {{1}}, pages = {{16--20}}, title = {{Inclusief onderwijs : hoe, wat en waarom?}}, volume = {{34}}, year = {{2023}}, }