Advanced search
1 file | 2.93 MB Add to list

Snel met regioteam naar hartje Basel door verhoging tot stadsfrequentie : eigentijds tramaanbod zorgt voor stijging aantal treinreizigers uit de regio

Author
Organization
Abstract
Snel met regiotram naar hartje Basel door verhoging tot stadsfrequentie In de ruime regio rond Basel bieden frequent rijdende, eigentijdse regiotrams op eigen baan een, ook voor automobilisten, verleidelijke dienstverlening. Overstappen aan de stadsrand of de rand van de binnenstad, in het zicht van de bestemming, hoeft niet: de regiotrams rijden dwars door het stadshart heen. In tegenstelling tot België, waar een halve eeuw geleden de laatste Antwerpse, Brusselse en Gentse voorstedelijke (buurtspoorweg) tramlijnen voor het autoverkeer weken, koos Basel voor modernisering van de interlokale spoordiensten en voor integratie van de streektramroutes met het stadstramnet. Het groeiende aantal reizigers bewijst dat de Zwitsers destijds toekomstge- richt hebben gehandeld. De integratie van de streektramroutes met het stadstramnet werd door De Lijn in haar document ‘Mobiliteitsvisie 2020’ ook voorgesteld: in 2009 stelde De Lijn de heraanleg van voorstedelijke tramlijnen rond Antwerpen, Gent en Brussel voor. Wegens de ontoereikende, sindsdien door de opeenvolgende Vlaamse regeringen ter beschikking gestelde investeringsbudgetten, alsook door de afwijzende houding van sommige Antwerpse en Gentse randgemeenten, bleven die voorstellen een dode letter.
Keywords
aansluitingen, Basel, beschikbaarheid, bus, capacitBasel, beschikbaarheid, bus, capaciteit, De Lijn, overstap, participatie, streektram, toegankelijkheid, tramtunnel, verkeersveiligheid, wegverkeerskruising

Downloads

  • VSP Basel2K.pdf
    • full text (Published version)
    • |
    • open access
    • |
    • PDF
    • |
    • 2.93 MB

Citation

Please use this url to cite or link to this publication:

MLA
Broeckaert, Marc, et al. “Snel Met Regioteam Naar Hartje Basel Door Verhoging Tot Stadsfrequentie : Eigentijds Tramaanbod Zorgt Voor Stijging Aantal Treinreizigers Uit de Regio.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), vol. 291, 2022, pp. 20–23.
APA
Broeckaert, M., Claes, D., Desmedt, L., Van Daele, E., De Mol, J., Zeller, P., … Welter, H. (2022). Snel met regioteam naar hartje Basel door verhoging tot stadsfrequentie : eigentijds tramaanbod zorgt voor stijging aantal treinreizigers uit de regio. VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), 291, 20–23.
Chicago author-date
Broeckaert, Marc, Dirk Claes, Luc Desmedt, Etienne Van Daele, Johan De Mol, Patrick Zeller, David Niederhauser, and Herman Welter. 2022. “Snel Met Regioteam Naar Hartje Basel Door Verhoging Tot Stadsfrequentie : Eigentijds Tramaanbod Zorgt Voor Stijging Aantal Treinreizigers Uit de Regio.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN) 291: 20–23.
Chicago author-date (all authors)
Broeckaert, Marc, Dirk Claes, Luc Desmedt, Etienne Van Daele, Johan De Mol, Patrick Zeller, David Niederhauser, and Herman Welter. 2022. “Snel Met Regioteam Naar Hartje Basel Door Verhoging Tot Stadsfrequentie : Eigentijds Tramaanbod Zorgt Voor Stijging Aantal Treinreizigers Uit de Regio.” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN) 291: 20–23.
Vancouver
1.
Broeckaert M, Claes D, Desmedt L, Van Daele E, De Mol J, Zeller P, et al. Snel met regioteam naar hartje Basel door verhoging tot stadsfrequentie : eigentijds tramaanbod zorgt voor stijging aantal treinreizigers uit de regio. VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN). 2022;291:20–3.
IEEE
[1]
M. Broeckaert et al., “Snel met regioteam naar hartje Basel door verhoging tot stadsfrequentie : eigentijds tramaanbod zorgt voor stijging aantal treinreizigers uit de regio,” VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN), vol. 291, pp. 20–23, 2022.
@article{01GM37YWNZCMA0D1KJNKETG3NN,
  abstract     = {{Snel met regiotram naar hartje Basel door verhoging tot stadsfrequentie 
In de ruime regio rond Basel bieden frequent rijdende, eigentijdse regiotrams op eigen baan een, ook voor automobilisten, verleidelijke dienstverlening. Overstappen aan de stadsrand of de rand van de binnenstad, in het zicht van de bestemming, hoeft niet: de regiotrams rijden dwars door het stadshart heen. 
In tegenstelling tot België, waar een halve eeuw geleden de laatste Antwerpse, Brusselse en Gentse voorstedelijke (buurtspoorweg) tramlijnen voor het autoverkeer weken, koos Basel voor modernisering van de interlokale spoordiensten en voor integratie van de streektramroutes met het stadstramnet. Het groeiende aantal reizigers bewijst dat de Zwitsers destijds toekomstge- richt hebben gehandeld. 
De integratie van de streektramroutes met het stadstramnet werd door De Lijn in haar document ‘Mobiliteitsvisie 2020’ ook voorgesteld: in 2009 stelde De Lijn de heraanleg van voorstedelijke tramlijnen rond Antwerpen, Gent en Brussel voor.
Wegens de ontoereikende, sindsdien door de opeenvolgende Vlaamse regeringen ter beschikking gestelde investeringsbudgetten, alsook door de afwijzende houding van sommige Antwerpse en Gentse randgemeenten, bleven die voorstellen een dode letter.}},
  author       = {{Broeckaert, Marc and Claes, Dirk and Desmedt, Luc and Van Daele, Etienne and De Mol, Johan and Zeller, Patrick and Niederhauser, David and Welter, Herman}},
  issn         = {{1379-4922}},
  journal      = {{VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN)}},
  keywords     = {{aansluitingen,Basel,beschikbaarheid,bus,capacitBasel,beschikbaarheid,bus,capaciteit,De Lijn,overstap,participatie,streektram,toegankelijkheid,tramtunnel,verkeersveiligheid,wegverkeerskruising}},
  language     = {{dut}},
  pages        = {{20--23}},
  title        = {{Snel met regioteam naar hartje Basel door verhoging tot stadsfrequentie : eigentijds tramaanbod zorgt voor stijging aantal treinreizigers uit de regio}},
  volume       = {{291}},
  year         = {{2022}},
}