prof. dr. Mieke Van Houtte
Show
Sort by
-
The quality of school life: teacher-student trust relationships and the organizational school context
-
Ethnic school context and the national and sub-national identifications of pupils
-
Researching race/ethnicity and educational inequality in the Netherlands: a critical review of the research literature between 1980 and 2008
-
Promoting equity and excellence in education: an overview
-
So where's the teacher in school effects research?: the impact of teacher's beliefs, culture, and behavior on equity and excellence in education
-
ICT as cultural capital: the relationship between socioeconomic status and the computer-use profile of young people
-
Stress-related growth, coming out, and internalized homonegativity in lesbian, gay, and bisexual youth: an examination of stress-related growth within the minority stress model
-
- Journal Article
- A1
- open access
Adapting to the system or the student? Exploring teacher adaptations to disadvantaged students in an English and Belgian secondary school
-
Social-ethnic school composition and school misconduct: does sense of futility clarify the picture?
-
A tale of two cities: bridging families and schools
-
Mentaal welbevinden en schoolprestaties: een survey bij holebi- en heteroleerlingen in het Vlaams secundair onderwijs
-
The role of trust in different participants in the school community for teachers' efficacy
-
Waarom we de strijd tegen segregatie in scholen niet mogen opgeven
-
Samen staan we sterk: (de)segregatie in het onderwijs
-
Het sociale leven in scholen, of het gebrek daaraan: een onderzoek naar de invloed van etnische schoolsamenstelling op de sociale relaties van autochtonen en allochtonen in het Vlaamse secundair onderwijs
-
Waarom zijn de adviezen die leerlingen in Vlaanderen krijgen bij de overgang van basis- naar secundair onderwijs sociaal bepaald?
-
Collegial trust and the organizational context of the teacher workplace: the role of a homogeneous teachability culture
-
Schools as interethnic meeting places? The impact of ethnic school diversity on students' social life
-
Peer, teacher, parental and school bonding for students involved in bullying situations: a comparison of the non-involved, bullies, victims, and bully/victims
-
The relation between belonging and school misconduct: do teacher and peer attachment have the same effect?
-
The black box revelation: in search of conceptual clarity regarding climate and culture in school effectiveness research
-
Why are racial and ethnic minorities successful in education?: a critical systematic literature review
-
Het verband tussen islamitische religie, religiositeit en onderwijsprestaties
-
Etnische schoolsamenstelling en sociaal kapitaal: een onderzoek naar de effecten van etnische concentratie en heterogeniteit op verbondenheid met leeftijdsgenoten, leerkrachten en de school bij autochtone en allochtone leerlingen
-
Pesten onder de loep: sociale kenmerken van slachtoffers, pesters, en pester-slachtoffers
-
- Journal Article
- A4
- open access
Samen staan we sterk: over de wenselijkheid van een desegregatie- en ondersteuningsbeleid in het Vlaamse onderwijs
-
'We willen een gezonde school mix': een mixed-method studie naar sociale hypochondrie in het onderwijssysteem
-
Teacher trust in students in technical/vocational schools versus academic schools and the role of teacher perception of students' teachability
-
Homonegativity in technical and vocational secondary education in Flanders
-
Primary school socio-economic composition and educational choice
-
Educational decision-making in urban and rural settings
-
Why are teacher recommendations at the transition from primary to secondary education socially biased?
-
Ethnic school composition and peer victimization: a focus on the interethnic school climate
-
Jeugdbewegingen in Vlaanderen anno 2011
-
Equity and excellence in education: towards maximum learning opportunities for all students
Kris Van den Branden, Piet Van Avermaet (UGent) and Mieke Van Houtte (UGent)(2011) -
Homonegativity in technical and vocational secondary education in Flanders
-
The culture of futility and its impact on study culture in technical/vocational schools in Belgium
-
Sense of belonging in het secundair onderwijs: een survey bij holebi- en heteroleerlingen in Vlaanderen
-
Education-Belgium
-
- Miscellaneous
- open access
Sociale ongelijkheid bij overgang van basis- naar secundair onderwijs. Eindrapport van het OBPWO-project 07.03
(2010) -
The role of a homogeneous staff culture in the formation of collegial trust
(2010) -
- Book
- open access
Zichtbaarheid- en discriminatiemanagement bij holebi-jongeren
(2010) -
School ethnic composition and aspirations of immigrant students in Belgium
-
Vocational schools
-
Ethnic school context and the (sub-)national identifications of pupils
(2010) -
- Conference Paper
- C3
- open access
The role of a homogeneous staff culture in the formation of collegial trust
(2010) -
- Conference Paper
- C3
- open access
Waarom heeft sociaal-economische en etnische segregatie een impact op studieprestaties van leerlingen in het lager onderwijs in Vlaanderen?
-
Social-ethnic school composition and school misconduct: does sense of futility clarify the picture?
(2010) -
- Conference Paper
- C3
- open access
Students’ sense of belonging in technical/vocational schools versus academic schools: The mediating role of faculty trust in students
(2010) -
De structurele hervorming van het secundair onderwijs: de weg naar gelijke kansen?
-
Students’ sense of belonging in technical/vocational schools versus academic schools: the mediating role of faculty trust in students
(2010) -
Sense of Belonging in Secondary Schools: A Survey of LGB and Heterosexual Students in Flanders
(2010) -
- Conference Paper
- C3
- open access
Collegial trust and the organizational school context: The role of homogeneity of staff culture
(2010) -
- Journal Article
- A1
- open access
Gender ideology, same-sex peer group affiliation and the relationship between testosterone and dominance in adolescent boys and girls
-
Educational choice at the transition from primary to secondary education: further evidence for a rational choice?
(2010) -
De structurele hervorming van het secundair onderwijs als weg naar gelijke kansen
-
Testosterone, androgen receptor gene CAG repeat length, mood, and behaviour in adolescent males
-
- Miscellaneous
- open access
Editoriaal
-
Gevoel van zinloosheid: een verklaring voor schools wangedrag in technische en beroepsscholen
-
Sociologie: een hedendaagse inleiding
(2010) -
School Motivation in Secondary Schools: A Survey of LGB and Heterosexual Students in Flanders
(2010) -
Jeugdbewegingen in Vlaanderen: een onderzoek bij groepen, leiding en leden
(2010) -
Alweer een hervorming van het secundair onderwijs, hoe zinvol is dat?
-
Sociologische lessen over onderwijs
Mieke Van Houtte (UGent) and Kurt De Wit(2010) 31 (3-4). -
- Conference Paper
- C1
- open access
De impact van sociaal-economische en etnische afkomst van de leerlingenen de impact van samenstelling van het leerlingenpubliek van scholen op de wiskundeprestaties
-
Perceived peer victimization and ethnic school context: the impact of interethnic climate
(2010) -
Relaties tussen het vertrouwen van het leerkrachtenkorps en schoolkenmerken: een verkenning in het Vlaamse secundaire onderwijslandschap
(2009) -
Organisationele schoolkenmerken en het vertrouwen van het leerkrachtenkorps in schoolactoren: een verkenning in het Vlaamse secundaire onderwijslandschap
-
Self-esteem of academic and vocational students: Does inter-school tracking sharpen the difference?
(2009) -
- Conference Paper
- C3
- open access
Intercultural education for all? An investigation of the impact of school composition on intercultural education
-
Educational choice at the end of primary school. Does the primary school matter?
(2009) -
Shaken, not stirred: A sociological framework for relating school compositional features to school deviance
(2009) -
Teacher trust as an indicator of social inequality in secondary schools
(2009) -
The black box revelation. In search for conceptual clarity regarding climate and culture in school effectiveness research.
(2009) -
Teacher trust as an indicator of social inequality in secondary schools.
(2009) -
Understanding structural and cultural school characteristics in relation to educational change: the case of ICT integration
-
Migrants en écoles flamandes
-
School Ethnic Composition and Students' Integration Outside and Inside Schools in Belgium
-
Faculty trust and organizational school characteristics: an exploration across secondary schools in Flanders
-
De verschillen tussen onderwijsvormen: een kwestie van culturen
-
Study involvement of academic and vocational students: does between-school tracking sharpen the difference?
-
Study involvement of academic and vocational students: does inter-school segregation sharpen the difference?
-
- Conference Paper
- C3
- open access
Faculty trust in secondary schools in Flanders: effects of structural and compositional school features
-
De schoolloopbaan van holebi- en heterojongeren.
(2008) -
Digitale ongelijkheid bij jongeren
-
- Miscellaneous
- open access
De schoolloopbaan van holebi- en heterojongeren
(2008) -
Sense of Futility The Missing Link Between Track Position and Self-Reported School Misconduct
-
Onderwijs en ongelijkheid. Recensie: Duquet, N., Glorieux, I., Laurijssen, I. en Van Dorsselaer, Y. Wit krijt schrijft beter. Schoolloopbanen van allochtone jongeren in beeld. Antwerpen/Apeldoorn: Garant, 2006, 106pp.; Hirtt, N., Nicaise, I. en De Zutter, D. De school van de ongelijkheid. berchem: Epo, 2007, 171pp.
-
De school van de ongelijkheid
-
Meisjes weten waarom : sociologische verklaringen voor prestatieverschillen tussen jongens en meisjes
-
Sense of futility: The missing link between track position and self-reported school misconduct.
(2007) -
Ethnic school composition and Study attitudes and Aspirations of Minority Students
(2007) -
Innovative ideas for equal opportunities in education
-
Recensie: Onderwijs en samenleving. Thema’s in het werk van J.C. Verhoeven. Kurt De Wit, Leen Dom, Caroline Gijselinckx, Jef Peeraer en Koen Stassen (red.). Acco, Leuven/Voorburg, 2006, 266p
-
Exploring teacher trust in technical/vocational secondary schools: Male teachers' preference for girls
-
Recensie: Maatschappelijke organisaties. Een sociologische inleiding. Ringo Ossewaarde. Boom Onderwijs, Amsterdam, 2006, 292p
-
In favour of a multi-method approach to differentiation-polarization theory-building: a response to Abraham
-
Nieuwe denksporen voor een gelijkekansenbeleid ten aanzien van allochtonen in het Vlaams onderwijs
-
Vlaams LeerlingenOnderzoek 2004-2005. Verslag voor deelnemende scholen. Technisch rapport
(2006) -
Onderwijs onderweg in de immigratiesamenleving.
Sven Sierens (UGent) , Mieke Van Houtte (UGent) , Patrick Loobuyck (UGent) , Katelijn Delrue (UGent) and K PELLERIAUX(2006)