- ORCID iD
- 0000-0003-2181-572X
Show
Sort by
-
- Book Chapter
- open access
Sociale dienstverlening na de integratie van de OCMW''s in de gemeente : een historisch en actueel perspectief
-
- Journal Article
- A1
- open access
Shaping a ‘pedagogy of interruption’ : theorizing the role of educational agents in democratic education in urban contexts
-
In gesprek met sociaal werkopleidingen over sociaal werk, sociale rechtvaardigheid en mensenrechten
-
Social pedagogy and social work
-
Disability rights and disability studies in social work: uncovering different interpretations of rights and needs of people with learning disabilities in social work practice
-
De constructie van de zwakke rechtsgebruiker : over de relatie tussen sociaal werk, recht en pedagogiek
-
Les pauvres maltraitent leurs enfants
-
Du choc des idées jaillit la lumière : thinking with Eric Broekaert’s integrated and holistic paradigm of education
-
Jeugdzorg als sociale, institutionele en professionele praktijk
-
- Journal Article
- A1
- open access
Uncovering the double-edged sword of inter-organisational networks of welfare services : tackling wicked issues in social work
-
Networks for welfare provision : getting a grip on processes of social exclusion by evaluating network effectiveness
-
40 jaar OCMW-praktijk op de spanning tussen bijstand als sociaal beleidsinstrument en bijstand als sociaal grondrecht
-
Social werk(opleidingen) en OCMW : professionalisering van de maatschappelijke dienstverlening
-
40 jaar OCMW en bijstand : besluit
-
40 jaar OCMW en bijstand
Maria De Bie (UGent)(2017) -
The political role of social work : grasping the momentum of working through interorganisational networks
-
Pedagogiek en burgerschap
-
De jeugdzorg als sociaal opvoedingsproject, ook in Vlaanderen
-
- Miscellaneous
- open access
UIteindelIjk sta je er alleen voor : een studie naar de school-werk transitie van maatschappelijk kwetsbare jongeren
(2016) -
Voluntarism and citizenship: a response to Lena Dominelli
-
'A singer is a group': creating a ‘researcher template’ to uncover complexities in the participatory arts project rocsa singers
-
An honorary doctor in social work: Professor Walter Lorenz
-
Professionals understanding of partnerships with parents in the context of family support programmes
-
Poverty and decision-making in child welfare and protection: deepening the bias-need debate
-
- Journal Article
- A1
- open access
Parental expectations of maternal and child health services
-
Vanzelfsprekendheid en onmogelijk: de paradox van het jeugdonderzoek
-
From 'Re-education' as an educational paradox to education as a shared cimmitment?
-
- Journal Article
- A1
- open access
Het verknopen van verleden, heden en toekomst: reflecties vanuit een stedelijke sociaal-artistieke praktijk
-
Sociale agogiek: een sociaal-pedagogisch perspectief op sociaal werk
(2015) -
Voluntariness as legitimation for social work interventions: a case study in Flemish homelessness care
-
Netwerken als hefboom tegen sociale uitsluiting
(2015) -
- Journal Article
- A1
- open access
Victim-offender mediation and social work: focus groups with mediators in Flanders
-
From vagrancy to homelessness: the value of a welfare approach to homelessness
-
- Journal Article
- A1
- open access
Parent-worker relationships in child & family social work: a Belgian case study
-
Levenslang leren: van sociaal grondrecht naar burgerplicht?
-
Sociaal Werk en duurzame ontwikkeling: van doelstelling naar analyse
-
Integrale jeugdhulp op de spanning tussen historische logica en recht op hulp
-
Herstelbemiddeling als sociaal werk-praktijk: bemiddelaars in Vlaanderen aan het woord
-
Van kinderwetgeving naar kinderrechten: over de verbinding tussen recht en opvoeding
-
De schoolbeleving van jongeren in Vlaamse en grootstedelijke secundaire scholen
-
We make the road by walking: een leefwereldonderzoek naar de betekenis van vrije tijd voor kinderen in armoede
-
- Conference Paper
- C1
- open access
Assessing network effectiveness as a multidimensional variable: the case of homelessness in Belgium
-
Rizsas: een discussie over sociale opvoeding
-
De schoolbeleving van jongeren in Vlaamse en grootstedelijke secundaire scholen
-
Bij wie kunnen jongeren terecht? Over informele steun en toegankelijkheid van sociale voorzieningen
-
- Miscellaneous
- open access
Participatie en diversiteit
(2014) -
Armoedebestrijding als democratisch vraagstuk
-
- Journal Article
- A1
- open access
On the frontline or on the side-line?: homelessness care and care avoiders
-
Het recht op hulp of het verdwijnen van een maatschappijproject
-
Meer dan een technische uitdaging: het in beeld brengen van maatschappelijke kwetsbaarheid in het JOP-onderzoek
(2013) -
Civic learning, democratic citizenship and the public sphere
Gert Biesta (UGent) , Maria De Bie (UGent) and Danny Wildemeersch(2013) -
- Book Chapter
- open access
Learning democracy in social work
-
- Book Chapter
- open access
Action research and democracy
-
Participatie en armoedebestrijding: een democratisch vraagstuk
-
Kanttekeningen bij een aantal niet gestelde vragen
-
Participatie en armoedebestrijding: een democratisch vraagstuk
-
Lifelong learning and the counter/professionalisation of childcare: a case study of local hybridizations of global European discourses
-
Acknowledging ambivalence in a multicultural neighbourhood: in search of an educational space in narrative practices
-
- Journal Article
- A2
- open access
Urban public space and the construction of social life: a social-pedagogical perspective
-
Kinderrechten als referentiekader voor 'kindvriendelijkheid': opvattingen en discussies
-
Geweld op school: kanttekeningen bij een probleemdefintie
-
Between 'believers' and 'opponents': critical discussions on children's rights
-
Reading between the lines
-
From consensus to pluralism: children's rights and childhood diversity
-
Irony and social work: in search of the happy Sisyphus
-
- Journal Article
- A2
- open access
Jeugdwerk en sociale integratie: klein antwoord op een grote vraag...
-
Strafrecht en welzijnswerk
-
- Book Editor
- open access
Maatschappelijk engagement: een besef van kwetsbaarheid: Liber Amicorum Nicole Vettenburg
Maria De Bie (UGent) , Rudi Roose (UGent) and Michel Vandenbroeck (UGent)(2012) -
De tragiek van het preventiedenken
-
Onderzoek naar de leefwereld van kinderen in armoede: een boeiende zoektocht
-
De zoektocht naar de pedagogiek van de integrale jeugdhulp
-
Honderd jaar na de kinderbescherming: de institutionalisering van een pedagogische paradox
-
Pawns or pioneers? The logic of user participation in anti-poverty policy making in public policy units in Belgium
-
Participatie, ontwerp en toe-eigening in een democratische stadsvernieuwing
-
- Conference Paper
- C1
- open access
Gemeenschapsvorming: tussen engagement en experiment
-
Data recording and social work: form the relational to the social
-
Sociaal werk: een praktijk, een wetenschap en een beroep
-
Visitatiedossier Kortrijk: voorbereidingsrapport inzake stedenfondsvisitatie 2011
(2011) -
Over kinderen en recht: aanzet tot het herdenken van kinderrechten
-
- Journal Article
- A1
- open access
Social exclusion and youth work: from the surface to the depths of an educational practice
-
Een pad bezaaid met exclusiecriteria
-
De relatie armoede en jeugdzorg, of : de bijzondere jeugdzorg tussen 'maatschappelijke noodzaak' en 'maatschappelijke hulpbron'
-
De bijzondere jeugdzorg in Vlaanderen: bevragen of verderzetten van een dominante logica?
-
Plaatsing van kinderen in de bijzondere jeugdzorg: een ultimum remedium?
-
Governing families in the social investment state
-
Child poverty, children's rights and participation: a perspective from social work
-
Schriftelijk rapporteren : een onderschatte kerntaak in de hulpverlening
-
The emerging social pedagogical paradigm in UK child and youth care: deus ex machina or walking the beaten path?
-
Children's rights education and social work: contrasting models and understandings
-
- Conference Paper
- C3
- open access
Social work, (de-)criminalisation and homelessness: the case of Belgium
-
Herstelrecht en de maatschappelijke (re)integratie van de dader
-
Kinderrechten en kinderarmoede
-
Over kinderrechten en kindvriendelijkheid: in discussie met kind en samenleving
-
- Journal Article
- A2
- open access
Children, rights and social work: rethinking children's rights education
-
Een link tussen leven in armoede en maatregelen bijzondere jeugdbijstand?
(2010) -
Sociaal werk als wetenschap en als beroep
-
Jeugdzorg en armoedebestrijding: nood aan een ander debat
-
Lasten toimijuus ja kasvatuksken normit: neuvoteltu yhtälö
-
Ouders en kinderen in armoede en onderwijs: slechts kinderspel?
-
Taking a stance : the action researcher as an independent actor
-
Integrale jeugdhulp : maatschappelijke noodzaak of maatschappelijk engagement
-
Victim-offender mediation as a social work practice.
-
A review of children’s rights literature since the adoption of the United Nations Convention on the Rights of the Child
-
De pedagogische tik: pleidooi voor welke opvoeding?
-
Empowering the powerful: challenging hidden processes of marginalization in youth work policy and practice in Belgium
-
A question of caring? Population ageing in Flanders and the Netherlands
-
Participatory social work and report writing.
-
Social work and parent support in reaction to children's antisocial behaviour: constructions and effects
-
Mag het iets meer zijn... of iets minder?: samenhang tussen strafrecht, criminologie en forensisch welzijnswerk
-
Armoede en armoedebestrijding: de strijd om een probleemdefinitie
-
Social work and the shift from 'welfare' to 'justice'
-
Studieondersteuning... een hefboom tot armoedebestrijding?
-
Sociaal werk als wetenschap en als beroep
-
- Conference Paper
- C3
- open access
Social work between charity and the right to social welfare
-
Het nomadische subject op doorreis : een narratief onderzoek met vrouwen met een (verstandelijke) beperking
-
Opbouwwerk, stedelijk burgerschap en participatie
-
Stromingen in de kinderrechtenbeweging
-
Over ouderstages of de moeilijke zoektocht naar onverschillige ouders
-
Relational citizenship in the contex of urban renewal
-
Forensisch welzijnswerk: meer dan humane detentie!
-
Herstelrecht in het licht van kinderrechten: een pedagogische benadering
-
Een inleiding aan de hand van een aantal kernbegrippen
-
Participatie: een sleutelbegrip in de samenlevingsopbouw
-
Handboek Samenlevingsopbouw in Vlaanderen
A. Desmet, H. Baert, Maria De Bie (UGent) and L. Verbeke(2008) -
Opbouwwerk, stedelijk burgerschap en partcipatie
-
Beelden in het welzijnswerk bevraagd.
-
Sociaal werk in Nederland en Vlaanderen: een begrippenkader
Maria De Bie (UGent) and Hans van Ewijk(2008) -
Children's rights: a challenge for social work
-
Recognizing urban public space as a co-educator: Children's socialization in Ghent
-
Children's Presence in the Neighbourhood: A Social-Pedagogical Perspective
-
'Agency' van kinderen en pedagogische normen: een gespannen onderhandeling
-
30 jaar OCMW: laat ons de geschiedenis meenemen
-
Do children have rights or do their rights have to be realised? The United Nations convention on the rights of the child as a frame of reference for pedagogical action
-
Kinderrechten en ouderlijke verantwoordelijkheid
-
Kinderarmoede : een toetssteen voor de implementatie van kinderrechten
-
Het belang van het kind of een vraag naar de legitimiteit van de jeugdbescherming en bijzondere jeugdbijstand
-
De nieuwe jeugdbeschermingswet:nood aan een forensisch perspectief
-
Alternatieve sancties (g)een taak van het O.C.M.W. ?! Pleidooi voor het recht op maatschappelijke dienstverlening
-
Pendelen tussen penalisering en bijstand.
-
The UN children's rights convention: theory meets practice
Andre Alen, Henry Bosly, Maria De Bie (UGent) , Johan Vande Lanotte (UGent) , Fiona Ang, Isabelle Delens-Ravier, Marie Delplace (UGent) , Charlotte Herman, Didier Reynaert (UGent) , Valentina Staelens (UGent) , et al.(2007) -
De hoeksteen van de samenleving? Een gezinpedagogiek met hoeken en kanten
-
Moeten we de jeugdbescherming niet serieus nemen?
-
"We are one big happy family": beyond negotiation and compulsory happiness
-
Uitgangspunten voor een pedagogisch referentiekader voor preventie
-
Children's agency and educational norms: a tensed negotiation
-
What kind of citizenship as perspective ?
-
De lauwe gekte: een gemist debat?
-
De vrijwilliger of zijn werk
-
Schuldig verzuim: aangrijpingspunt voor een maatschappelijke discussie
-
Sociaal cultureel werk: van burgerdeugd naar realisatie van burgerschap
-
Het OCMW en het recht op maatschappelijke dienstverlening
-
Participatie : van opvoedingsdoel tot samenlevingsopbouw
-
Van opvoedingsbelofte als maatschappelijke eis naar een maatschappelijk engagement in de opvoeding
-
Over ouderstages, of: de maatschappelijke logica van een jeugdbeschermingssysteem
-
De betekenis van een masteropleiding voor het welzijnswerk.
-
Jeugdbeleid maakt de jeugd : toen en nu : een tweesporenbeleid
-
Gezinnen in armoede en het recht op een gezin.
-
Armoede en kinderrechten
-
Over respect voor gezinnen en gezinsgericht werken
-
Van jeugdbescherming met mate naar forensisch welzijnswerk
-
Ouders op stage ? Over opvoedingsondersteuning en respect voor ouders
-
Kinderen op school in de stad. Een reflectie bij 'schoolbeleid en stadsbeleid'
-
Het O.C.M.W. en het recht op maatschappelijke dienstverlening.
-
Participatie en OCMW.
-
The neighbourhood of children beyond playing: a social-pedagogical perspective
-
Van bijzondere jeugdzorg naar integrale jeugdhulpverlening. Kanttekeningen bij een ontwikkeling
-
Participatief werken in de jeugdhulpverlening
-
Determing the needs for adult education in the context of globalisation
-
Het pedagogisch engagement in het welzijnswerk: tussen zorg en verantwoordelijkheid
-
Leerlingenbegeleiding: een bijdrage tot de sociale en culturele ontplooiing van jeugdigen?
-
Welzijnswerk en armoedebestrijding : een spanningsvolle verhouding
-
Lokaal jeugdbeleid in ontwikkeling
-
Armoede en participatie
Maria De Bie (UGent) , Anja CLAEYS, André DE COCK and Jan VANHEE(2003) -
Een rechtenbenadering als referentiekader
-
Vrijwilligerswerk: een verscheidenheid van realiteiten
-
Handboek Samenlevingsopbouw in Vlaanderen
H BAERT, Maria De Bie (UGent) , A DESMET, M VAN ELSLANDER and L VERBEKE(2003) -
Participatie: een kenmerkend perspectief op samenlevingsopbouw
-
Participatief werken in de jeugdhulpverlening
-
Participatief werken in de jeugdhulpverlening: een contradictio in terminis
-
From participative research to participative practice - A study in youth care
-
Strafrechtstheorie en welzijnswerk.
-
Opvoedingsondersteuning: een vorm van maatschappelijke dienstverlening.
-
Adult education and the development of an active welfare state.
-
Vrijwilligerswerk in het welzijnswerk: een specifieke vorm van arbeid?
-
De ontwikkeling van het forensisch welzijnswerk in Vlaanderen: een overzicht
-
De sociaal politieke betekenis van het vrijwilligerswerk
-
Levenslang en levensbreed leren: wie heeft er behoefte aan?
-
Kinderrechtenplein: een forum voor kinderrechten
-
Historische en actuele ontwikkelingen in de relatie tussen strafuitvoering en hulpverlenining.
-
Het forensisch welzijnswerk en de 'sociale integratie'-doelstelling
-
Forensisch welzijnswerk en jeugdbescherming: een eerste verkenning
-
Forensisch welzijnswerk en het recht op maatschappelijke dienstverlening
-
Levenslang leren als sociaal grondrecht.
-
Handboek forensisch welzijnswerk
Maria De Bie (UGent) , Kristine Kloeck, Wilfried Meyvis, Rudi Roose (UGent) and John Vanackere(2002) -
Leerlingenbegeleiding: van onderscheiden perspectieven naar gedeelde ervaringen.
-
Een pedagogische invalshoek. Vrijheidsbeperkende maatregelen: een discussie tussen 'angst' en 'vertrouwen'.
-
Het forensisch welzijnswerk en de sociale integratie van 'daders' en 'slachtoffers'.
-
De relatie tussen strafrecht en welzijn: het Panopticon-debat op de drempel van de 21ste eeuw
-
Sociale integratie als beleidsdoelstelling
-
Jeugdwerk en kinderrechten : van bescherming, over dienstverlening, naar participatie... en terug?
(2001) Kinderrechtengids (KIDS) : commentaren, regelgeving, rechtspraak, nuttige informatie. rubriek 1.9.2.. p.3-28 -
Wat leren ons 10.000 handtekeningen? Twaalf prioriteiten voor een Vlaams jeugdbeleid
-
Rechten van kinderen in instellingen bijzondere jeugdzorg
-
Participatie: van compensatie naar dialoog.
-
Participatie: van compensatie naar dialoog.
-
Vrijwillige inzet in Vlaanderen: het actuele debat: naar een herverdeling van betaalde en onbetaalde (zorg) arbeid?
-
Hebben meisjes andere zorgen dan jongens?
-
OCMW-dienstverlening en de activerende verzorgingsstaat
-
Vrijwillige hulpverlening in onze activerende verzorgingsstaat
-
Jonge mensen en hun behoeften aan zorg. Een onderzoeksbenadering en enkele voorlopige bevindingen.
-
Methodieken
-
De relatie (forensisch) welzijnswerk en strafrecht in de ontwikkeling naar een actieve verzorgingsstaat.
-
Opvoedingsondersteuning en de zorg voor het jeugdwelzijn als overheidsopdracht in Vlaanderen
-
In de ontwikkeling naar een 'activerende' verzorgingsstaat: De relatie (forensisch) welzijnswerk en strafrecht
-
Het begrip sociale integratie.
-
Opvoedingsondersteuning en jeugdzorg : verslagboek van de studiedag georganiseerd door het contactcomité van organisaties voor jeugdzorg i.s.m. de Universiteit Gent op 12 januari 2000
(2000) -
Onderzoek naar criteria voor voorwaardelijke invrijheidstelling.
-
Onderzoek Jongeren en O.C.M.W.-hulpverlening
-
Detentiebegeleiding: een hefboom tot sociale integratie ?
-
Criteria voor de opbouw van een V.I.-dossier, of aandachtspunten voor een reflexieve praktijkontwikkeling.
-
Jongeren aan het woord over hun behoeften aan zorg.
-
Onderwijs en welzijnswerk en de blijvende reproductie van sociale ongelijkheid.
-
Het gezin en de rechten van het kind
(1999) -
Handboek Samenlevingsopbouw in Vlaanderen.
(1999) -
Leerlingenbegeleiding in het secundair onderwijs : argumenten voor een duidelijke begrenzing en heroriëntering, vanuit het risico op dualisering
-
Geweld als vorm van interactie op school: probleemstelling
-
Samenlevingsopbouw en welzijnszorg.
-
Vrijwillige hulpverlening in onze actieve verzorgingsstaat.
-
Vrienden en leeftijdgenoten als probleemoplossers.
-
Armoede in ons land : het OCMW helpt
-
Vrijheidsberoving en sociaal-cultureel werk in de Vlaamse gevangenissen: een uitdaging voor het reguliere aanbod sociaal-cultureel werk
-
Over strafuitvoering en sociale activering. Kanttekeningen bij de participatievereiste als criterium voor sociale integratie
-
Begeleiding in een gewijzigde jeugd- en jongerencultuur
-
De andere kant van preventie.
-
Laaggeschoolde jongeren in de samenleving
-
Tussen werkelijkheid en droom. Welzijnsteams en integrale hulp- en dienstverlening. Herstel- en reïntegratiegerichte detentie. Evaluatie welzijnsteams 1997. Verslag van een studiedag georganiseerd door het Ministerie van Justitie (Bestuur Strafinr ichtingen) en het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap (Administratie Gezin en Maatschappelijk Welzijn) op 16 oktober 1997, Brussel, Ministerie van Justitie, 1998, 27-32.
(1998) -
Het socio-cultureel profiel van de gedetineerde populatie.
-
Jong zijn en studeren in beweging
-
Leerlingenbegeleiding: kind van de tijd ? Een sociaal-pedagogische analyse van de vraag naar leerlingenbegeleiding.
-
Jeugdwerk: partner tussen onderwijs en welzijnswerk.
-
Reactie vanuit de wetenschap. Agora. Themanummer 'de profilering van de bijzondere jeugdbijstand', 1998, 28-32.
(1998) -
De emancipatiedoelstelling van het sociaal-cultureel werk in de samenleving vandaag. Het aanbod naar gedetineerden en hun familie als concrete toetssteen
-
Handboek forensisch welzijnswerk
(1998) -
De ontmoeting van hulpverlening en (straf)recht
-
Van een zorgdenken naar een participatiedenken. Een referentiekader voor de uitwerking van een lokaal kansenbeleid
-
Strafuitvoering en welzijnsbeleid
-
Hoe paradoxaal is de leefwereld van jongeren ?
-
Leven in armoede : kanttekeningen bij een aantal kernthema's in het onderzoek naar de leefwereld van armen
-
De ontmoeting tussen hulp en recht in de verzorgingsstaat: een benadering vanuit het (forensisch) welzijnswerk
-
De moderne nomade en het recht op vorming: de opkomst van een nieuw maatschappij- en menstype en de gevolgen voor vorming en educatie
-
Jeugdwelzijnswerk met maatschappelijk achtergestelde groepen: de rationaliteit van een (voorlopig) vastgelopen discussie