Department of Pedagogy
724 publications
Show
Sort by
-
Leren en onderwijzen. Inleiding tot de algemene didactiek
(2006) -
Geef aan de keizer wat de keizer toekomt. Lusten en lasten van lokale autonomie
-
What philosophy can and cannot do for education
-
The changing practices and social relations of education
-
Introduction
-
The labouring sleepwalker: Evocation and expression as modes of qualitative educational research
-
On the rhetoric of ‘What works’. Contextualizing educational research and the picture of performativity
-
The relevance of irrelevant research; the irrelevance of relevant research
-
Postfoundationalist themes in the philosophy of education
Paulus Smeyers (UGent) and M (Eds.) PETERS(2006) -
The changing practices and social relations of education
-
Voices of philosophy of education
(2006) -
Education as initiation into practices
-
- Journal Article
- A2
- open access
De verloren strijd voor één universiteit in België, 1814-1835
-
State and free universities: the reconciliation of educational freedom and the needs of the society in nineteenth century Belgium
-
Strijd voor het behoud: onrust aan de Leuvense rijksuniversiteit
-
Privaatdocenten naar Belgisch model: de zoektocht naar een opleiding voor hoogleraren in de negentiende eeuw
-
Een tweevoudig compromis: discussies over universitair onderwijs in het negentiende-eeuwse België
(2006) BELGISCH TIJDSCHRIFT VOOR NIEUWSTE GESCHIEDENIS-REVUE BELGE D HISTOIRE CONTEMPORAINE. 36(1-2). p.242-249 -
Arie Th. van Deursen, Een hoeksteen in het verzuild bestel: de Vrije Universiteit 1880-2005 (Amsterdam: Bert Bakker, 2005)
-
Jo Tollebeek en Liesbet Nys, De stad op de berg: een geschiedenis van de Leuvense universiteit sinds 1968 (Leuven: Universitaire Pers, 2005
-
Research in Finland: a history (Helsinki: University Press, 2006)
-
De statistieken van het onderwijs in België: het algemeen secundair onderwijs, 1945-2000. Les statistiques de l’enseignement en Belgique: l’enseignement secondaire de Formation générale, 1945-2000. Deel 1: Inleidende teksten. Volume 1: Textes introductifs; Deel 2: Tabellen. Volume 2: Tableaux
(2006) -
Introducción
-
The ‘Good Practices’ of Jozef Emiel Verheyen – Schoolman and Professor of Education at the Ghent University. A Case of the Use of Educationnally Correct Discourse at the Right Place and the Right Time?
-
The Feminization of the Teaching Profession in Belgium in the Nineteenth and Twentieth Centuries
-
'What it makes sense to say': Education, philosophy and Peter Winch on social science
-
La función de globalización y la enseñanza, y otros ensayos
Ovide Decroly, Angelo Van Gorp (UGent) , Franky Simon (UGent) and M Depaepe(2006) -
- PhD Thesis
- open access
Gesprek als grenservaring: een analyse van filosoferen met kinderen als pedagogisch project
(2006) -
Scientia Paedagogica Experimentalis XLIII 1
Marc Spoelders (UGent) -
Scientia Paedagogica Experimentalis XLII 2
Marc Spoelders (UGent) -
Le COV et l'arme de la grève en Belgique. Une histoire d'attirance et de rejet
-
School and Modernity: Knowledge, Institutions and Practices. Introduction
-
Filming the Black Box: Primary Schools on Film in Belgium, 1880-1960: A first Assessment of unused Sources
-
Over pedagogisering en commercialisering
-
Fuentes y métodos para la historia del aula
-
Inclusief onderwijs tussen droom en daad
-
Examens in Vlaanderen
-
Onderwijsvormen in Europa
-
De te snelle opmars van Europa. Enkele kritische reflecties
-
El sistema educativo flamenco (Belgica)
-
Idle research, futile theory, and the risks for education: Reminders of irony and commitment
-
The labouring sleepwalker: Evocation and expression as modes of qualitative educational research
-
Oneigenlijk maar onvermijdbaar: Over discipline en appel in de opvoeding
-
Philosophy and history of the discipline of educaton: evaluation and evolution of the criteria for educational research
(2005) -
'Word wat je wil!', en dan?
-
Een tweevoudig compromis: discussies over universitair onderwijs in het negentiende-eeuwse België
-
The University of Edinburgh: an illustrated history
-
Paedagogica historica: véhicule de l’internationalisation de l’histoire de l’éducation (1996-2004)?
-
La diseminación de las ideas deweyanas en Bélgica a través de los manuales de pedagogía
-
Paradoxen van pedagogisering. Handboek pedagogische historiografie
M DEPAEPE, Franky Simon (UGent) and Angelo Van Gorp (UGent)(2005) -
Dewey in België. Nieuwe banen in het historisch-pedagogisch onderzoek
-
Dewey in Belgium: A Libation for Modernity? Coping with His Presence and Possible Influence
-
Paradoxen van pedagogisering. Handboek pedagogische historiografie. Leuven/Voorburg, Acco, p. 425-439
-
Paradoxen van pedagogisering. Handboek pedagogische historiografie
-
De historiografie van het Belgische kleuteronderwijs nader bekeken
-
Inleiding. Over historiek, opzet, opbouw, probleemstelling en didactisch gebruik van een handboek in de pedagogische historiografie
-
'Practice': a central educational concept
-
Philosophy for children as the wind of thinking
-
School and modernity: Knowledge, institutions and practices
Cynthia Pereira de Sousa, Denice B. Catani, Antonio Novoa and Franky Simon (UGent)(2005) XLI(1-2). -
Laudatio Jacques Carpay
-
The inherent risks of human learning
-
Scientia Paedagogica Experimentalis XLII 1
Marc Spoelders (UGent) -
Scientia Paedagogica Experimentalis XLI 1
Marc Spoelders (UGent) -
A man recounts his fight with breast cancer
-
Backing the actor as agent in discipline formation: an example of the 'secondary disciplinarization’ of the educational sciences, based on the networks of Ovide Decroly (1901-1931)
-
Emancipating a Neo-Liberal Society? Initial Thoughts on the progressive pedagogical Heritage in Flanders since the 1960s
-
Het kind als consument en de kinderrechtenbeweging
-
Opvoeding: een (on)persoonlijke aangelegenheid? Wijsgerige en historische reflecties op de plaats van de opvoeder in het educatief gebeuren. Bijdragen aan de 11de Landelijke Pedagogendag
Dirk Leyder, Bruno Vanobbergen (UGent) and Nancy Vansieleghem (UGent)(2004) -
Een stem geven aan de roep van de wereld
-
Het kind als cultuurconsument en participant. Over autonomie en schijnsoevereiniteit
-
Inspectiesystemen en schooldoorlichting in Europa
-
De feminisering van het lerarenberoep: een veelheid aan verklaringen
-
Een aanzet tot herdenking van het voorbeeld in opvoeding
-
Simply the best?
-
- Journal Article
- A1
- open access
La situation précaire de l'enseignement supérieur dans les départements belges entre 1797 et 1815
-
Stoute dromen, harde realiteit, samen sterk: beschouwingen bij het symposium ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van de oprichting van Lovanium in Congo, Leuven, 10 februari 2004
-
Marc Schalenberg, Humboldt auf Reisen?: die Rezeption des 'deutschen Universitätsmodells' in den französischen und britischen Reformdiskursen (1810-1870) (Veröffentlichungen der Gesellschaft für Universitäts- und Wissenschaftsgeschichte 4) (Basel: Schwabe & Co AG, 2002)
-
Scientia Paedagogica Experimentalis XLI 2 : topical issue
Marc Spoelders (UGent) and Zita De Koninck -
Scientia Paedagogica Experimentalis XL 1
Marc Spoelders (UGent) -
Borstkanker bij leerkrachten
-
Borstkanker bij leerkrachten
-
Orde, zorg en spaarzaamheid. Vrijmetselarij en onderwijs
-
De bijzondere grafsteen van Evarist Allewaert
-
Rooms-katholiek onderwijs in Belgisch-Kongo
-
Liggen leerkrachten wakker van het pedagogisch project van hun school? Een interview
-
Wanted real children. About Innocence and Nostalgia in a commodified childhood
-
Geen Kinderspel. Een pedagogische analyse van de vertogen over de commercialisering van de leefwereld van kinderen
(2003) -
A Europa en qualidade da educaçao europeia
-
De opmars van Europa: kritische reflecties
-
Vergelijken van onderwijssystemen
(2003) -
Inspectiesystemen in Europa. Een trendbericht
-
The march for quality of European education
-
Europa en de kwaliteit van het onderwijs
-
Becoming the best
Roger Standaert (UGent)(2003) -
Het pedagogisch project van de humaniora van de 21ste eeuw
(2003) -
Woorden wekken, voorbeelden strekken. Over pedagogische projecten als zinstichtende teksten
-
Pedagogiek als religieuze levensbeschouwing?
-
De leerkracht en zijn levensbeschouwing
-
Van huwelijk naar ouderschapsbelofte
-
Verbondenheid en diversiteit
-
De nieuwe vader of de moed om zacht te zijn.
-
Manuels scolaires belges 1830-1880. Répertoire établi à partir de quatre collections. Belgische leerboeken 1830-1880. Repertorium op basis van vier collecties
(2003) -
Textbook Production for primary and secondary education in Belgium 1830-1880. Prolegomena of a scientific analysis
-
Schulbücher als Quellen einer dritten Dimension in der Realitätsgeschichte von Erziehung und Unterricht
-
Ovide Decroly as an academic conference participant
-
De geschiedenis van het COV en de relatie van het COV met de geschiedenis
-
The canonization of Ovide Decroly to a 'saint' of the New Education
-
Les écoles de plein air en Belgique: un phénomène historico-pédagogique mineure reflètant des processus socio-historiques majeures?
-
The later Wittgenstein and ethics. Invigorating questions challenging the outlook on education
-
Kleur(en) (be)kennen
Nancy Vansieleghem (UGent) and H VAN CROMBRUGGE(2003) -
Nihilism: Beyond optimism and pessimism. Threat or blessing for education at the turn of the century
-
Dangerously one-sided, frightfully wrong. On education, individuals and 21st century society
-
Two dogmas of measurement
-
European Social Science Citation Index - a chance for promoting European research
-
Introduction
-
Adults and children
-
Introduction
-
Causality and (in-)determinism in educational research
-
Hoezo pedagogisch?
(2003) -
Philosophy and history of the discipline of educaton: evaluation and evolution of the criteria for educational research
(2003) -
Wittgenstein, the practice of ethics, and moral education
-
The dangers of urban development: missionary discourse on education and urban growth, Belgian congo (1920-1960)
-
Lehr- und Lernfreiheit en Abitur: het 'Duitse universiteitsmodel' in België en Schotland 1850-1890
-
Urbanisation and Education: The City as a Light and Beacon?
Ian Grosvenor, Ruth Watts and Franky Simon (UGent)(2003) XXXIX(1-2). -
Open-air schools: A marginal appearance in pedagogical history as a reflection of socio-historical processes of modernization? The example of Belgium
-
Naar Duits model. De receptie van Duitse pedagogische idealen uit de vroege negentiende eeuw
(2003) -
Een wereld van verschil. Psychologen en pedagogen in een multicultuele samenleving
(2003) -
Scientia Paedagogica Experimentalis XL 2
Marc Spoelders (UGent) -
Scientia Paedagogica Experimentalis XXXIX 1
Marc Spoelders (UGent) -
Er zijn geen kinderen zoals vroeger meer? Over onschuld en nostalgie bij een gecommercialiseerd kindzijn
-
Overheid en onderwijskunde: Over het geloof van Thomas en het “nieuwe vertrouwen” in de mens
-
The origin of ... Education, philosophy and a work of art
-
Philosophy and history of the discipline of educaton: evaluation and evolution of the criteria for educational research
(2002) -
Universiteitsgeschiedenis in België: meer dan een jubileumgeschiedenis?
-
Borstkanker met puntjes.
(2002) -
Edmund J. King: a Tribute.
-
Leesonderricht in de Vlaamse lagere school
-
Qualité de l'école: un controle interne et externe pour éviter toute simplification.
-
Europa en de kwaliteit van het Europese onderwijs
-
Het spanningsveld tussen lokale autonomie en centrale leiding
-
Oudervorming door gesprek. Invalshoeken voor opvoedingsondersteuning in sociale netwerken.
-
De verleiding van Europa. En mogelijk verzet
-
De zachtmoedige vader : vaderschap en vaderlijkheid : cultuurhistorische beschouwingen
-
Gezins- en opvoedingsondersteuning tussen staat en gezin. Elementen voor een alternatieve historische analyse.
-
Die Schulaufsicht im Spannungsfeld zwischen lokalen und zentralen Einflüssen Ein Trendbericht für Europa.
-
A search for a new curriculum for compulsory schooling
-
Eindtermen binnen de sturingsmechanismen voor het onderwijs
-
Foto's en films: betrouwbare bronnen voor de geschiedenis van het lager onderwijs?
-
By indirections finding directions out: Classroom history, sources and objectives
-
De canonisering van Ovide Decroly tot een 'heilige' van de reformpedagogiek
-
Nuestros retos compartidos en la investigación educativa, de Europa a América: comentando artículos de Vetas 10
-
Aanpak van problemen aanvankelijk lezen: onderzoek in het regulier basisonderwijs
-
Van Ins Schrijfmethode
A. Baert, K. Roels, L. Van Damme, Marc Spoelders (UGent) and Willy Hanssens (UGent)(2002) -
Snoeien om te bloeien. Staatsinterventie in het Latijns onderwijs onder kloosterlijke leiding (1773-1777).
-
'Mon ami, Monsieur Decroly'. A biográfia szerepe a pedagógiatörténeti kutatásokban.
-
Schulbücher als Quellen einer dritten Dimension in der Realitätsgeschichte von Erziehung und Unterricht
-
Books and education. 500 Years of Reading and Learning
Maria Del Mar del Pozo Andres, Jeroen Dekker, Franky Simon (UGent) and Wayne Urban(2002) XXXVII(1). -
Reformpedagogiek in België en Nederland
(2002) -
Cuperus, Nicolaas Jan
-
Scientia Paedagogica Experimentalis XXXIX 2
Marc Spoelders (UGent) -
Scientia Paedagogica Experimentalis XXXVIII
Marc Spoelders (UGent) -
Photographers in the classroom
-
Inspectorates of educaton in Europe. A critical analyses
(2001) -
Narrative analysis and philosophical research: On the nature and the frame-work for the criteria of qualitative educational research
-
Unnecessary supplement
-
Traces of Nietzsche: Interpretation, translation and the canon
-
Nietzsche and education. Learning to make sense for oneself or standing for one’s ideas
-
Taalfilosofie. Op weg naar een wijsgerige pedagogiek als een filosofie van de praxis
-
Over het verband tussen wetenschap en opvoeding. Bij wijze van inleiding
-
Pedagogiek en postmodernisme
-
Oude verlichte idealen en noodzakelijke oriëntaties. Bij wijze van afsluiting
-
Educational philosophy. Contemporary views
-
Philosophy and history of the discipline of educaton: evaluation and evolution of the criteria for educational research
(2001) -
The function of a university: general education or specialisation?: Scottish and English views in the nineteenth century, part 1
-
The function of a university: general education or specialisation?: Scottish and English views in the nineteenth century, part 2
-
A thesis, a compulsory stay abroad and a well-established class library: research and the study of modern languages, 1894-1939
-
De invloed van Franse en Duitse universiteitsmodellen op de ontwikkeling van het Belgisch universitair onderwijs in de negentiende eeuw, vergeleken met de Nederlandse situatie
-
Universiteiten in Oost-Europa: Marie-Louise Bott (ed.), Universitätsgeschichte in Osteuropa. Jahrbuch für Universitätsgeschichte 4 (2001)
-
Towards a bibliography of textbooks for primary and secondary education in Belgium.
-
Orden en el progreso. Día tras día en la escuela primaria belga (1870-1970)
-
Uniformity and Progress in Education
-
Children and childhood: histories and rhetorics
-
Le débat scolaire linguistique en Belgique: une politique d'ajustements successifs
-
Een kritische analyse van inspectiesystemen in West-Europa op basis van een raamwerk gebaseerd op de rationaliteitentheorie
(2001) -
Kijken naar de buren. Waarnemingen over het Nederlandse onderwijs
-
The temptation of simplification. A plea for integration of internal and external quality control
-
Het concept 'goede opvoeding' bij zigeuners. Een persoonlijk ont-moeten in een Rom-gemeenschap
-
Omgaan met verschillen: het concept 'goede opvoeding' bij zigeuners
-
Geen kinderspel: kinderen tussen opvoeding en consumptie
-
Opvoeden na Hiroshima. Vorming als grondbegrip van opvoedend onderwijs
-
Ellen Key: traditie en utopie van de vrouw als opvoeder van kind en man
-
Emile en Sophie wisselen boeken uit: lectuur en meisjesopvoeding bij Rousseau
-
Pedagogia Familiar. Interrogantes e Identidad
-
Hebben ouders het recht hun kinderen te laten dopen?
-
Opvoeding en onderwijs
-
De Veensoldaten
-
Een vooraanstaand vrijzinnig flamingant: Broeder Nicolaas Jan Cuperus (1842-1928).
-
Ontluikende geletterdheid: over de rol van gedecontextualiseerd taalgebruik
-
Weer zin en fascinatie
-
De wrijving tussen opvoeding en commercie
-
Pi-online, forum voor opvoeding en onderwijs op het internet
-
Filosoferen met kinderen, een alternatief voor morele educatie?
-
Kansarmoede en actie in het basisonderwijs
-
De openluchtscholen in België: een historisch-pedagogisch randfenomeen als weerspiegeling van centrale sociaal-historische processen?
-
Het fotografieproject. Eén van de projecten uit het actie-onderzoek 'Armoede en basisonderwijs'.
-
Nietzschean doubts, Wittgensteinian musings
-
Carpe diem: Tales of desire and the unexpected
-
Qualitative versus quantitative research design: A plea for paradigmatic tolerance in educational research
-
Education and Ethnicity
Geoffrey Sherington, Craig Campbell, Jeroen Dekker, R.C. Peterson, John Ramsland and Franky Simon (UGent)(2001) Suppl. Series, vol. VII. -
Scientia Paedagogica Experimentalis XXXVIII 2
Marc Spoelders (UGent) -
Scientia Paedagogica Experimentalis XXXVII 2
Marc Spoelders (UGent) -
Scientia Paedagogica Experimentalis XXXVII 1
Marc Spoelders (UGent) -
Van Ins Schrijfmethode. Handleiding Aanvankelijk Schrijven 2de leerjaar.
(2000) -
Education in an age of nihilism
(2000) -
Precarious work
-
Multicultural Europe and the university: Moral and educational challenge?
-
The implications of European policies on Higher Education
-
Higher Education in a European context: Some recommendations and conclusions
-
“L’Enfance”, education and the politics of meaning
-
Universities remembering Europe. Nations, culture and Higher Education
Paulus Smeyers (UGent) , F CRAWLEY and P (Eds.) STANDISH(2000) -
Philosophy and history of the discipline of educaton: evaluation and evolution of the criteria for educational research
(2000) -
How should history be studied?: research and the study of history, 1894-1939
-
Van pap- tot kleuterschool, of hoe kinderen in de loop van de 20e eeuw kleuters werden
(2000) -
Naar een menselijke, emanciperende school. In memoriam dr. Walter Jansen. Ha.
-
De historiografie van het Belgisch kleuteronderwijs nader bekeken
-
De context van het onderwijs in Vlaanderen
-
Algemene Pedagogiek
(2000) -
Grootouders: eerst en vooral mensen en daarom zo belangrijk
-
Opvoeden in postmoderne tijden : enkele losse gedachten
-
Kinderopvang in Lokeren: een zoektocht naar een coherente aanpak
-
Schleiermacher a csaladrol es a nevelesrol
-
Educational research: Language and content. Lessons in publication policies from the low countries
-
Order in Progress. Everyday Educational Practice in Primary Schools - Belgium 1880-1970
M. Depaepe, K. Dams, M. De Vroede, B. Eggermont, H. Lauwers, Franky Simon (UGent) , R. Vandenberghe and J. Verhoeven(2000) 29. -
The Challenge of the Visual in the History of Education
Marc Depaepe, Bregt Henkens, James C. Albisetti, Jeroen Dekker, Mark D'Hoker, Franky Simon (UGent) and Jo Tollebeek(2000) Suppl. Series, vol. VI. -
Postmoderne tendensen in de pedagogiek: de pedagogiek en de representatiecrisis
-
De eeuw van de eugenetica. Robin baker over de nieuwe seksuele revolutie
(2000) De Standaard. -
Nicolaas Jan Cuperus (1842-1928), een weinig bekend maar vooraanstaand vrijzinnig flamingant
-
The Conquest of Youth: an Educational Crusade in Flanders during the Interbellum Period
-
Revies of Holmes M., Fieldwork with children, Sage Publications Inc., 1998
-
Scientia Paedagogica Experimentalis XXXVI 2
Marc Spoelders (UGent) -
Scientia Paedagogica Experimentalis XXXVI 1
Marc Spoelders (UGent) -
Vluggertjes
-
Vluggertjes (2)
-
Review of A. Grieg & J. Taylor, Doing research with children, Sage Publications Inc., 1999
-
Over de noodzaak van interpretatief onderzoek voor de pedagogische wetenschappen
-
Humboldt International: der Export des deutschen Universitätsmodells im 19. und 20. Jahrhundert
-
La Vie et l'Ecole. Analyse historique du discours rénovateur de Joseph Emile Verheyen.
-
Langs kronkels op de rechte weg komen: 'Classroom-history': bronnen, doelen en uitwerking
-
Sneaking into School: dealing with sources in everyday classroom history, Belgium 1870-1970.
-
Les écoles gardiennes en Belgique
-
Le reste n'est que question de dosage: schoolstrijd en schoolpact als onderwijshistorische vraagstelling