Department of Pedagogy
724 publications
Show
Sort by
-
On what education is for
-
The organic growth of the decroly school in Brussels: from villa to school, from living room to classroom
-
- Book Chapter
- open access
Voorbij de mechanismen van de markt en het kapitaal: l'école du peuple als inzet voor een waar alternatief
-
- Book Chapter
- open access
Au-delà des mécanismes du marché et du capital: l'école du peuple comme mise en oeuvre d’une vraie alternative
-
Pedagogische historiografie: een socio-culturele lezing van de geschiedenis van opvoeding en onderwijs
Angelo Van Gorp (UGent) , Pieter Dhondt (UGent) , Frank Simon and Marc Depaepe(2011) -
Ten geleide: een lezing in veelvoud
-
Leraren als wetenschappers of als opvoeders: het streven naar een Belgisch compromis sinds 1815
-
Künstler im Lernen: Umbildung der belgischen Medizinischen Fakultäten in den 1870er Jahren
-
L’expertise médicale et psychopédagogique d’Ovide Decroly en action: utiliser le 'fardeau' qu’engendre l’inadaptation sociale au profit de la société
-
The school desk: from concept to object
-
Over pedagogisering gesproken… vanuit het perspectief van de pedagogische historiografie
-
Van vele markten thuis: Ovide Decroly (1871-1932)
-
Ein 'Pädagoge' als 'Experte'? Decrolys Schlüssel zum Erfolg in der Bildungslandschaft des ersten Jahrzehnts des 20. Jahrhunderts
-
'Merci à tous et à toutes de votre propagande, si pleine de charme et de sourires': on tour with the socialist travelling colony Gentse Volkskinderen (1898–1915)
-
Philosophy with children as an exercise in Parrhesia: an account of a philosophical experiment with children in Cambodia
-
What is philosophy for children, what is philosophy with children- after Matthew Lipman
-
- Book Chapter
- open access
The idea of one university in Belgium/Flanders since 1814: 'one nation, one university, one rector'?
-
Bij de Roma op de sofa: de brugfiguur als hefboom voor maatschappelijke integratie
-
- Miscellaneous
- open access
L. Dorsman en P.J. Knegtmans, Het universitaire bedrijf. Over professionalisering van onderzoek, bestuur en beheer (Hilversum 2010)
-
Nineteenth-century university jubilees as the driving force of increasing Nordic cooperation
-
The bicentenary of Helsinki University in 1840: the jubilee of a Russian University in a Nordic context
-
The University of Dorpat as a(n) (inter)national institution at its 50th anniversary in 1852
-
The bicentenary of the university of Lund in 1868: a low point in Scandinavian cooperation, or a rebirth?
-
The echo of the quartercentenary of Uppsala University in 1877 across Scandinavia
-
Nineteenth-century university jubilees as (rhetorical) attempts at increasing Nordic cooperation
-
Samenleven met Roma: fictie of realiteit?
-
Questioning the homogenization of irregular migrants in educational policy: from (il)legal residence to inclusive education
-
Gelijke kansen als hefboom voor het universeel recht op onderwijs? Een pedagogische lezing
-
- Journal Article
- A4
- open access
De rol van de leraar in historisch perspectief: het leraarschap als roeping of beroep?
-
- Journal Article
- A2
- open access
'Merci à tous et à toutes de votre propagande' : Aimé Bogaerts en de Gentse Volkskinderen als reizende kolonie (1898-1915)
-
Een handhavingsbeleid voor het OCMW: hefboom tot of bedreiging van een menswaardig bestaan?
-
- Journal Article
- A4
- open access
Sources in the making of histories of education: proofs, arguments, and other forms of reasoning from the historian's workplace
-
- Miscellaneous
- open access
Modern architecture meets new education: Renaat Braem’s design and the Brussels Decroly school (1946)
(2011) BELGISCH TIJDSCHRIFT VOOR NIEUWSTE GESCHIEDENIS-REVUE BELGE D HISTOIRE CONTEMPORAINE. 41(1-2). p.135-166 -
- Book Chapter
- open access
Roma: problem or mirror of our societies?
-
- Journal Article
- A4
- open access
De sociale inclusie van Roma: vragen bij een Europees project
-
National, Nordic or European? Nineteenth-century university jubilees and Nordic cooperation
Pieter Dhondt (UGent)(2011) 25 (4). -
- Book Editor
- open access
Educating the people, the history of popular education
Sjaak Braster, Franky Simon (UGent) and Ian Grosvenor(2011) 47 (1-2). -
Philosophy for children in transition: problems and prospects
Nancy Vansieleghem (UGent) and David Kennedy(2011) 23. -
Un double compromis: enjeux et débats relatifs à l'enseignement universitaire en Belgique au XIXe siècle
(2011) -
El evolucionismo y el desarollo del pensamiento educacional en Bélgica antes de Segunda Guerra Mundial
-
Het universeel recht op onderwijs: de betekenis van gelijke onderwijskansen
-
The echo of the quatercentenary of Uppsala University in 1877 Nordic universities as examples in Europe?
-
Uitdagingen en kansen voor onderzoekers in het buitenland: enkele persoonlijke bedenkingen
-
The residual parent to come: on the need for parental expertise and advice
-
De publieke dimensie van het portret in 'image based research'
-
Repairing the body, restoring the soul: the sea hospital of the city of Paris in Berck-sur-Mer and the french war on tuberculosis
-
Empathy, Paternalism and Practical Reason: Philosophy of Education and the Ethics of Care Revisited
-
Compulsory schooling: Shifting the focus on particular issues
-
On the willingness to revise our concepts and the quality of arguments
-
Psychoanalysis and education