Department of Pedagogy
724 publications
Show
Sort by
-
- Book
- open access
Ovide Decroly (1871-1932) : une approche atypique?
-
- Book
- open access
Ovide Decroly (1871–1932) : panoramische biografie en bibliografie
(2022) -
'Vom Schwarzen aus'…? Vater Hulstaerts indigenistischer Ansatz im Kongo und sein Zusammenhang mit der Reformpädagogik in Belgien
-
Lusten en lasten van een Decroly-biografie
-
At the intersection of anecdotal stories and great narratives : reflections on the cooperation between educational historians and educational philosophers
-
Self-reflection on privacy research in social networking sites
-
Community based participatory research in de studie van druggebruik bij etnische minderheden
-
It’s all about interpretation : discourses at work in educational museums : the case of Ypres
-
- Journal Article
- A2
- open access
'Même absent il était présent' : inspecteur lager onderwijs en leerboekauteur Hilaire Delobel (1889-1958)
-
Perfect imperfection: Lancasterian teaching and the Brussels educational system (1815-1875)
-
The place of history in teacher training and in education: a plea for an educational future with a history, and future teachers with historical consciousness
-
The challenge of writing Ovide Decroly's biography: a case for collective biography
-
Educação e património cultural na Bélgica: investigação consistente espera por iniciativas museológicas
-
Une 'education' nouvelle pour les Congolais? Indigénisme, nouvelle education et pédagogie normative
-
Translating Ovide decroly's ideas to Brazilian teachers
-
Enkele reflecties over de herdenking van oorlogen onderwijs en de representatie ervan
-
'New Education' for the Congo? The indigenist approach, new education and prescriptive pedagogy
-
Lancasteronderwijs, meer dan een voetnoot in de Belgische pedagogische historiografie: lager onderwijs in Brussel (1815-1875)
-
Introduction to the themed Paedagogica Historica Issue 'Anarchism, Texts and Children'
-
La Grande Guerre et les idées de réformes scolaires en Belgique: le role catalyctique des initiatives pour les mutilés et réfugiés de guerre
-
Las maestras catolicas y la prohibicion del matrimonio: Belgica 1920-1963
-
Otro tipo de activismo: la posicion de las maestras catilocas en su sindicato. Belgica, 1950-1965
-
Qui ascendit cum labore, descendit cum honore: sobre el trabajo con las fuentes: consideraciones desde el taller sobre la historia de la educacion
-
Reflexiones historiograficas sobre la implicacion de las religiosas catolicas en la educacion
-
Shaping the history of education? The first 50 years of Paedagogica Historica: introduction
-
Sobre el futuro del pasado de la educación: museos de la enseñanza y su relación con la historia de la educación: el caso de Ypres
-
Poder, fé y pedagogia: historia de maestras mexicanes y belgas
Federico Lazarín Miranda, Luz Elena Galván Lafarga and Franky Simon (UGent)(2014) -
Jean Vigo's Zéro de conduite and the spaces of revolt
-
Valorising the cultural heritage of the school desk through historical research
-
Mental health, recovery, and the community
-
Over het historisch besef van toekomstige leerkrachten : afrekenen met een geschiedenis zonder toekomst en met een toekomst zonder geschiedenis
-
Een kwarteeuw onderwijs in eigen beheer: het Vlaamse onderwijsbeleid, 1988-2013
(2013) -
A history of popular education: educating the people of the world
Sjaak Braster, Franky Simon (UGent) and Ian Grosvenor(2013) -
L'enseignement en Communauté flamande (1988-2013)
(2013) 2186-2187. -
The evolution of the Finnish health-care system early 19th century and onwards
-
Living apart together: de betekenis van participatie voor een gesegregeerde kindwereld
-
De Roma: probleem of spiegel voor onze samenleving? Een exploratie van pedagogische kansen
-
- Journal Article
- A1
- open access
Brodskys hygienische Klappschulbank: zu leicht für die schulische Mentalität
-
Philosophy with children as an exercise in Parrhesia: an account of a philosophical experiment with children in cambodia
-
Social education or medical care? Divergent views on visiting nurses in Belgium in the interwar years
-
- Miscellaneous
- open access
Discoveries of childhood in history: an introduction
-
Education as invitation to speak: on the teacher who does not speak
-
Introduction: what is philosophy for children, what is philosophy with children: after Lipman?
-
Lessons to be learned: powerful informal learning paths in a context of low qualification
-
Living apart together: the meaning of participation for a segregated child world
-
- Miscellaneous
- open access
Druk, indruk, herdruk: kwalitatief onderzoek bij jongeren met een diagnose van 'gedragsstoornis'
(2011) -
Auf den Spuren von Diskurs, Traum und Wirklichkeit der architektonischen Formgebung in Decrolys Ermitage
-
How to improve your impact factor: questioning the quantification of academic quality
-
Philosophy of ... philosophy and ... taking the conditions we find ourselves in seriously
-
Transdisciplinarity? On discipline, method and the danger of a new homogenization of educational research
-
On what education is for
-
The organic growth of the decroly school in Brussels: from villa to school, from living room to classroom
-
- Book Chapter
- open access
Voorbij de mechanismen van de markt en het kapitaal: l'école du peuple als inzet voor een waar alternatief
-
- Book Chapter
- open access
Au-delà des mécanismes du marché et du capital: l'école du peuple comme mise en oeuvre d’une vraie alternative
-
Pedagogische historiografie: een socio-culturele lezing van de geschiedenis van opvoeding en onderwijs
Angelo Van Gorp (UGent) , Pieter Dhondt (UGent) , Frank Simon and Marc Depaepe(2011) -
Ten geleide: een lezing in veelvoud
-
Leraren als wetenschappers of als opvoeders: het streven naar een Belgisch compromis sinds 1815
-
Künstler im Lernen: Umbildung der belgischen Medizinischen Fakultäten in den 1870er Jahren
-
L’expertise médicale et psychopédagogique d’Ovide Decroly en action: utiliser le 'fardeau' qu’engendre l’inadaptation sociale au profit de la société
-
The school desk: from concept to object
-
Over pedagogisering gesproken… vanuit het perspectief van de pedagogische historiografie
-
Van vele markten thuis: Ovide Decroly (1871-1932)
-
Ein 'Pädagoge' als 'Experte'? Decrolys Schlüssel zum Erfolg in der Bildungslandschaft des ersten Jahrzehnts des 20. Jahrhunderts
-
'Merci à tous et à toutes de votre propagande, si pleine de charme et de sourires': on tour with the socialist travelling colony Gentse Volkskinderen (1898–1915)
-
Philosophy with children as an exercise in Parrhesia: an account of a philosophical experiment with children in Cambodia
-
What is philosophy for children, what is philosophy with children- after Matthew Lipman
-
- Book Chapter
- open access
The idea of one university in Belgium/Flanders since 1814: 'one nation, one university, one rector'?
-
Bij de Roma op de sofa: de brugfiguur als hefboom voor maatschappelijke integratie
-
- Miscellaneous
- open access
L. Dorsman en P.J. Knegtmans, Het universitaire bedrijf. Over professionalisering van onderzoek, bestuur en beheer (Hilversum 2010)
-
Nineteenth-century university jubilees as the driving force of increasing Nordic cooperation
-
The bicentenary of Helsinki University in 1840: the jubilee of a Russian University in a Nordic context
-
The University of Dorpat as a(n) (inter)national institution at its 50th anniversary in 1852
-
The bicentenary of the university of Lund in 1868: a low point in Scandinavian cooperation, or a rebirth?
-
The echo of the quartercentenary of Uppsala University in 1877 across Scandinavia
-
Nineteenth-century university jubilees as (rhetorical) attempts at increasing Nordic cooperation
-
Samenleven met Roma: fictie of realiteit?
-
Questioning the homogenization of irregular migrants in educational policy: from (il)legal residence to inclusive education
-
Gelijke kansen als hefboom voor het universeel recht op onderwijs? Een pedagogische lezing
-
- Journal Article
- A4
- open access
De rol van de leraar in historisch perspectief: het leraarschap als roeping of beroep?
-
- Journal Article
- A2
- open access
'Merci à tous et à toutes de votre propagande' : Aimé Bogaerts en de Gentse Volkskinderen als reizende kolonie (1898-1915)
-
Een handhavingsbeleid voor het OCMW: hefboom tot of bedreiging van een menswaardig bestaan?
-
- Journal Article
- A4
- open access
Sources in the making of histories of education: proofs, arguments, and other forms of reasoning from the historian's workplace
-
- Miscellaneous
- open access
Modern architecture meets new education: Renaat Braem’s design and the Brussels Decroly school (1946)
(2011) BELGISCH TIJDSCHRIFT VOOR NIEUWSTE GESCHIEDENIS-REVUE BELGE D HISTOIRE CONTEMPORAINE. 41(1-2). p.135-166 -
- Book Chapter
- open access
Roma: problem or mirror of our societies?
-
- Journal Article
- A4
- open access
De sociale inclusie van Roma: vragen bij een Europees project
-
National, Nordic or European? Nineteenth-century university jubilees and Nordic cooperation
Pieter Dhondt (UGent)(2011) 25 (4). -
- Book Editor
- open access
Educating the people, the history of popular education
Sjaak Braster, Franky Simon (UGent) and Ian Grosvenor(2011) 47 (1-2). -
Philosophy for children in transition: problems and prospects
Nancy Vansieleghem (UGent) and David Kennedy(2011) 23. -
Un double compromis: enjeux et débats relatifs à l'enseignement universitaire en Belgique au XIXe siècle
(2011) -
El evolucionismo y el desarollo del pensamiento educacional en Bélgica antes de Segunda Guerra Mundial
-
Het universeel recht op onderwijs: de betekenis van gelijke onderwijskansen
-
The echo of the quatercentenary of Uppsala University in 1877 Nordic universities as examples in Europe?
-
Uitdagingen en kansen voor onderzoekers in het buitenland: enkele persoonlijke bedenkingen
-
The residual parent to come: on the need for parental expertise and advice
-
De publieke dimensie van het portret in 'image based research'
-
Repairing the body, restoring the soul: the sea hospital of the city of Paris in Berck-sur-Mer and the french war on tuberculosis
-
Empathy, Paternalism and Practical Reason: Philosophy of Education and the Ethics of Care Revisited
-
Compulsory schooling: Shifting the focus on particular issues
-
On the willingness to revise our concepts and the quality of arguments
-
Psychoanalysis and education
-
Universitetsjubileernas betydelse för det ökade nordiska samarbetet under 1800-talet
-
- Journal Article
- A4
- open access
The position of hospitals in the Finnish health care system: an historical approach
-
Thuis zonder Heimat : de Roma
-
Statistics and the inference to the best explanation: living without complexity?
-
Cosmopolitanism in relation to the self and the other: from Michel Foucault to Stanley Cavell
-
Child-rearing in the 'risk' society: on the discourse of rights and the 'best interests of a child'
-
State intervention and technologization and regulation of parenting
-
Monitoring the educational system?
-
Representation or hard evidence? The use of statistics in education and educational research
-
- Book Chapter
- open access
Sources in the making of histories of education: proofs, arguments, and other forms of reasoning from the historian’s workplace
-
- Journal Article
- A4
- open access
Sobre el treball amb fonts: consideracions des del taller sobre la història de l’educació
-
- Journal Article
- A2
- open access
A rede cultural da escola de Decroly em Bruxelas: a teoria da organização e a função de guardião da história
-
- Miscellaneous
- open access
L. Dorsman en P.J. Knegtmans, Over de grens. Internationale contacten aan Nederlandse universiteiten sedert 1876 (Hilversum 2009)
-
To frame the unframable: quantifying irregular migrants’ presence
-
Creativity or passion? What is at stake in philosophy with children?
-
Du balayeur de rue au président des Etats-Unis: caractère ambigu et genèse controversée du doctorat honoris causa
-
The forgotten contribution of the teaching sisters: a historiographical essay on the educational work of catholic women religious in the 19th and 20th centuries
(2010) 44. -
Educational research: the ethics and aesthetics of statistics
(2010) 5. -
On Doing Justice to Cosmopolitan Values and the Otherness of the Other: Living with Cosmopolitan Scepticism
-
REVISITING PHILOSOPHY OF EDUCATION
-
Gesprek als grenservaring: een portret van filosoferen met kinderen als pedagogisch project
(2010) 4. -
"Alternative" education in Flanders, 1960-2000: transformation of knowledge in a neo-liberal context
-
Thinking Children
-
Bookbabies, their parents and the library: an evaluation of a Flemish reading programme in families with young children
-
The narrative of a happy childhood: on the presumption of parents' power and the demand for integrity
-
- Journal Article
- A2
- open access
More than a logical point: From consciousness to responsiveness
-
- Journal Article
- A2
- open access
Education, educational research, and the ‘grammar’ of understanding. A response to Bridges
-
Initiating the debate. Educational research: On tensions, expectations, and policy
-
Assessing the quality of educational research in the Netherlands
-
Philosophy of ... Philosophy and ... On the transformation of educational systems: Taking the conditions we find ourselves in seriously
-
Statistics and the inference to the best explanation. Living without complexity
-
Revisiting Achilles’ sadness that no method can be found
-
Nietzschean ethics and authenticity. Beyond the consensual and the subjective
-
Rhetoric and argument in the language of education and educational research
-
Educational research. Proofs, arguments, and other reasonings: The language of education
Paulus Smeyers (UGent) and Marc Depaepe(2009) -
The state of Higher Education in South-Africa: Fifteen years since democracy
Paulus Smeyers (UGent) and Y. Waghid(2009) 23. -
Changing perspectives on the child at risk at the end of the nineteenth century. The Belgian Maritime Hospital Roger de Grimberghe (1884-1914) as a space of inclusion and exclusion
-
Belgian sea hospitals and the child at risk: exploring an educational paradox
-
Kinder- en jeugdtheater: een speelplek voorbij de 'veilige omgeving'
-
Children in public or 'public children': an alternative to constructing one's own life
-
‘Het gaat niet zozeer om het genezen, maar om het hervormen': over de rol en betekenis van het zeehospitaal voor kinderen in het hygiëne-offensief van het eind van de negentiende eeuw
-
Evidence based educational policy’: What evidence? What basis? Whose policy?
Paulus Smeyers (UGent) , D BRIDGES and R (Eds.) SMITH(2009) -
Overman R., Een welkom academisch gezelschap: geschiedenis van de Amsterdamse Universiteits-Vereniging 1889-2007 (Amsterdam, 2008)
-
To frame the unframable: quantifying irregular migrants' presence
-
- Journal Article
- A4
- open access
Pääkirjoitus: turning points in the history of Nordic higher education
-
- Journal Article
- A2
- open access
Suomen terveydenhuoltojärjestelmän ja sairaaloiden kehittyminen - vaatimattomista oloista modernin terveydenhuollon eturintamaan
-
The educational work of Catholic women religious in the 19th and 20th centuries: a historiographical survey
-
'Qui ascendit cum labore, descendit cum honore': over het werken met bronnen: beschouwingen vanuit het atelier van de pedagogische historiografie
-
- Journal Article
- A4
- open access
A different kind of activism: the position of catholic women teachers in their union (Belgium, 1950-1965)
(2009) SENS PUBLIC. -
1C voor rechtshandigen
(2009) 1. -
3A voor rechtshandigen
(2009) 3. -
2A voor linkshandigen
(2009) 2. -
Turning points in the history of Nordic higher education
Pieter Dhondt (UGent) and Arto Nevala(2009) 3. -
3B voor rechtshandigen
(2009) 3. -
Scientia Paedagogica Experimentalis XLV 2
Marc Spoelders (UGent) -
Scientia Paedagogica Experimentalis XLV 1 : topical issue 'Current issues in educational linguistics'
Marc Spoelders (UGent) , Stavroula Tsiplakou and Xenia Hadjioannou -
Academic in the tropics: Leuven, Congo & science, 1885-1960
-
Focusing on method
Paulus Smeyers (UGent)(2008) -
The 'educationalisation' of the language of Progressivism
-
Beyond the Myth of the Child. From the Garden of Eden to the Promised Land
-
Célestin Freinet (1896-1966). 'Pour la vie, par la vie, par le travail'
-
Transgressing the dichotomies of Bildung and socialization: is initiation into practices an alternative?
-
Visualising disability in the past
-
Globalisering van het onderwijs in contexten
(2008) -
Doelstellingen en competenties: kiezen of delen?
-
Eindtermen kunnen toegang tot het hoger onderwijs regelen
-
Competenties: een zoektocht naar toegevoegde waarde
-
Sobre la pedagogización...Desde la perspectiva de la historia de la educación
-
Gelijke onderwijskansen op de weegschaal
-
Revisiting Achilles’ sadness that no method can be found. Educational research: To whom should we talk, for what purposes and in what way?
(2008) p.103-115 -
Risk, control, output, and rights and the desirability of interventions in child-rearing
(2008) -
Qualitative and quantitative research methods: old wine in new bottles?: on understanding and interpreting educational phenomena
-
A method has been found?: on educational research and its methodological preoccupations
-
On the epistemological basis of large-scale population studies and their educational use
-
Spreken
-
Urban play and street worlds. Witnesses and documents about childhood at the beginning of the 20th century
-
Schoon schrijven. Op de balans tussen regels en vrijheid op zoek naar rechte letters en een goed verhaal.
-
Showing and doing: Wittgenstein as a pedagogical philosopher
(2008) -
Child rearing : passivity and being able to go on : Wittgenstein on shared practices and seeing aspects
-
Introduction. Wittgenstein’s legacy for education
-
Child-rearing: On government intervention and the discourse of experts
-
De wil tot dialoog
-
Ambiguous loyalty to the Russian tsar : the universities of Dorpat and Helsinki as nation building institutions
-
Foreign students at Belgian universities: a statistical and bibliographical approach
-
Teacher training inside or outside the university: the Belgian compromise (1815-1890)
-
A difficult balance between rhetoric and practice: student mobility in Finland and other European countries from 1800 to 1930
-
Research network on the history of university and higher education in Finland
-
Jan Briffaerts, 'Als Kongo op de schoolbank wil': de onderwijspraktijk in het lager onderwijs in Belgisch Congo (1925-1960) (Leuven: Acco, 2007)
-
When the Congo went to school: primary education teaching practices in the Belgian Congo (1925-1960)
-
From schools to learning environments: the dark side of being exceptional
-
Do historians (of education) need philosophy?: the enlightening potential of a philosophical ethos
-
Educationalization as an ongoing modernization process
-
Educational research and the practical judgement of policy makers
-
Pushing social responsibilities: the educationalization of social problems
-
Afterword
-
Initiatie
-
Pedagogische praat: over het discours van de schoolman Jozef Emiel Verheyen
-
Persistenz eine Nischenschule: Hundert Jahre Decroly-Schule in Brüssel, Belgien
-
About pedagogization: from the perspective of the history of education
-
Remembering the Schoolmaster’s Blood-Red Pen: the story of the exercise books and the story of the children of the time (1950-1970)
-
Uit de marge van de onderwijsgeschiedenis: schoolschriften als lieux de mémoire (1950-1970)
-
Handleiding voortgezet schrijven, vijfde leerjaar
(2008) 5. -
2B voor rechtshandigen
(2008) -
4 voor rechtshandigen
(2008) 4. -
2A voor rechtshandigen
(2008) 2. -
Universities and cultural heritage – Yliopistot kulttuuriperinnön vaalijoina
Pieter Dhondt (UGent) and Sampsa Kaataja(2008) 26(2). -
1D voor rechtshandigen
(2008) -
1B voor rechtshandigen
(2008) 1. -
1D voor linkshandigen
(2008) 1. -
Educational research: the educationalisation of social problems
Paulus Smeyers (UGent) and Marc Depaepe(2008) 3. -
Educationalization
Paulus Smeyers (UGent) and Marc Depaepe(2008) 58. -
Introduction: the many faces of literacy
-
Scientia Paedagogica Experimentalis XLIV 2
Marc Spoelders (UGent) -
Scientia Paedagogica Experimentalis XLIV 1 : topical issue 'Bullying at school : current trends for definition and prevention'
Marc Spoelders (UGent) and Stellos N. Georgiou -
'Soon he will boil over like a kettle': visualizing the invisible. The representation of Hyperactivity in Women's magazines and Professional Journals for Teachers in Flanders (1965-2005).
-
Leren en onderwijzen. Inleiding tot de algemene didactiek. Commentaren voor de docent.
(2007) -
Vergelijken van onderwijssystemen
(2007) -
Europe's higher education and the Bologna process
-
Vaardig omgaan met kennis
-
Voorwoord Huldealbum Fred van Besien
-
Het kind als KING: Kwaliteit In Niets Geëvenaard. Over de (vermeende) relatie tussen Nieuwetijdskinderen en de Reformpedagogiek van Maria Montessori
-
Is een ramp een ramp? De dominante constructie van de publieke ruimte door skaters uitgedaagd
-
On dogmas and bridge-building in educational research
-
On Cioran’s criticism of utopian thinking and the history of education
-
On historicized meanings and being conscious about one’s own theoretical premises : a basis for a renewed dialogue between history and philosophy of education
-
Research in and on higher education: Are scholars and scholarship utterly dispensable?
-
The therapy of education: philosophy, happiness and personal growth
(2007) -
Reasons and causes in educational research: Overcoming dichotomies and other conceptual confusions
-
On the limits of empirical educational research, beyond the fantasy: A rejoinder to D.C. Phillips
-
The invisible homogenization of educational research. On opening up the sphere of responsiveness
-
Networks and technologies: On the continuity and change of educational research and practice
-
Public space in a network society? A note on the call for public space (philosophy) in education today
-
Elite formation, modernization and nation building (19th and 20th centuries)
-
Marc Schalenberg, Humboldt auf Reisen?: die Rezeption des 'deutschen Universitätsmodells' in den französischen und britischen Reformdiskursen (1810-1870) (Veröffentlichungen der Gesellschaft für Universitäts- und Wissenschaftsgeschichte 4) (Basel: Schwabe & Co AG, 2002)
-
Leraar zijn in Vlaanderen: terugblik op honderd jaar middelbaar onderwijs en nascholing (Antwerpen-Apeldoorn: Garant, 2007)
-
Mapa de la feminización de la enseñanza primaria en Belgica
-
Punishment as an educational technology : a form of pedagogical Inertia in schools
-
Reformpädagogik im Dienste der Anpassung an die moderne, bürgerlicher Gesellschaft
-
De statistieken van het secundair onderwijs in België, 1830-2000, “Cijfers die spreken”?
-
Le Réseau Patre-Manes: une expérience d’intégration de bases de données de manuels scolaires européens et latino-americains et ses implications pour la «nouvelle» histoire de l’éducation culturelle
-
"People in worlds" - Organisation structures of pedagogy on the road between the house and the school
-
Educational research
Paulus Smeyers (UGent) and Marc Depaepe(2007) 2. -
Refuge in theory
Paulus Smeyers (UGent) and Marc Depaepe(2007) 39 (1). -
Present still, the integrity of the educator
-
Scientia Paedagogica Experimentalis XLIII 2
Marc Spoelders (UGent) -
"We are one big happy family": beyond negotiation and compulsory happiness
-
Zonde van de tijd: zeven opstellen over opvoeding
(2006) -
'Dadelijk kookt hij over lijk een melksoep' : de representatie van hyperactiviteit in vrouwenmagazines en praktijktijdschriften voor leerkrachten (1965-heden)
-
Listening to dialogue
-
Kamperen voor Freinet: reflecties bij een merkwaardig verschijnsel